Varning på senan??

ch791022

Trådstartare
Var hos vet för ca tre veckor pågrund av ett lite svullet framben.

Som jag misstänkte var det en varning på senan, och nu har han haft boxvila och skrittat sin ordinerade halvtimmen om dagen och bara blivit finare och finare i sitt ben, och sista veckan varit helt ren i benet.

Men igår när jag skrittade honom var han ovanligt studsig och när han kom tillbaka fick han stå olindad i ca tre timmar sedan var han svullen igen. Han har i stort sett stå lindad dygnet runt sedan vet besöket, med några mindre undantag, men det har inte varit direkt efter att han skrittat och då har han inte svullnat upp igen.

Någon som vet om det brukar fortsätta svullna upp så lätt vid en varning på senan eller om han har slagit upp det igen så att det bara är att börja om från början?

Tänkte kontakta vet imorgon och höra vad hon säger,men undrar om någon vet mer om det Jag har aldrig haft en senskada på någon häst tidigare.

Mvh

Camilla

Sv: Varning på senan??

Jag vill egentligen inte ge råd till dig innan du har pratat med din veterinär, men varningar brukar inte jag ställa på boxvila...det bästa hade varit om hästen hade fått t ex zinkaband och varit ute i hagen som vanligt, annars är det lätt att det blir dessa hopp o skutt och att dom vrickar sig bara för dens skull...rörelse är bästa läkningen för senor som är blodfattiga och därmed har dålig cirkulation.....ju mer dom rör sig ju bättre är det( under någorlunda kontrollerade former) när dom inte fått vara ute så blir dom överenengiska och det är inte så bra för senorna när dom brallar....

Jag hade inte heller ställt på boxvila. Snarare se till att hästen är ute och rör på sig i hagen, dock helt inte far runt som en galning. Har du haft benet lindat förstår jag att du inte märkt speciellt mycket svullnad, värman ökar blodcirkulationen och det får ju svullnaden att försvinna. Det har säkerligen inte läkt.

När jag har haft senskador på hästarna har de fått gå ute i hagen. Den ena stod ett år, men henne passade jag på att ta föl på. Vår sora travare stod nog ett par månader, sen skrittade vi igång och började jogga.

Men så länge senan är svullen utan bandage kan du nog inte räkna med att din häst är frisk i benet.

Tack för hjälpen!

Har pratat med vet som tyckte att jag skulle fortsätta att skritta honom, tyvärr vågar vi inte släppa ut honom i sin egen hage ihop med kompisen för dom far runt som två vilddjur, men han är i alla fall ute i sjukhagen.

Mvh

Camilla

Håller som de andra ovanför med om att lindor inte är en särskilt bra lösning. Har träffat på hästar som har stått lindade en massa på nätterna och dagarna och så vidare, till slut kunde dom ju inte stå utan lindorna. :smirk: Tror dock inte det händer dig ^^ Mitt tips är att kanske gå ut och gå med hästen och snickra ihop en liten sjukhage, sen beroende på om hästen är lugn eller inte ifrån de andrahästarna se hur nära du ska sätta sjukhagen. (har ju båda för och nackdelar). Min häst stod i en liten sjukhage i ena hörnet utav en hage, och i hagen ställde vi ett av stona, dom låg och solade tillsammans på varsin sida av stängslet :p
Lycka till!
p.s Tömkörning är ju också ett bra alternativ!

Han går redan ute i sjukhage varje dag.

Han är linda på vets order, vilket hon också anser att vi ska fortsätta med i alla framtid, i alla fall på nätterna.

Gå ut och gå med honom kan jag glömma eftersom han bara dansar runt på bakbenen, så han får skritta med ryttare istället.

Tömkörning vågar jag inte syssla med ute på vägarna eftersom han bara får gå på fast och jämnt underlag.

Tack ändå!

Camilla

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 054
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 940
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka