Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
2 hästar kostar max 20 000 kr/mån inklusive allt, även om man står i ett lyxigare stall.
Haha, kanske!
Men samtidigt, om jag bara ska överslagsräkna snabbt...
2 hästar kostar max 20 000 kr/mån inklusive allt, även om man står i ett lyxigare stall.
Alla kostnader för hus, el, lån, vatten osv. blir typ 10 000 kr/mån.
Mat 2 500 kr/mån för en person.
Summa: 32 500 kr
För att ha lite marginaler måste man alltså få ut ungefär 35-40 000 kr/mån efter skatt. Då är alltså din lön före skatt runt 50-55 000 kr. Okej, det är bra. Men absolut inga fantasisummor.
Menar bara att man inte måste vara värsta miljonären för att bo som ensamstående i en 3 milj villa med 2 hästar
Åh, du är lika verklighetsförankrad som jag var när jag var 15, 16 och stolt sa att jag inte brydde mig om vad jag skulle tjäna i framtiden för penga var inte viktiga för mig. Jag tänkte att jag absolut skulle vara okej med att ha en månadslön på omkring 40- 45 000.Haha, kanske!
Men samtidigt, om jag bara ska överslagsräkna snabbt...
Alla kostnader för hus, el, lån, vatten osv. blir typ 10 000 kr/mån.
Mat 2 500 kr/mån för en person.
Summa: 32 500 kr
För att ha lite marginaler måste man alltså få ut ungefär 35-40 000 kr/mån efter skatt. Då är alltså din lön före skatt runt 50-55 000 kr. Okej, det är bra. Men absolut inga fantasisummor.
Menar bara att man inte måste vara värsta miljonären för att bo som ensamstående i en 3 milj villa med 2 hästar
@mackan det finns ett litet fel med dina trakter som jag ser det. Och det är att det är bökigt att resa till Arlanda. Tar ju flera timmar. Men ja, det går väl inte snabbare från Skåne heller med anslutningar
Jag måste kunna åka hem och hälsa på relativt smidigt även om jag inte står ut med att bo här
När jag var yngre tänkte jag att man kunde ha två hästar på den lönen jag har idag, 20tkr efter skatt. Det har jag inte råd med... Jag är imponerad över de som ekonomiskt klarar av att ha två hästar.Åh, du är lika verklighetsförankrad som jag var när jag var 15, 16 och stolt sa att jag inte brydde mig om vad jag skulle tjäna i framtiden för penga var inte viktiga för mig. Jag tänkte att jag absolut skulle vara okej med att ha en månadslön på omkring 40- 45 000.
Du får ursäkta men det kan vara lite svårt att uttala sig om saker som löner och hushållsekonomi när man fortfarande bor hemma. Det märks tydligt i och med att din snabba överslagsräkning visade att kostnaderna blir 32 500 (vilket de förvisso inte blir, utan mer) och så säger du att man måste få ungefär 35-40 000 efter skatt för att "ha lite marginaler". Det är ingen marginal alls kan jag säga.
Ps. Förutom "mat, kostnader för hus och häst" så brukar människor ha bilar, försäkringar, kläder på kroppen, sparande, gå till tandläkaren, telefonräkning, internet, A-kassa/fackmedlemskap etc etc.
Och jag är nyinflyttad västkustbo och måste säga att det är mindre lera här, än hemma i Värmland.Åh, jag kommer att tänka på en episk tråd på gamla Ungdom där en tjej undrade varför hon inte kunde få en ponny till, hennes föräldrar tjänade ju bra med pengar
@stjarnfrugt Vad gäller västkusten tänker du helt rätt om leran. Kom inte hit!
Ok, då går Värmland också bort. Jag hade inte häst där så jag tänkte aldrig på det. Men det har jag haft på västkusten och jag kräktes på leran från november till mars. Fy ***Och jag är nyinflyttad västkustbo och måste säga att det är mindre lera här, än hemma i Värmland.
Hos oss går inte ens leran upp över hovarna.Ok, då går Värmland också bort. Jag hade inte häst där så jag tänkte aldrig på det. Men det har jag haft på västkusten och jag kräktes på leran från november fill mars. Fy ***
Ok, då går Värmland också bort. Jag hade inte häst där så jag tänkte aldrig på det. Men det har jag haft på västkusten och jag kräktes på leran från november fill mars. Fy ***
Fast varför ska du till Arlanda om du bor i Skåne? Här har vi tåg som stannar i källaren på Kastrup. För inrikesflyg finns många avgångar från Sturup.@mackan det finns ett litet fel med dina trakter som jag ser det. Och det är att det är bökigt att resa till Arlanda. Tar ju flera timmar. Men ja, det går väl inte snabbare från Skåne heller med anslutningar
Jag måste kunna åka hem och hälsa på relativt smidigt även om jag inte står ut med att bo här
Lånen bör bli ungefär 5-7 beroende på ränta, 8 kanske om man har otur. El, några tusenlappar, vatten ungefär 100 kr/mån om man slår ut det. 11-12k kan det säkert absolut bli. Men inte mer. Utgår från min familj.
Det beror HELT på vart , här är det mycket lera men det finns stora områden med bara sand.