Värsta skräck färden

Sv: Värsta skräck färden

pufffan skrev:
Nej, efter olyckan med benet så vill jag helst int vara bland folk. Tycker att det är jobbigt när alla glor.

Glo tillbaks, ge dem en lång blick som säger "va fan glor du på?! Sköt ditt eget i stället".
Eller konfrontera dem. Fråga rakt ut, vad de glor på eller om de ville något speciellt. Då brukar de flesta bli flata.

Usch, varför ska folk glo, jag blir så irriterad på sånt!
Okej när små barn glor, men vuxna.. :crazy: Näe.

Senast ändrad av en moderator:

För typ 8-10 år sen hade vi en shettis som jag och min syster skulle ut och köra med i skogen.
När vi var på väg hem fastnade jag på nåt konstigt sett med handen mellan hjulet och en typ järngrej som gick uppifrån (under "sitsen" tror jag) och ner till ekern på hjulet.(en typ rockard var det väl, inte så hemma på det här med körning..) Vet inte hur jag lyckades eller varför jag hade armarna utanför vagnen öht..
Loss kom jag inte heller och syster var hysterisk för att hon inte fick loss mej. Jag lyckades tillslut backa hästen(jag fick hålla i tömmarna när syster skulle hjälpa mej.. :crazy: ) och då kom jag loss igen!
Tur att hästen var snäll!
Det var hemskt då, nu kan jag nästan skratta åt det för jag var så klantig!
-------------------------
När min häst var liten körde dåvarande ägaren lite med honom, men en dag lånade de en vagn som hade plåt vid bakhovarna (där man själv har fötterna) tydligen hade dom haft trä eller plast förut.. Självklart började det låta när gruset smattrade där, hästen fick panik och drog iväg, fastnade i en traktor och sparkade sen åt skottkärran i flera veckor efteråt..
Ingen satt i eftersom det var när de precis kört in honom/höll på att göra det. Sen struntade de i körningen och nu 10 år senare är han fortfarande rädd för saker som dras bakom/brevid honom..tyvärr..

Glo tillbaks, ge dem en lång blick som säger "va fan glor du på?! Sköt ditt eget i stället".
Eller konfrontera dem. Fråga rakt ut, vad de glor på eller om de ville något speciellt. Då brukar de flesta bli flata.
Nog är det väl bättre med en positiv attityd?
Dom allra flesta som glor, gör det ju för att dom undrar över, vad som ligger bakom ett handikapp (om det är vad saken gäller). Folk glor... och så är det färdigt. Ibland kommer någon fram och frågar och får dom då ett rakt, informativt svar, så är det bra med det.
Ser man annorlunda ut eller rör sig konstigt, så gör man. Inget att bry sig om, så länge ingen bemöter en illa. Att bli tittad på, tycker iaf jag är fullt OK.

LIA

Jag är värsta blåbäret när det gäller körning. Men har kört båda mina hästar varförsej. Tänkte att det borde fungera att köra mitt varmblod och min arbetshäst ihop. Dom är ju polare i hagen och lätta att köra. Men det fungerade inget vidare. Travaren blev skitsur på den andra hästen och försökte vända sej om med sele, vagn och allt. Världens tur att jag hade en rutinerad hästmänniska med mej som kunde hjälpa mej att reda upp situationen. Nu håller jag mej till att köra en i taget eller så ska jag få en duktig körlärare att få hästarna att jobba ihop.

LIA skrev:
Nog är det väl bättre med en positiv attityd?
Dom allra flesta som glor, gör det ju för att dom undrar över, vad som ligger bakom ett handikapp (om det är vad saken gäller). Folk glor... och så är det färdigt. Ibland kommer någon fram och frågar och får dom då ett rakt, informativt svar, så är det bra med det.
Ser man annorlunda ut eller rör sig konstigt, så gör man. Inget att bry sig om, så länge ingen bemöter en illa. Att bli tittad på, tycker iaf jag är fullt OK.

LIA

Klart det kanske är bättre så i många fall, när någon helt ärligt undrar varför man är som man är.

Jag menar främst de som ser på en med avsmak eller som om man vore dum.
Jag har många gånger blivit sedd så, och därför vant mig vid att reagera på det sättet jag beskrev.
Vet hur fruktansvärt hemskt det kan vara att bli utstirrad. Och det utan att jag har ett synligt handikapp utan det sitter inuti.

