Vårsådd 2009

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Jodå jag vet att det snöar ute, men jag har ialla fall beställt hem en bunt påsar med olika fröer, och dessutom några frökatloger. Egentligen var jag ute efter paprika och chili fröer eftersom de behöver längst tid på sig, men det blev mest tomatfröer ialla fall. :angel:
Mycket underligt eftersom jag inte ens gillar att äta tomater, men jag skyller på barnen och karln, förra året fick vi knappt några tomater att ta in för de länsade växthuset stup i kvarten, och för mig spelar det ingen roll om de äter dem där eller inne! :D

Vad har ni för planer för sommaren?

Jag ska ha tomat, chili, paprika i växthuset, sen brukar det bli fullt, ute ska jag sätta zucchini, små gurkor som ska bli saltgurka, sockerärtor, sallad, morot, rödbetor och och och hm ja jag har en massa planer men jag har inte sett att det blir gjort än...:angel:

Sen har jag en massa andra planer för trädgården oxå som jag hoppas ska bli verklighet i sommar, ialla fall någon av dem.

Sv: Vårsådd 2009

Förra året vände jag inte ens runt landet så vi satsar på att lägga igen det helt iår tror jag.. Funderar på om jag ska göra ett eller två små land här uppe vid huset av pallkragar dock och kanske ha lite jordgubbar, sallad och någon morot kanske... Sånt där som inte blir av att man går och plockar när man har för långt ner till landet. :) Men, det återstår att se..... :)

Var har du beställt ifrån?
JAg hoppas hårt på att ha en trädgård till sommaren då vi letar hus, så jag vill drömma och fixa lite i förtid ;)
annars får jag sätta en del i föräldrarnas trädgård :)

Lägg inte igen landet, sätt upp pallkragar där! :D Sen helt plötsligt är det så roligt så man ser sig efter någon mer plats att odla på...:angel: Vi hade ett stort trädgårdsland när vi flyttade in, första året kämpade vi på med det, andra året orkade vi inte mer än odla lite potatis, sen efter ytterligare något år fixk jag ett växthus, eller ja vi skaffade oss ett växthus, sen satte vi upp tre lådor på sidan och två små framför. Här är det inte helt färdigt men på godväg!
04132420.jpg

Och nu skulle jag vilja ha ytterligare lådor att odla i för jag får inte riktigt plats med allt som jag vill odla.

Jag beställde från flera olika kända firmor, de har ju olika saker allihopa! :devil::D

I växthuset ska jag försöka lägga in stenbeläggning för att det ska hålla värmen lite bättre på våren och hösten, min karl tycker att det är slöseri att ha värme på så jag får försöka hitta andra lösningar för att få ut sakerna så tidigt som möjligt! :D Det blir så himla fullt i mina fönster annars, pelagonerna ska få flytta ut i växthuset så fort det blir plusgrader dygnet runt, någon frostnatt klara de med fiberväv inne i växthuset.

Grejen är den att det är för lång transportsträcka till trädgårdslandet så det är så lätt att låta bli att gå dit. :)
Därav tanken om pallkragar som kan placeras mer i "förbifarten". Chans både att det rensas mer och att man faktiskt tar sig ett salladsblad till middagen. :)

Jag har startat med en hel del iår, hittills har jag sått:
Paprika "sweet chocolate"
Paprika "snack"
Penseer
Vit Änglatrumpet
Akleja
Pelargon "Kaskad Mix"
Kronärtskocka
Månviol
Vit ängsnäva
Passioflora
Mandarin

Å mer än dubbelt så mycket väntar på att det ska bli rätt tid för dem...:o:angel:

Jag har en liten balkong som jag inte riktigt vet hur jag ska disponera. Får väl bli lite penseér nu först och främst, men sen vet jag inte om jag skulle försöka mig på lite mindre tomatplantor vid någon vägg, fast min mamma ha mycket sånt så det är egentlige onödigt.

Vill ju ha så mycket växter att det finns en stor risk att vi inte får plats:angel:

Har iaf betsämt mig för en mandarinros på stam i ena hörnan och i den krukan kan man nog trycka ner nån ört också. Sen blir det nog en långsmal kruka långs ena väggen och ev. nån ört i den också.

Svårt när man inte har plats!!!!

Senast ändrad:

Något som inte tar så mycket plats men som jag tycker är guld värt är ju örter som typ, Timjan, basilika osv Det räcker med en liten kruka men kan användas till mycket och luktar dessutom underbart! Jag såg att du hade tänkt det nu, men som sagt det är ju härlig vardagslyx att kunna använda färska örter och kryddor i matlagningen! Glöm inte gräslök förrestän!

Ingenting ännu, men kompisen behöver hjälp med växthuset i sommar. Så i år slipper jag fylla balkongen. Vi ska så tomater, paprika, gurka där inne. Sen ska vi nog köra upp en bit land oxå, och sätta lök och potatis. Det blir säkert mer :angel:

Jag ska testa flera olika kål-sorter. Hade Broccoli, vitkål och brysselkål i fjol. I år blir det även grönkål och svartkål. Ska testa squash på friland i år också, bor ju i Norrbotten så jag har bara haft i drivbänk tidigare. Tänkte mig både gula och gröna. Så blir det mangold, sallad, olika rotfrukter, sockerärter. Bönor av olika slag... Huga, jag kan gå helt vild i frökataloger....

För er som har större trädgårdsland kan jag tipsa om något som funkade bra och var snyggt: Som ogrässpärr mot kanterna satte jag en bård av honungsfacelia som var ca 3 dm bred. Innanför denna en enkel rad av ringblommor. Allt detta frösåddes bara då jag satte det andra. Det blev fantastiskt vackert med lila facelia och orange ringblommor som en ram kring landet. Humlor och bin var överlyckliga! Det blir samma sak i år igen tror jag...

Så hade jag ett stort parti som jag inte sådde grönsaker på (var ju gravid förra sommaren och ville inte rensa för mycket ogräs...) och där kastade jag ut överblivna solrosfrön (fågelfrön). Det blev ett hav av härliga solrosor!

Åt det där låter ju underbart! Undrar om de skulle trivas runt mina bärbuskar oxå... Där skulle det behövas något att fylla ut med... :angel::D

Jag har redan köpt 2 sorters tomatfrön samt pumpafrön för att kunna vara ute i rätt tid med att skola ut plantorna i landet.

Jag hittade ju ett sånt där "uppfällbart" tomatväxthus som ska stå mot en husvägg när dom hade halva priset på reapriserna på trädgårdssaker på Rusta i höstas. Det kostade alltså bara 75:- och är ungefär 1,5 meter brett och nästan 2 meter långt.

Mitt stora projekt i vår är att bygga mitt efterlängtade växthus/orangeri/fristående uterum. Jag har samlat begagnade fönster i 2 år nu, fått tag i en begagnad altandörr med karm, samt rejäla hörnstolpar i trä ( fd bjälkar) begagnat och betongplintar begagnat.

Ska försöka bygga det med så litet som möjligt nyköpt material,men räknar med att köpa korrugerat plasttak nytt.

Ska bli jättekul och nu när dom har höjt storleken för friggebodar etc till 15 kvadratmeter har jag mycket mer ideer att leka med. Tänkte bygga det 3 ggr 4 meter stort så att det finns möjlighet att förlänga det en meter senare utan att det blir för stort för att bygga utan bygglov.

Jag vill ju ha plats till att ha ett litet trädgårdsbord med stolar därinne, samt till odling.

Vet inte riktigt om jag ska ha träet målat i allmogeblått eller färg i samma nyans som falu rödfärg, Vi har ju blå fönster på boningshuset, men faluröd på lada och paddockstaket.

Ungefär så här vill jag ha det fast inte med sadeltak utan med snedtak.

victorian_range_09.jpg

Jag tycker det är så snyggt med tegelsten längst ner och dessutom magasinerar stenen värme om dagen vilket hjälper till att hålla huset varmare om våren och hösten.
/kt

Senast ändrad:

I växthuset ska jag försöka lägga in stenbeläggning för att det ska hålla värmen lite bättre på våren och hösten, min karl tycker att det är slöseri att ha värme på så jag får försöka hitta andra lösningar för att få ut sakerna så tidigt som möjligt! :

Sätt ut en stor tunna i plast i växthuset och fyll den med vatten vattnet lagrar värme om dagen och avger den om natten.

/KT

Köper ni paprikafrön? :confused:

Ja jag vill ha lite mer specifika sorter är "gul paprika från affären" Men sen spar jag även från året innan och sätter, det finns mängder med sorter som lämpar sig olika bra i olika miljöer. Sen byter jag även en hel del med vänner och även uppdragna plantor när man inser att man har för många av samma sort för man ville vara säker på att få någon planta. :angel::D

Sätt ut en stor tunna i plast i växthuset och fyll den med vatten vattnet lagrar värme om dagen och avger den om natten.

/KT

Hm det var en bra idé, med även sten som håller värmen så kanske jag klarar mig... Jag har även varit inne på att införskaffa en liten kamin/ugn som man skulle kunna elda i på kvällen och sen håller värmen ett tag. Frågan är bara om man får för stora växlingar i tempratur då.

Jag skulle oxå vilja ha med uppmurat längst ner, men när vi köpte vårat växthus var jag inte beredd på att jag skulle drabbas av odlings:devil: ;)

Ang färgen så tänk på hur det blir när det flagnar lite, ifall du inte älskar att måla fönster alltså... :angel: Vit med träfärg ser ändå lite "plannerat" ut... :laugh:

Jag har "bara" tre gamla fönster som jag använder till odlingslådorna för att få lite drivhus effekt på dem oxå.

Du kan väl inte sätta plasttak på ett sådant växthus? Ser inte det konstigt ut?

Du kan väl inte sätta plasttak på ett sådant växthus? Ser inte det konstigt ut?

Det måste ju vara ett genomskinligt tak annars får inte växterna tillräckligt med ljus. Och jag har inte fått ihop tillräckligt med begagnade fönster för att sätta sånt i taket också. (Plasttaket ser fö ut ungefär som ett korrugerat plåttak men i genomskinlig plast), dessutom kommer det ligga i vinkel bort från ingång och den sida på växthuset som man kommer röra sig framför...min tanke är att sätta vindskivor längs takets kanter så att det ser mer "byggt" ut.

/kt

Senast ändrad:

Aha! Jag fattade det som att du hade fönster även för taket.

Tror det kommer att bli ett jättehäftigt projekt, ska bli spännande att följa!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Idag damp första frökatalogen ner i lådan och jag är helt vild, jag vill odla massor av saker, i år har jag beställt en bättre sommar...
2
Svar
24
· Visningar
3 096
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset