Varning för orm!

simba_112

Trådstartare
Vill passa på att be er hundägare att hålla noga koll på era hundar! Ormarna är i farten och ligger ute och solar.
Vad jag förstått är de extra giftiga nu på våren/försommaren. Har hört rapporter från olika håll att flera huggormar setts runt om i landet, ser ut att vara gott om dem i år.

Min Beya blev (med största sannolikhet) ormbiten i tassen idag. Ena tån svällde upp och blev nästan 3ggr så tjock mot normalt, tack och lov upptäcktes det i god tid. Hon ligger nu på djursjukhuset under observation med dropp. Förhoppningsvis får jag hämta hem henne imorgon.

Var rädd om era hundar och läs på vad som bör göras om oturen är framme!

Sv: Varning för orm!

Stämmer inte att ormar är giftigare på våren . Finns så mycket myter kring ormar så hälften vore nog.

Huggorms ungar "äspingar" skulle varaq giftigare än vuxna stämmer heller inte dom har samma uppsättning enzymer som sina föräldrar och därför blir det tvärt om mildare att bli biten av en unge för deras giftkörtlar är mindre så dom kan inte bära samma mängd gift som en vuxen

Huggorms honor är bruna

Hanar är silvriga

Både könen kan vara svarta men de flesta som är det är honor. Det kallar för melanistisk när dom är svarta det är alltså en pigment fel och i detta fall tar det bort alla ljusa pigment i ormen tvärt om då blir det lecuistisk alltså alla mörka pigment saknas.

det är visst så att unga ormar är giftigare än vuxna. hos vuxna är giftet mer ut-blandat, svagare eller vad man ska säga. hon unga är giftet men koncentrat, som när man blandar saft... vår hund har nyligen blivit biten av en pytteliten huggorm och han höll på att dö innan vi var framme hos vet. trots att han väger 40 kg och är i väldigt bra kondition...

det är visst så att unga ormar är giftigare än vuxna. hos vuxna är giftet mer ut-blandat, svagare eller vad man ska säga. hon unga är giftet men koncentrat, som när man blandar saft... vår hund har nyligen blivit biten av en pytteliten huggorm och han höll på att dö innan vi var framme hos vet. trots att han väger 40 kg och är i väldigt bra kondition...

Med tanke på att PIRU har (eller iaf har haft) ett helt hus fullt med giftormar så tror jag han har ganska bra koll på det där.

Och jag blev nyfiken och googlade runt hur det var;). De sidor som jag hittade och verkade mest seriösa, hävdar att de små inte är giftigare än sina föräldrar.

Och jag bryr mig egentligen inte alls vem som är mest giftig, faktum kvarstår att ALLA huggormar är giftiga och så är det med det ;)

Och jag bryr mig egentligen inte alls vem som är mest giftig, faktum kvarstår att ALLA huggormar är giftiga och så är det med det ;)

Nä, du har rätt, det är otäckt att få sin hund ormbiten ändå, oavsett av vilken orm det är.... (men kunskap är alltid kul;))....

Men snälla du, hur har det gått med din hund (känns som att vi blev helt känslokalla inför det som hänt, när vi började diskutera vidare)? Hoppas han mår bra och har fått komma hem igen.

Visade sig att det faktiskt inte var ormbett alls :D
Mycket lättad matte var det som fick hämta hem sin hund dagen efter! Det var en böld med massa skit i, förmodligen har hon trampat på något vasst så det gått hål och det samlats skit.
Ett mysterium dock för både mig och vet varför det kom så plötsligt, bara dagen innan hade jag gått igenom hunden och inga tecken på svullnad fanns då.
Hon får nu antibiotika och har haft dränage som vi tagit ur idag, så snart bör hon vara helt återställd. Hon visar inga tecken alls på hälta eller något utan är pigg och busig :)

Så vi hade väl tur i oturen!
Men tack och lov att man har försäkring säger jag bara!

Vad skönt att det gått bra för er (även om det inte var kul med en böld heller):laugh:.

Jag har aldrig fått någon hund biten av orm, men orolig är man ju att det ska hända hela tiden:crazy:

Träffade en person och började prata, när jag var hos vetrinären för något år sedan. Han berättade att två av hans hundar dött av ormbett:(. Så uppsikt ska man definitivt ha på om man misstänker bett..

Med tanke på att PIRU har (eller iaf har haft) ett helt hus fullt med giftormar så tror jag han har ganska bra koll på det där.

Jag kommer ihåg bilder ifrån när PIRU hade blivit biten av någon av sina ormar. Jäklar så det såg ut.

Jag tror att han lagt upp bilder på sitt ormhus någon gång också, vill minnas att det bland annat innerymmer skallerorm. Jag är inte 100, men eftersom jag är superrädd för ormar brukade jag öppna hans trådar med försiktighet;)

okej, så han har alltså fångat in huggormar och kollat hur giftiga de är eller vad då? detta har nyligen kollats upp på programmet mythbusters och de avsnittet går säkerligen hittas på youtube...

Jag älskar mythbusters, men det är ett underhållningsprogram. Inte ett vetenskapligt program (insert facepalm)...
Jag betvivlar dessutom att de testat svenska huggormar.

Alla ormar i sverige är dessutom fridlysta.

okej, så han har alltså fångat in huggormar och kollat hur giftiga de är eller vad då? detta har nyligen kollats upp på programmet mythbusters och de avsnittet går säkerligen hittas på youtube...

Så Mythbuster har varit i Sverige och kollat upp våran Vipera Berus om ungarna är giftigare än vuxna spännande ser fram i mot det programmet.:D

Jo det stämmer bra att jag hållt med giftormar i 12 innan jag blev svårt biten och höll på att stryka med. Men vid tillfället jag blev biten hade jag strax över 200 Skallerormar. Har i dag inga ormar alls då jag var svårt allergisk och jag känner inte att det är värt att chansa en gång till.

Finns jätte mycket forskat på ormgifter, Problemet blir i U-länder där det inte finns så mycket pengar att lägga på forskning men ändå finns det mycket fakta att hämta även från dessa länder. Ormgifter är väldigt komplexa men sammansättningen är den samma men mycket mindre. Ganska enkelt att förstå för körteln är ju så mycket mindre.

Jag kommer ihåg bilder ifrån när PIRU hade blivit biten av någon av sina ormar. Jäklar så det såg ut.

Ja det är alldeles snart 5år sen det hände 17aug så låg jag där. Men vakna upp den 25.e så den dagen är stor .

DSC03587.jpg

Ca 24 timmar efter jag blev biten gått upp 16kg i vätska där för att hålla blodtrycket. Armen är ungefär 1Dm grövre än den är normalt är.

DSC03639.jpg

Handen 3dagar efter jag blev biten.

AtroxAz.jpg

Den skyldige en Västlig diamant skallerorm (Crotalus Atrox) från Boyscout Canyon i Arizona. Hon var 170cm lång.

Så vi ska bara skratta oss lyckliga att vi har en mer eller mindre harmlös giftorm i Sverige och bara en art dessutom. Tänk att bo i USA med ett 60tal olika arter giftormar dessutom vissa delstater har en jäkla massa olika då kan man få problem...

En nyfiken fråga ;). Vad är det för tjusning med giftormar?

Finns massor enda felet är väl att dom är giftiga.:D

Men kolla färgerna på många giftormar helt otroligt. Men tjusningen med ormar är väl att dom är unika . Snacka om jägare! Men ändå saknar dom ben armar o.s.v. men alla har skaffat sig olika sig att jaga på..

Sen är det hyffsat enkla djur att hålla i fångenskap.

Ja det är alldeles snart 5år sen det hände 17aug så låg jag där. Men vakna upp den 25.e så den dagen är stor .

DSC03587.jpg

Ca 24 timmar efter jag blev biten gått upp 16kg i vätska där för att hålla blodtrycket. Armen är ungefär 1Dm grövre än den är normalt är.

DSC03639.jpg

Handen 3dagar efter jag blev biten.

AtroxAz.jpg

Den skyldige en Västlig diamant skallerorm (Crotalus Atrox) från Boyscout Canyon i Arizona. Hon var 170cm lång.

Så vi ska bara skratta oss lyckliga att vi har en mer eller mindre harmlös giftorm i Sverige och bara en art dessutom. Tänk att bo i USA med ett 60tal olika arter giftormar dessutom vissa delstater har en jäkla massa olika då kan man få problem...

men USCH å FYYY!!! :( att de kunde gå illa när man blir biten av orm, de visste ja! men inte så där pass illa! herreguuud... :o

Liknande trådar

Hundhälsa men troligen inte. Var på väg hem från långpromenad med hunden, gick på en grusväg. Hon gick i änden av flexit bärande en pinne...
Svar
17
· Visningar
1 763
K
Hundhälsa Halloj! känner bara att jag måste få dela med mig de här, känns bara så fruktansvärt hemskt och onödigt... :cry: vi tar de från början...
2
Svar
28
· Visningar
4 521
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Ja,usch vilken dag (kväll) det vart igår...Var ut på sista promenaden,var runt 21,00 kanske,släpper loss hunden så han får springa lite...
Svar
6
· Visningar
970
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025