Senast ändrad av en moderator:

har ingen värsta upplevelse men en bästa de va för ngra årsedan när vi hade Hopp SM på Heden då skulle vi dit från stallet och det skulle en med sitt fyrspann me och vi fick följa med så vi galoppera upp och ner för avenyn det va skoj och alla japaner och kineser som va i stan tog ju skälvklart kort ;)

har inte upplevt ngt läskigt eller hemskt med häst och vagn som jag är enormt glad över för det vill jag inte, har därimot hört om en i ett stall här i närheten som gcik om kul med sin travare och hade med sin dotter i vagnen, han dog och dottern bröt bekenet (tror jag de va) de va inte kul att hör om

Kanske. Fast där är inte så många besökare så det är lite svårt att få respons.

jag körde min dåvarna häst, en b-ponny. han var gamal och klok. jag var nog en 11-12 år kanske (ett tag sen nu ja...) vi övade på svängar på en äng med några träd. helt plötsligt får hästen för sig att jag ska ut i skogen med vagnen. så han skenade rätt in i skogen och vi krockade med en gamal rostig tung släpvagn som stod där. sen minns jag inte mer... fick hoppa på kryckor några dagar pga vriden höft och hemska blåmärken. vagnen fick vi laga rejält, hästen gick inte att köra igen sen...
tog ett uppehåll från körningen på 8 år, men kör ni regelbundet med mina små snälla sötnosar =)

Min fd ponny blev rädd och började skena, jag och syrran trillade av vagnen. Ponnyn som igentligen var en hopp ponny, hoppade över alla linor han paserade i vägen mot stallet....
När vi komm till stallet så hade ponnyn fastnat hängandes över stall dörren.
Det var nämligen en två dela staldör och den övre dörren var öppen och den undre stängd, ponnyn skulle givit vis in i stallet, dock glömde han bort att han hade vagnen efter sig när han hoppade in i stallet.
Hade han varit hingt så hade han blivit kastrerad av dörren..
Vi kopplade bort sele och vagn sedan fick pappa hasa sig under ponnyn (som stod lungt och väntade) och fick skruva ner dörren.
Sedan var ponnyn fri!

Där jag går och lär mig köra är det en dödssynd att köra ifrån stallet och lämna dörren öppen, just för att det kan bli såna olyckor om hästen springer hem och försöker komma in i stallet!
Men, tur att det gick bra för er ponny, och nu vet ni ju att stängd dörr är bäst!
Lotta

åke skrev:
Nu vill jag veta vad det värsta ni har varit med om när ni har kört era hästar. Alltså med vagn el. släde. Inte i transport.

När vi blev påkörda bakifrån av en bil i 90km/h

för att göra lång historia kort

jo men de e inte alltid hästen bryr sig om dörren e öppen lr stängd. en av hästarna på mitt naturbruksgymnasium skenade hem med sån skogskälke-dra-ved-med och brakade rakt igenom stalldörarrna(de var stängda) det blev kaffeved av stalldörren och kälken men hästen gick att köra hur bra som helst sen i skogen igen haha.

Skenfärd förra sommaren. Första försöket att köra par med min och kompisens lugna nordisar.

Första kilometern lunkade hästarna på och vi kände oss trygga och satte oss upp på vagnen båda två. Då får min häst något för sig och skenfärden börjar på grusvägen. Kompisens häst försöker stoppa vagnen men orkar inte hålla emot utan får vagnen på sig hela tiden och pinkar på sig i förskräckelsen. Kompisen trillar av och jag hänger med tills hästarna skiljs från vagnen, flyger av och ser vagnen komma efter, men den kommer inte över mig utan vippar tillbaka på rätt köl (tung flakvagn).

Hästarna stannade 50 meter efter och förstår inte varför vi inte är med längre.
Det var allt annat än skoj då vägen är trafikerad och det finns en del fartdårar där som ibland inte ser sig för ordentligt.

Hästarna klarade sig oskadda som tur va.

Skötte en kallblodstravare för ett par år sedan. De sa att han var inkörd men eftersom att det iallafall var längesen sist så körde vi in honom på nytt. Till en början gick allting jätte bra...
Men så första turen med vagnen fast satt... Han blev lite stressad när skaklarna tryckte när nån sväng blev för snäv... Väl tillbaks på stallplan blev det mycket folk o hästar. Jag hade precis klivit ur vagnen när hästen drar iväg. Rundar parkering o vänder åter mot stallet. Slår av en stupränna från väggen. Fastnar med vagnen i öppningen till stallet. Selen (tjock, tung, armesele) slets i stycken, tömmarna hade fastnat i vagnens hjul o det såg ut som om han skulle bryta nacken när det blev ett sånt hastigt stop. Vagnen blev vääldigt skev. Hästen klarade sig med ett vridet bäcken (som han inte har ont av) och en rädsla för allt vad körning heter. Stackars killen!

Det var iallafall läskigt att se o veta att man kunde suttit kvar i vagnen :crazy:

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
620
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka