A

appaloosahingst

ATT TÄNKA PÅ!!!!
Skriv ALLTID kontrakt om du tänker låna ut din älskade häst eller lämna ut den på foder.
Oavsett om ni har varit vänner i många år.Jag har lånat ut mitt arabsto till en vän som jag känt i många år.Hon fick låna henne till avel,hästen är nu dräktig men har fått en skada/Artros i ett framknä,vilket hon inte har märkt utan det gjorde jag själv när jag hälsade på!!!!
Jag ville ta hem min häst pga. skadan men i stället kräver hon mig på stallhyra 1,5 år tillbaka i tiden,så jag ska få lösa ut min häst trots att hon får behålla ev. kommande föl.
Man är helt maktlös:cry:

Sv: Varning

varför ska hon ha fölet o sen kräva dig på massa pengar när det är hon som varit...hmm...inte slarvig men jag kommer inte på ordet... :eek::eek:

Vad taskigt!
Det går nog att lösa. Du skrev ju inget kontrakt så hästen står ju på dig. Då har DU ansvaret för hästen och kan (tycker jag) ta hem den när du vill. Jag tycker du ska försöka lösa detta , om det inte går att lösa. Ta hjälp av en advokat eller liknande.

Om du bryter avtalet och tar hem hästen under dräktigheten, så finns visst risken att fodervärden kan kräva ersättning för den tid den stått hos henne. Jag misstänker att tanken och det ursprungliga ni varit överens om är att hon lånar stoet, tar ett föl och under den tiden får ha stoet. Även ett muntligt avtal är ett giltligt avtal, bara svårare att bevisa. Så att plocka hem innan fölet är avvant blir ett avtalsbrott.
Artros är ju en förslitning av ledbrosk som kommer med åren så jag förstår inte riktigt vad som fodervärden skulle ha gjort för att detta skulle uppkomma. Inte heller riktigt vad som man ska göra åt det. Brukar inte finnas så mycket att göra mer än att lindra vissa symptom.

Men om ni inte skrivit några papper så är det väl bara att hämta hem hästen?
Varför skulle du betala stallhyra för de senaste 1,5 åren? Låter ju helknäppt..

Hej
Min häst har fått en smäll på fram knät(troligen pga steniga hagar) & fodervärden har ej sett detta i tidigt skede så det har blivit artros,hennes hagar har nu blivir utdömda av miljö & hälsoskydd.

Hästen får inte artros av en yttre smäll. Det är en försliting som utvecklas under många år. Är det en diagnos du ställt själv?
Är hästen halt?

Hej
Min häst har fått en smäll på fram knät(troligen pga steniga hagar) & fodervärden har ej sett detta i tidigt skede så det har blivit artros,hennes hagar har nu blivir utdömda av miljö & hälsoskydd.

visste du inte hur hagarna såg ut innan och som sagts tidigare artros är en förslitningsskada!

Artros är ett annat ord för ledsvikt och räknas som reumatisk sjukdom. Har mycket svårt att se att yttre trauma skulle kunna bidra till artros...

Om hagarna är så dåliga att de blivit utdömda, varför i hela friden har du som hästägare inte reagerat redan innan Miljö & Hälsa?!

Som Masse redan påtalat är ert avtal - som du beskriver det och vad vi kan läsa - fullt giltigt. Frågan är om fodervärden är bredd på den kostnad och det bry det är med en häst som inte är frisk. Det går ju inte att rida den, och det borde ju ses som en fördel om hon slipper månadskostnaden, får fölet men slipper bryet...

KL:för ett förtydligande.
Artros kan uppkomma efter en yttre påverkan,en skada på leder,brosk osv.
Det fungerar ju så på människor och så ibland även på djur.

Spatt är ju en artros tex.

min ena häst har en trauma artros så visst går det.

Se där; man lär sig något nytt varje dag. Jag surfade snabbt in på några veterinärsidor (och humansidor) för kompeltterande information innan jag postade mitt inlägg, tydligen verkar det då som det finns lite olika bud (de jag läste ansåg att det var en reumatiskt sjukdom, ledsvikt)

Har känt människan sedan 1992,hon har flyttat & byggt nytt stall,så jag har inte sett hagarna utan man förutser att en hage ska vara riskfri.Vilket den inte var:devil:

Hej
Min häst har aldrig haft någon hälta jag har haft henne i 17 år(sedan hon var föl)Röntgen plåtarna är granskade av veterinär på en klinik.
Hästen har fått ett yttre trauma och har utvecklat Artros.Detta svar har jag fått på en helt oberoende klinik.

men kontrakt e väl för tusan en självklar het!!

men då inte skrivit ngt kontrak tär det bara för dig att hämta hästen och skita i hennes krav,så varför gnälla?

jag trodde det var självklart att skriva kontrakt.

Lita aldrig på någon, muntliga avtal går inte att styrka om man inte har flera vittnen på det. Väldigt lätt för den ena parten att neka till att vissa saker var överenskommna.

Har ni inte skrivit avtal så kan du hämta hem hästen om du vill och utan avtal kan hon inte kräva dig på någonting.
Alltså behöver du inte betala henne någonting om du inte vill det, muntliga avtal och övernskommelser ska gälla visst, men det är otroligt svårt att bevisa vem som sagt vad så...
Det är inte mycket hon kan göra för att tvinga dig att betala något,
du kan ju istället kräva ersättning för skadad häst isåfall... ska hon dra in advokat etc så är dom kostnaderna snart ikapp vad hon vill kräva dig på.

Tro inte för mycket på de som säger att du bara kan hämta hem hästen. För oavsett om ni har skriftligt eller muntligtavtal så kvarstår faktum att hästen är dräktig med fodervärdensföl. Vill fodervärden driva det vidare rent juridiskt ska det mycket till för att rätten inte ska ge fodervärden rätt. Den kostnad det blir om fodervärden driver det vidare kommer att bli väldigt hög mer än vad hästen i sig är värd.

ring en advokat o be om råd... det är det bästa o det kostar absolut inget att få råd..., sen kan du handla ut efter det...

jag gjorde så när jag hade problem med en tjej som kvarhöll min sadel i stallet jag stått i bara för att hon hört att saker om mej, men henne hade jag inte nåt otalt med...

Jag tror du ska rådfråga med advokat om HUR du ska gå tillväga, men du kan helt klart ta hem din häst!

Du har ju svart på vitt att hon hållit din häst i undermålig miljö tackvare att miljö och hälsa har dömt ut hennes hagar. Hon har åtagit sig att ansvara för din hästs hälsa och säkerhet - och därigenom inte fullföljt sin del av avtalet. Skulle nästan kunna ses som att hon begått avtalsbrott faktiskt.

Lägg fram det till henne som så - att du har veterinärens utlåtande om artrosen, samt miljö och hälsas beslut om utdömande av hennes hagar - detta är att se som en försummelse från hennes sida och om du inte får hem hästen omedelbart kan du yrka på skadestånd för hennes sätt att hålla din häst. Hon har ju utsatt din häst för skaderisk - vilket nu resulterat i en skada. Jag tror nog att om du har tillräckligt starka argument med dig när du ger dig in i striden så kommer hon att släppa hem din häst frivilligt.

Ta gärna kontakt med den/ de personer på miljö och hälsa som gjort utdömningen och hör om de inte kan hjälpa dig med tanke på din hästs skada...

Kan du inte ta hem din häst så hon får den bästa vården, komma överens med fodervärden att hon får fölet efter avvänjning och ev kostnader i samband med fölet/förlossning etc betalas av fodervärden? Hade inte det varit en fair deal.
Jag har lite svårt att förstå att det inte finns kontrakt, det måste ju finnas!
Ditt inlägg får mig också att undra hur länge sedan var det som du hade kontakt med din häst? Du måste väl ha reagerat på hagarna? Har ni ìnte haft telefonkontakt heller?

Att hon ska kräva dig på stallhyra är absurt, hon har ju i gengäld haft en häst till låns.

Alternativet är väl att hosta upp de pengarna som fodervärden har lagt ut på betäckning, ta hem hästen och låta det vara klart där och sedan säga upp bekantskapen;)

Liknande trådar

Relationer Många diskussioner här brukar ju handla om hästlivet i relation till en partner, men hur funkar kompisrelationer för er som ”lever...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 372
Senast: emma-vsm
·
Skola & Jobb Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra. Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på...
Svar
14
· Visningar
1 705
Senast: Nougat
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 028
Senast: Hyacinth
·
Ekonomi & Juridik Lånade ut min häst på foder för en månad sen. Läst många skräckhistorier vad gäller fodervärdar så jag var verkligen noga och tydlig i...
Svar
15
· Visningar
2 723
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama