Värsta skräck färden

åke

Trådstartare
Nu vill jag veta vad det värsta ni har varit med om när ni har kört era hästar. Alltså med vagn el. släde. Inte i transport.

Sv: Värsta skräck färden

Hej!

Ja tänkte faktiskt på en sån här tråd för nån dag sen! :D
Man är ju nyfiken men man vill ju egentligen inte veta :crazy:
Jag har inte varit såå utsatt än!
Var när man var liten och man körde shettis med dålig sele som gick sönder. Det blev hopp hopp och snurrande och jag ramla av vagnen :D Men hur det var så fick vi stopp på shettisen! Och ingen blev skadad! Lagade selen och körde igen! :eek:
Annars var det en shettis för nått år sen som började bocka! Men hon stannade snällt innan nått hände och jag har inte fattat vad det var! Busig kanske! :D

Vad har du själv varit med om?

Mvh Lisa

När jag var ute och körde med Kotte så tappade vi ett hjul en gång. Det va int kul det. Men ingen blev skadad som tur var.

_L_ skrev:
Hej!

Ja tänkte faktiskt på en sån här tråd för nån dag sen! :D
Man är ju nyfiken men man vill ju egentligen inte veta :crazy:
Jag har inte varit såå utsatt än!
Var när man var liten och man körde shettis med dålig sele som gick sönder. Det blev hopp hopp och snurrande och jag ramla av vagnen :D Men hur det var så fick vi stopp på shettisen! Och ingen blev skadad! Lagade selen och körde igen! :eek:
Annars var det en shettis för nått år sen som började bocka! Men hon stannade snällt innan nått hände och jag har inte fattat vad det var! Busig kanske! :D

Vad har du själv varit med om?

Mvh Lisa

Det måste nog ha varit när gubben körde ner hästen i ett kärr. Stackars häst han sjönk ner till magen. Han var bara två år då kusen och höll på i skogen. Det var inte roligt det heller.

Vad har du för häst och kör med Pufffan? Tävlar du med?

Oj, det måste ha varit läskigt och nervöst...
Hur fick ni upp hästen? :eek:

För nån månad sen kanske välte jag för första gången efter att ha klättrat med avbäraren på ett maratonhinder, på träning som tur var. Jag ramlade ur vagnen men höll kvar i tömmarna så hästen kom inte så långt. Det gick väldigt bra ändå förutom lite ömhet i rumpan och lite chock. Men om det är det värsta vi vart med om har vi ju nog klarat oss mycket bra!! fast lite läbbigt var det när han vände rakt ut i vägen när det kom en långtradare mot oss, som tur var (har vi mycket tur??) så hann han stanna!!

Bamses husse skrev:
Oj, det måste ha varit läskigt och nervöst...
Hur fick ni upp hästen? :eek:

Japp det var lite "skit i byx" Det var bara att spänna ifrån hästen så gick han upp själv. Saken är den att gubbens kompis körde ner sin strax efter fast på ett annat ställe. Det slutade med att våran häst fick hjälpa till att dra upp nordisen. Det slutade bra som tur va det med.Det är nog det lurigaste som finns när man är i skogen så är det nog dessa sur hål som finns.Det går ju så sabla fort när dom går ner sig. Hua det vill vi slippa.

Huu...jag skrev om vår värsta färd en gång här på Buke men det kan ju berättas igen:
Jag kör en stor Jydsk häst, cool som en filbunke FÖRUTOM för en sak- traktorer. Inte stora maffiga (vi bor på en stor gård o har flera sådana) utan för små puttriga saker från 50-60 talet. De är (var, som tur är) läskiga. Vi hade kört en lång runda med den mesiga lilla rockarden (nu är den såld-varken han eller jag tyckte om den) och hade en passagerare med. Vi var på hemväg och på en smal väg mötte vi en...liten puttrig traktor. Pållen stod stilla länge länge och traktorn hade nästan passerat. Då reste sig hästen rakt upp på bakbenen (tänk på att han väger nästan 900 kg...inte skoj att få över sig hann vi tänka)
Rockarden hängde på och vi satt faktiskt kvar trots att han kastade sig ut på en åker därefter. Ingen skadad men alla rejält chockade. Efter detta blev det hårdträning med puttriga traktorer:
-i 3 månader bodde han ihop med en traktor i sin hage
- och åt ALLT sitt kraftfoder på traktorn (jag la ut det lite här å var)

Nu är han lugn och inte rädd alls för något (=SKÖNT!) men det var väldigt väldigt otäckt och jag rekommenderar alla med hästar som är rädda för något att TRÄNA TRÄNA TRÄNA på hemmaplan innan ni ger er ut!

Då hade du ju inte kunnat skriva här.

För det hemskaste för mig är att både häst och kusk omkommer. :(

Det värsta jag har varit med om var när jag körde en häst som reste sig och välte vagnen och sig själv, men det gick bra ändå.

jo det värsta måste va om någon dör....jag har en hel drös med historier....men jag kan ta två och jag vet vilka dom var.

en shettis blev rädd och skenade och försöke hoppa över en stenmur med vagnen=( den hängde över stenmuren...den gick aldrig mer att köras kan jag ju säja.

det andra var en tjej som körde sin travare tror jag de va och hästen kom hem i sken och tjejen var borta...när de letade efter henne hittade de henne i skogen med brutet ben och utan rygg(helt bortskrapad) alltså halva henne var borta....hon hade (tror dom) när vagnen gick sönder (var en saab axel) rammlat baklänged(fanns inget ryggstöd tydligen) och fastnat med benet och släpats efter på grusväg i flera km.....huh....=,(

Raderat................

Senast ändrad av en moderator:

åke skrev:
Vad har du för häst och kör med Pufffan? Tävlar du med?

Jag har Kotte och kör med. En korsning nordsvensk/shettis. Jätte fin. Ne jag tävlar int. :cry: Men jag skulle vilja.

pufffan skrev:
Jag har Kotte och kör med. En korsning nordsvensk/shettis. Jätte fin. Ne jag tävlar int. :cry: Men jag skulle vilja.

Varför tävlar du inte för då? Om du vill menar jag?

hm. det västa jag har varit med om när jag har kört häst.. har varit med om många turer men det som värkligen tog hårdast var nog när jag vart överkörd av min egen ardenner.

allting började med att jag slarvade redan när jag selade på. jag tog aldrig bort tömmarna från lokan inan jag skulle sätta för. Hon (hästen) var tre år och jag skulle ut på en liten tur med våran gummivagn.(gammal skogsvagn) hon ställde sig på än gång som hon brukar. men när jag skulle ta tömmarna från lokan så började hon och gå iväg något som hon aldrig brukar göra annars. så jag tog tag i henne vid mulen men när jag gjorde det så drog jag henne mot mig så när hon gick iväg så klämmdes jag mot en cheva van front som stod bredvid gummivagnen. jag blev klämd först mellen skaklarna (järn) och chevan sen så kom en stor tung vagn på nästan 600kg, när vagnen kom så drogs jag med och ramlade mot marken och fick hela vagnen på mig. Hästen gick iväg med vagn och allt och gick in i skogen och fastnade mellan två träd och ställer sig och sover. medans jag fick hjärnskakning,kraftig lårkaka och få sy 8 styng på smalbenet och allt var mitt eget fel. hästen gjorde inget. nu är hon 5 år och bryr sig inte om något.

Min värsta tur var efter en travare som bara skulle skrittas efter en skada men hon var inte så pigg på att bara gå.
Hon slängde svansen över tömmen och iväg bar det, fort!
Vagnen var en rockard och sittbrunnen hade hon snabbt slagit sönder, det spelade ingen som helst roll hur jag än försökte stoppa henne, hon var som från vettet.
I en skarp kurva for jag ur och slog mig så nacken än idag gör ont. (det hände för 6 år sedan)

Jag knallade efter tokmärren och hittade henne i skogen där däckeln vridit sig ett helt varv, hur allt nu gått till. hon måste ha hoppat över skaklarna på nåt vis.
Hon var skapligt stel dagarna efter, kan tillägga att hon var 4 år och kom aldrig nånsin till start, hade vart en riktig strulmadam från början.

Men sedan har jag varit med och bevittnat incidenter med större ekipage. Skenturer med par och griplastare och maratonvagnar.(Den maratonvagnen behövde genomgå en stor renovering efter den skenturen, parstången var som ett S och en hel del annat var snett och skadat, den hade släpats på sidan tämligen omilt).
Men det värsta som hänt i allt har ändå bara varit en bruten arm för en person och sedan materiella skador.
Hästarna har inte skadats.

Ytterligare en historia....

Detta hände på ett naturbruksgymnasium, med körinrikning.
De har en "ormen" som de har lagt flak på och använder som en fyrhjulsvagn, men flaket är ganska högt vilket gör att vagnen blir lätt att välta.

Vissa elever som visar sig ansvarsfulla brukar få tillåtelse att motionera hästar som inte går så mycket på kvällstid efter lektionerna, men man måste hålla sig i paddocken.
Jag körde inte själv men var med eftersom jag red en häst.

När vi var klara öppnade jag grinden eftersom vi skulle skritta tillbaka till stallet, (det är en liten bit) De som körde vände lite skarpt och vagnen välte, hästen satte av i sken och försvann i höstnatten.
Med vagnen studsandes hit och dit och tömmar slängandes.

Det var kolsvart ute och flera stycken var ute och letade men hittade ingen häst. Jag ringde runt till jouransvarig och förvarnade veterinären och försökte skrapa ihop fler personer som kunde leta.

Efter dryga två timmar hör jag hovklapper utanför stallet, det var häst och vagn som kom hemskrittandes själva fulla med granris överallt. Hästen var inte ens svettig och ingen skadades och vagnen var hel.

Så alla skenturer slutar inte olyckligt... :)

Provance skrev:
Varför tävlar du inte för då? Om du vill menar jag?

Nej, efter olyckan med benet så vill jag helst int vara bland folk. Tycker att det är jobbigt när alla glor.

Det var nog när pållan gick ner på knä från trav (hon snubblade) och jag föll ur vagnen, rakt emellan skaklarna ner emellan hennes bakben.
Som tur var stod hon kvar tills jag hade kravlat mig ur, så det gick bra vi fick bara några skrubbsår.. Men skraj blev jag, det gick så fort allting :eek:
Hade både väst och hjälm tack gode gud.

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
620
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka