Vart borde jag börja?

C

cucomber

Hej allihopa, köpte häst för ett halvår sen (en 5 årig valack) som hoppar asbra. Nu tänkte jag börja tävla med honom men är osäker på i vilken klass jag ska börja. På träning har jag hoppat banor på 1.20 tycker ni ändå att jag ska börja med 0,90 klasser? Han har aldrig tävlat förut men han går så säkert på 1,10- 1,20.

Sv: Vart borde jag börja?

med en unghöst är det alltid bra att hoppa lågt första gångerna för den ska känna av miljön m,m. Så kanske 90-100 första gången/gångerna skulle nog vara lagom.... sedan gå uppåt i klasserna succesivt

Eftersom det är en ung häst som inte varit ute mycket så tycker jag du ska börja med 90 och 1 m.

Det svåra för unghästar på tävling är inte att hoppa, utan allt omkring.

Ser du att han fixar det och är cool och allt funkar, så är det inget som hindrar dig från att hoppa högre nästa gång. Men börja lågt för förtroendet och erfarenhetens skull!

Lycka till! :)

Halloj.

Varför chansa och hoppa högre? Bättre att hästen får hoppa 90 några ggr och tycka att det är superlätt och jättekul att tävla innan man går vidare och avancerar.

Lycka till :)

det är ju faktiskt en helt annan sak att hoppa på tävling och speciellt för en unghäst så jag skulle starta med 0.90-1 m

Som alla adnra säger, börja på 90 cm.
Det är sällan hinderhöjden är några problem. Det som ställer till det för hästen är miljöen runt om kring, nervösiteten som ligger i luften. Det kan ta ett par gånger innan man får den unga hästen full koncentrerad på uppgiften på banan i stället för allting annat.

har själv en 5åring som aldrig har tävlat innan o även om han hoppar bra o tränar är tävling en helt annan sak och om du rider ett antal 90-1m tävlingar nu i sommar kommer o det sen känns säkert som bara den, då kommer det inte att bli några problem att hoppa 10 eller 20 cm högre!! men att bygga en "ordentlig grund" för både dig o hästen är väldigt viktigt för framtiden om du tänker långsiktigt!!

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 816
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar