Värsta "underlaget"?

Sv: Värsta "underlaget"?

Rider på de allra flesta underlag men undviker där det är väldigt stenigt så hästen kan snubbla eller gå ner sig och sankmarker.

Jag red överallt med min ponny som var extremt säker på foten, även över sanka områden, som var mindre än säg 3 meter tvärsöver. Våra ponnys var vana vid all sorts terräng, så de visste hur man tog sig över exempelvis sank mark.

Däremot har jag ridit en annan ponny som var en ren katastof, när den kände att marken började sjunka så stannade den, istället som för våra duktiga ponnyer som "tassade" över med små, lätta steg så snabbt de kunde.

Du kanske kan ta på dig gummistövlar och leda hästen över första gången. Är det bara 2 m så bör du komma över även om hästen sjunker lite. Vad gör vi inte för nya spännande ridvägar :D

svartkärr.... har ridit ner i ett sånt för många många år sedanoch en häst han höll på att ge upp sitt liv.. vi fick piska upp han..Det var inge rolig historia men det var tvunget eftersom han hade gett upp och bara låg där:crazy:

Vi var 4 hästar som gick ner den gången=(

Sedan rider jag inte bara rakt in i skogen helst små hål som hästen kan fastna i vill jag inte vara med om.. har varit med om det förr med och tak vare att hästen inte fick panik kunde vi rädda hans hov.
Hande han fått panik hade han slitit av hoven från kotan och neråt:crazy: nu kunde vi plocka bort stenen som blockerade hoven och ta upp hoveni lugn och ro!!!

Sedan vägrar jag rida i ridhus/paddockar med för tungt underlag där man har för mkt sand..
Det är som att be om mjölksyra hos hästen samt överandträngda leder/senor min häst kan knappt galoppera i sånt underlag det är för tungt helt eneklt

Rider i stort sett överallt. Inte där det är igenväxt med sly och annat jäkelskap och sumpmarker. Då jag köpte min häst för två år sen plöjde jag och en kompis ut på ett kalhygge med ca 1 meter snö som hästarna fick gå i(ett varmblod och ett litet tinker sto). Dom tyckte det var kul. :)

Annars är det väl mest damen som säger nej, nu går vi hem om det kommer någon lerpöl ivägen som man inte kan rida förbi. Hon vill inte bli blött och lerig om hovar/ben. ;)

Den nya hästen har jag bara ridit på banan 1 gång och då åkte jag av henne pga av liten grästuva hon snubblade över. :p

Är det sankmark=mosshål så vänder jag om det inte går att rida på kanten eller liknande, chansar absolut inte.

Samma gäller om ngn har lagt gammla pallar över sankmark=mosshållen, skulle inte be hästen kliva på dom heller ser det som en stor risk.

Det enda underlaget som jag hellre vänder än rider över är nog djupare hal jobbig lera en lite längre sträcka, det tycker jag är läskigt att rida över. Kortare typ bara nåt steg eller några steg kanske jag kan rida över. Sankområden också, jag är alldeles för feg för att rida över det och finns det inte någon väg runt så vänder jag hellre än att riskera något.

Men annars så får min häst klara ut den mesta terrängen men som sagt sålänge jag vet att vi inte riskerar att gå ner oss eller så.

Glömde, skriva det här

Vi har ett rätt stort mosshåll på ett ställe i skogen som är en rätt bra genväg om man skall rida långtur.

Det går att rida på ett visst ställe ut efterkanten intill träden, (har själv provat utan häst att gå i mitten vid torrperiod och sjunkt ner till midjan usch och blä).

Förra året skulle jag och min dåvarande medryttare ta den genvägen när vi planerade en långtur med båda pållarna. Och hon ville inte gå på kanten tyckte det var "torrt" och våran stora kille på 175cm sjönk som en svamp, han fick bara upp lite av huvudet, men tog sig upp av egen maskin.

Kan tillägga att nu ett år senare rider jag där igen men bara på "min" kant.

Sankmark naturligtvis (har gammal häst som gärna skadar sina ben :grin:) och även stenpartier när det är isigt ute. Dessutom avskyr jag våt betong! Det blir som blankis med noll friktion och fy 17 vad man kan slå sig (och hästen!) om man trillar omkull där.

Jag rider helst på mjuka skogsstigar. Men jag har 20 minuters ridavstånd till ridhus och paddock och det finns bara EN väg dit. och på mitten så är det ALLTID lerigt. Hästarna sjunker ner i marken till över knäna... Men jag har inget annat val än att klafsa igenom där. och ibland är det tävlingar där och då kommer man dit med hästen och det hänger lera om både dig och hästen! :D

Tunga ridhus/ridbanor och våt betong är ingen höjdare, som att be om problem. Men i skogen så undviker jag sankmark, steniga partier, och för snårig mark där man inte ser vad som finns under.

När det antingen är så stenigt att det är mersten än mark, mer än en meter, eller när det är riktigt blött och dyigt. Jag har nästan gått omkull med ena hästen i ett blött och geggigt hjulspår i ett hygge och det gör jag HELST aldrig om igen. Vänder även då jag inte kan ta mig fram utan att slå i knäna/måste ligga över halsen mer än ett par träd. Vill liksom veta vart jag rider ;D

Om det är riktigt blött och sankt så vänder jag. Känner inte för att hästen ska gå ner sig i skogen bara för att jag är envis.
Så tänker jag också. Häromdagen vände jag också när jag red in på en stig som är väldigt smal och det var hur mycket grenar som helst över stigen som var överfulla med snö. hade inte lust att få all den snön över mig. :

Sank myrmark samt kalhyggen som inte är återställda är ngt jag undviker, annars så trampar vi nog fram lite överallt :)
Dock är jag väldigt noga med att alltid ha en telefon med bra täckning med mig, om olyckan mot alla odds ändå skulle vara framme. Drömmen är en ryttargps, ngn gång skall jag unna mig en sådan :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka