Varning- gräsliga bilder

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Expensive_Hobby
  • Startdatum Startdatum
Sv: Varning- gräsliga bilder

Jag har för mig att enligt AQHAs regelbok får man inte göra så.. eller har jag fel?

Men om det förekommer i sverige vet jag inte...

Senast ändrad:

Vet inte om det förekommer i sverige, men i tidningen hästfocus har det skrivits en del om det som händer i USA. För JÄVLIGT!!! Det finns tydligen de som metodiskt gör nervsnittningar på alla sina hästar och inte har en enda viftande svans i sina stallar, såå sorgligt! :crazy:

Jag tycker det är sjukt att människor (och väldigt ofta amerikaner som i det här fallet) ska vara så giriga att de vill vinna till varje pris, på hästarnas bekostnad.
De har alldeles för bråttom med hästarna, och verkar inte ha en tanke på hästarnas välbefinnande i längden. Allt handlar om att nå prispallen, även om man måste använda sig av otillåtna metoder för att komma dit.

Borde inte hästsport handla om hur välriden, väluppfostrad och välskött hästen är? Borde det inte handla om vad man genom skicklighet presterar tillsammans med hästen?
Hur kan man ta åt sig äran med gott samvete om man vinner, när ens prestation istället bygger på missbruk av hästen?

Snart kommer många tävlingshästar vara lika konstgjorda som alla dessa plastikopererade kändisar. De avlas sönder, och tydligen är ingen häst perfekt av naturen eftersom man måste ta till en massa onaturliga medel och konstruera om hela hästen för att den ska vara människan till lags och passa in i mallen.

Bara för att något är förbjudet betyder inte att folk inte håller på med det, detta är förbjudet i USA också, precis som doping och andra illegala metoder inom sporten. Jag tycker sådana här saker är fruktansvärda och jag hoppas verkligen inte att sånt förekommer i Sverige och resten av Europa, men troligt är att det pågår även här. Finns det i USA så kommer det tyvärr hit förr eller senare så länge det finns folk som är villiga att utsätta sina hästar för sådana saker.

99 av 100 hästar på USAs större tävlingar har fått svansarna fixade, det är rätt hemskt att göra så, dock så kan hästarna vifta bort flugor, det är en annan nerv som blockeras eller skärs av. :cry:

Kan någon berätta vad det handar om. Fattar ju inte engelska.

Kan någon berätta vad det handar om. Fattar ju inte engelska.

Det handlar om ett typ nervgift (som botox) som man sprutar in i svansen på sina hästar för att de inte ska vifta på svansen under tävlingar. Viftar hästen på svansen så anser domaren att hästen är ovillig i sitt arbete.
Problemet som syns på bilderna är att detta gift kan sprida sig och därmed skapa nervskador och nedbrytning av muskelvävnad (det rutnar helt enkelt).
Praxisen godkänns inte av amerikanska tävlingsförbund men kontrollerna verkar inte vara så bra.

Det handlar om ett typ nervgift (som botox) som man sprutar in i svansen på sina hästar för att de inte ska vifta på svansen under tävlingar. Viftar hästen på svansen så anser domaren att hästen är ovillig i sitt arbete.
Problemet som syns på bilderna är att detta gift kan sprida sig och därmed skapa nervskador och nedbrytning av muskelvävnad (det rutnar helt enkelt).
Praxisen godkänns inte av amerikanska tävlingsförbund men kontrollerna verkar inte vara så bra.

En häst klarar ofta inte ett flertal svansjobb...ofta blir svansen sned efter några gånger samt även om veterinären gör ett "dåligt jobb"...finns massor av hårlösa, sneda och ruttnande svansar efter dessa jobb. Ett annat sätt att fixa svansen är att skära av den nerven som man med injektion förlamar, metoden att kapa nerven har inte samma efterverkningar som injektioner.

jag är fåordig idag..

men..

BLÄH!
..varför i hela världen utsätta sin häst för den risken med nervgifter?! jag hoppas vid Gudarna att det där inte sprider sig hitåt. USCH!

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
11 871
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Någon kunnig här inne? Jag har varit idiotisk och somnat med engångslinser.. Flera dagar i rad dessutom. Tyckte igår att ögat såg rött...
2
Svar
38
· Visningar
3 387
Senast: Tora
·
Äldre Varning för telefonlurendrejeri! Jag blev nyss uppringd av en kille som hade glädjande nyheter till mig, jag hade nämligen varit med på...
2
Svar
20
· Visningar
2 789
Senast: Inte_Ung
·
Hundavel & Ras I sommar fyller min chihuahua 3 år (hon flyttade till mig när hon var 5,5 månader gammal) och pinsamt nog vet jag fortfarande inte vad...
2
Svar
28
· Visningar
3 219
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka