Värt att prova kombinationsbett?

A

amanin

Har inte ridit på kombinationsbett innan men har funderat på att prova. Hästen i fråga rids i hoppningen på tredelat fullcheek, men jag känner att detta inte riktigt fungerar och att jag har full kontroll. I dressyren rids hon på tvådelat happymouth tränsbett, vilket funkar jättebra, och rids ut på detta eller hackamore. Det är när hindrena kommer med i bilden som hon kan bli lite dragig. Behöver inga påpekandet om att det lydnad jag ska öva på, detta jobbar vi succesivt med hela tiden, utan vill helt enkelt hitta ett lite "skarpare" bett som hon trivs med så att vi slipper ha dragkamp tills nu lydnaden sitter där. Har provat pelham, jaktkandar och vanlig kandarbetsling, men det blir lite för starkt och hon reagerar på minsta lilla. Idén att påverka både nosrygg/nacke/mun tror jag skulle ha bättre effekt då hon lyssnar hyffsat på hack. Så vad tror ni om kombinationsbett? Är det värt att prova?

Sv: Värt att prova kombinationsbett?

Varför inte testa bara hack om du redan har ett? :idea:

Jo, det har jag redan provat;)! Och anledningen till att jag bara har detta då vi rider ut är att jag tappar en del av styrningen med hack, och att hon gärna lägger sig i handen när jag rider med korta tyglar på hack. Fungerar alltså jättebra när vi lullar runt i skogen och jag kan ha halvlång tygel, men får minskad effekt på kort tygel.

Jag ska iallafall få låna ett kombinationsbett av en "kompis kompis" och prova lite då hon inte använder detta, så får vi se vad madamme tycker.

OK, ja men då tror jag faktiskt kombinationsbett kan vara ett bra alternativ. Har själv använt det vid en period på min förr-förra häst som var precis som din. Dressyr och uteritt funkade finfint på vilket bett som helst, men sen kunde hon bli "vild o galen" vid hoppningen. :p

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·
Utrustning Denna bettdjungel. Har nu rensat bland mina bett och provat vad min dam trivs bäst med. Sparade ett tvådelat baucher, tredelat tränsbett...
Svar
2
· Visningar
554
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 095
Senast: Lipperta
·
C
Utrustning Jag rider min ponny på tre -eller tvådelat tränsbett, fullcheek samt hackamore i dressyren och hoppningen, även när jag rider ut själv...
Svar
10
· Visningar
1 164
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • DIY hästvård