Vart är världen på väg?

A

Ambra

Igår ringde en ytligt bekant mig och frågade om jag visste någon som ville ta hand om en tvåårih Schäfermixhane, hunden i fråga hade vart med sin alkohusse i en bilolycka, hon hade tagit reda på den efter vägen, där den vandrade vilsen.
Jag visste ingen på rak arm och undrade om hon inte kunde lämna in hunden till polisen?
Hon svarade att polisen inte tog emot hunden eftersom min bekant visste var han (ägaren) bodde, varpå hon sa att hon inte hade möjlighet att ha hunden (vem vet hur länge han skulle vara på sjukhus?).
Till svar fick hon: - Åk hem till ägarens hus och bind upp honom utanför, det är vad vi skulle göra:eek:
Nu vet hon varken ut eller in, jag föreslog att hon skulle lämna in vovven till det lokala upphittestället men dom tog bara djur inlämnade av polisen, som inte tänkte befatta sig med jycken:mad:
Det visade sig senare i samtalet att ägaren inte vill ha nåt att göra med den stackars hunden och att vovven är väldigt rädd av sig, föreslog avlivning men det var hon inte beredd att bekosta..
Stackars, stackars hund! Snacka om att hamna mellan stolarna:cry:
Detta är en av många baksidor med bruksblanrasaveln!
//Camilla

Sv: Vart är världen på väg?

Äh, den polisen visste inte vad h*n pratade om klart hon ska lämna hunden till polisen, dom har rutiner för hur dom gör i liknande situationer.

Tyvärr så har hon även idag försökt att lämna in hunden men fick "rådet" att fara hem till ägaren, som nu är hemma men inte vill kännas vid vovven:confused:
Vad sjutton ska hon göra?

Det är väl bara att lämna in hunden? En privatperson har inget ansvar. Vägrar den polismannen som tar emot så be att få tala med någon annan. De har som sagt regler att följa, det är bara att se till så de följer reglerna, lite pondus får man väl ha?

Lätt för dig å mig att säga! I morgon far jag dit å hämtar hunden om den är kvar och lämnar in den!
Bra idé du gav mig:)

Det är väl bara att lämna in hunden? En privatperson har inget ansvar. Vägrar den polismannen som tar emot så be att få tala med någon annan. De har som sagt regler att följa, det är bara att se till så de följer reglerna, lite pondus får man väl ha?

Men eftersom nu husse är hemma, så lär de ju åka och lämna hunden där igen.
De kommer säkert på ett sätt att övertala husse att ta tillbaka hunden.

Lätt för dig å mig att säga! I morgon far jag dit å hämtar hunden om den är kvar och lämnar in den!
Bra idé du gav mig:)

Vart bor du?

Jag hämtar hellre hunden och åker och avlivar den, än att den ska lämnas in till polisen och de lämnar tillbaka den till ägaren.
Är nu hunden i det skicket du skriver, så ska den ju absolut inte tillbaka.

Phu.. Vilka vändor det blir!
Nu är hunden inlämnad hos polisen, det var bekanten som tillslut fick lämna in den!
Polisen skulle mkt riktigt försöka kontakta ägaren för att lämna igen honom, om dom ej lyckas med det så lämnas han in på vårt lokala upphittarställe där han får chans till omplacering eller avlivning..
Bekanten har försäkrat sig om en backup plan om det skulle vara så olyckligt att hunden hamnar tillbaks till husse. En plan som innefattar att husse skriver överlåtelsehandling till min bekant så vovven övergår i hennes ägo. Det borde inte bli några problem eftersom husse inte vill ha vovven..
Hon håller mig uppdaterad..

Jag har aldrig sett en alkis med en pudel. Utan är ofta något med brukshundar i, iallafall vad jag sett.

Sen vill jag förtydliga mig att det finns alkisar som sköter sina hundar på ett bra sätt, så jag vill inte dra alla öven en kam. Men just i detta fallet är det skönt om hunden kommer därifrån.

Jag har aldrig sett en alkis med en pudel. Utan är ofta något med brukshundar i, iallafall vad jag sett.
Pudel? Det har jag. Ofta är det småhundar eller ffa schäfrar enligt min erfarenhet. Vad får dig att tro att bruksblandrasaveln skulle bidra till att fler alkisar skaffar hund? Prismässigt så kan jag av erfarenhet berätta att alkoholister utan problem många gånger kan skaffa sig renrasiga hundar ändå, för att inte tala om hästar. :o Jag har faktiskt aldrig träffat på en alkoholist som har blandras övht - alltså inte ens en icke "bruksblandras".

Vad baserar du dessa slutsatser på?

*kanske lite OT*

Pudel? Det har jag. Ofta är det småhundar eller ffa schäfrar enligt min erfarenhet. Vad får dig att tro att bruksblandrasaveln skulle bidra till att fler alkisar skaffar hund? Prismässigt så kan jag av erfarenhet berätta att alkoholister utan problem många gånger kan skaffa sig renrasiga hundar ändå, för att inte tala om hästar. :o Jag har faktiskt aldrig träffat på en alkoholist som har blandras övht - alltså inte ens en icke "bruksblandras".

Vad baserar du dessa slutsatser på?

*kanske lite OT*

Jag bara skrev vad min tanke var, tänker inte forsätta diskutera det. Är inte så viktigt för mig :)

Jag baserar det bara på vad jag sett. Men var mer förr när jag var yngre. Då såg jag ofta i den staden jag bodde då, att det var schäferblandningar.
Nu kanske det inte är så längre, vad vet jag.

Oj! Men det har jag! Massor! Antingen stora blandrashannar eller renrasiga Schäfrar. Man kan ju undra hur folk tänker som säljer valp till en som uppenbarligen inte kan ta hand om sig själv...:mad:

Oj! Men det har jag! Massor! Antingen stora blandrashannar eller renrasiga Schäfrar. Man kan ju undra hur folk tänker som säljer valp till en som uppenbarligen inte kan ta hand om sig själv...:mad:

Är det inte ofta så att alkoholister/narkomaner har hundarna i rehabiliterings syfte.Någon att bry sig om och inte bara tänka på sprit eller narkotika.Men,håller med dig tragiskt är det.

Jo, visst är det sant!! Och en del av de hundarna har det ju inte totalt j-vligt, de får i allmänhet vara tillsammans med husse (oftast en karl) dygnet runt där han knallar runt på stan! Men ... ändå...

Man kan ju undra hur folk tänker som säljer valp till en som uppenbarligen inte kan ta hand om sig själv...:mad:

de kan ju faktikst vara så att personerna va "normala" när dom köpte hunden och att de blivit som de blivit sen.

alla alkisar som jag ser som har hund här (götet) är hur fina som helst, stora schäfrar och vissa blandisar kanske men dom är så välvårdade och lydiga och snälla trots att ägarna ser ut som ök som inte kan ta hand om sej själva, men uppenbarligen tar dom hand om sina hundar iallafall.

att man inte kan ta hand om sig själv betyder inte att man inte kan ta hand om nåt djur på ett bra sätt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 164
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 532
Senast: Urigurien
·
Hundhälsa Att man ska se upp med att lämna hunden i bilen sommartid vet väl alla som har hund? Men hur är det med att lämna hunden i bilen under...
2
Svar
31
· Visningar
4 000
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 377
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka