Vårsådd 2010

Sv: Vårsådd 2010

Hallon växer längre ned på tomten så det finns ett helt snår! Rabarber finns oxå. (Hur kan man få mer rabarber? flyttar man rotknölar? När är det lämpligt att göra det?)
Ringblommor tänkte jag på, visst går de att äta oxå? Är någon del giftig?
Vitlöksklyftor? Planterar man dem och får nya vitlökar eller hur menar du?
När man ska "skola ut" växter/örter, hur gör man?
Sockerärt låter najsigt! Det skriver jag upp!

Man kan dela på rabarberplantor med en vass spade. Jag skulle nog låta snittytorna torka några timmar före plantering på nya stället, men i skugga då så att det inte blir för effektivt :D.

Mina vitlöksklyftor brukar inte överleva så länge (jag sätter dem i krukor) men enligt vad jag förstår blir det nya vitlökar av varje klyfta man sätter. Jag klipper blasten och använder som kryddgrönt istället.

Ringblommor och gurkört är jättefina tillsammans och går att äta båda två (kronbladen åtminstone men jag har aldrig hört att någon annan del skulle vara giftig).

Skola ut innebär helt enkelt att man bär plantorna in och ut några dagar på ett skyddat läge (längre och längre tid) innan man lämnar dem ute över natten när risken för nattfrost är över. Om man ska driva upp plantor inne är det värt att investera i ett ljusrör att hänga ovanför så att plantorna inte ränner iväg mer än nödvändigt. Ju längre och tanigare plantorna blir desto sämre klarar de utskolningen.

Ärtor gillar inte att få sina rotsystem störda så ska man förodla dem kan det vara bra att köpa krukor av torv - de är bara att gräva ner som de är när det är dags! Jag har rullat egna "krukor" av tidningspapper runt ståltermosar (viker in botten allt eftersom) och det funkar det med men de håller inte lika länge. Jag som är pollenallergisk är faktiskt allergisk mot råa sockerärter. Jag har aldrig träffat någon annan som är det och mina barn är det inte men det kan vara värt att ha i åtanke om det finns pollenallergi hos föräldrarna.

Det enda som kommer upp från året innan här är palsternacka. Så då får jag väl fortsätta att använda det gröna med gott samvete!

*kl*

Jag har börjat sådden idag. Det blev tomater (vanlig och så röd och gul cocktailtomat), paprika, gurka, squash, broccoli, rädisor, kålrabbi, sallad, jordgubbar, kruspersilja, krasse och två sorters basilika i första rundan.

Senare blir det spenat, morötter, sockerärtor och gröna bönor - mer vet jag inte. Kanske lite mer tomater.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jodå jag vet att det snöar ute, men jag har ialla fall beställt hem en bunt påsar med olika fröer, och dessutom några frökatloger...
2
Svar
20
· Visningar
2 539
Senast: vego96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar