Varnade veterinärer

Kattennizze

Trådstartare
Jag undrar om veterinärer som fått varningar etc. av vetrinära ansvarsnämnden är offentliga handlingar, dvs går det att kolla upp vilka som blivit varnade?

Sv: Varnade veterinärer

Handlingarna i ett ärende är offentliga men det finns ingen publicerad lista över fällda veterinärer.
PL

Det är synd att inte en offentlig lista presenteras på deras hemsida över fällda veterinärer.

Det skulle dels ge dom själva (Er själva) ett större förtroende för god etik samt ge hästägarna lugnande besked i val av yrkesutövare.

Jag har själv tänkt mkt på detta utifrån vår egen yrkeskår men där tycker jag det verkar onödigt. Man vill ju inte synas överallt.;)

Ser ingen skillnad då en hovslagare kan förstöra hovarna och andra delar av kroppen om de skos fel för livet.
Så det vore önskvärt med bägge yrken om de ska vara något alls.

Hur menar du med att synas?det är väl pinsamt för alla yrkesarbeande hästmänniskor att finnas på listor som betyder att de fått varningar eller inte skött sina jobb.
Fast jag tycker det är sånt man får utstå om man just inte sköter sitt jobb, oavsett om man är hovslagare eller veterinär.

Jag skulle kuna tänka mig en liknande lista över inkompetenta hästägare!
Till exempel den kund vars häst hade fått fång(januari). Bara "fattigt" hö, inget kraftfoder osv meddelar jag.
Hästägaren tittar oroligt på pappa och säger; -"Var ska vi få tag på hö mitt i vintern?". Det visade sig att den hästen levde på kraftfoder, tillskott av diverse slag och allehanda preparat. INGET HÖ!??? Hennes skoperioder var på ca 3månader trots mina påpekanden om 6-8 veckor.

Skulle ni vilja sälja er häst till den här tjejen?

Och detta och liknande fall råkar man ut för titt som tätt i jobbet...Appropå varningslistor.

Ser ingen skillnad då en hovslagare kan förstöra hovarna och andra delar av kroppen om de skos fel för livet.
Så det vore önskvärt med bägge yrken om de ska vara något alls.

Tänk nu på att hovslagare kan vilken klant som helst kalla sig för dagen. Veterinärer är legitimerade. Förstår du skillnaden???

Den dagen hovisar blir legitimerade så är jag den första som ska komma med förslag om en offentlig lista för dom hovisar som blivit prickade.

För dagen så har SHF en etisk nämnd dit kunderna kan vända sig om arbetet utfört av en medlem bör kontrolleras eller om medlem inte utför sitt yrke enligt föreningens riktlinjer.

Det har hänt och kommer förmodligen även hända att medlem blivit utesluten ur föreningen. Mer än så kan för dagen tyvärr inte SHF agera och deras agerande utgår helt ifrån att det är hästägarna som måste upplysa dom vid ev. problem med en medlems utförda arbete.

Den tryggheten hästägarna ska känna då dom anlitare en utbildad hovis som även är medlem i SHF bygger mkt på hästägarnas egen information till Etiska nämden då kunden känner sig missnöjd med utförd tjänst.

Detta är ytterst viktigt då vi gärna vill ha kompetenta medlemar med gott anseende för kundernas trygghet.

Så när det gäller hovisar så bör vi göra skillnad på hovis och hovis.

Hur dom outbildade eller utbildade som valt att inte vara medlemar i SHF tänker lösa detta problem är helt deras problem. Inte SHF:s.

Jag skulle kuna tänka mig en liknande lista över inkompetenta hästägare!
Till exempel den kund vars häst hade fått fång(januari). Bara "fattigt" hö, inget kraftfoder osv meddelar jag.
Hästägaren tittar oroligt på pappa och säger; -"Var ska vi få tag på hö mitt i vintern?". Det visade sig att den hästen levde på kraftfoder, tillskott av diverse slag och allehanda preparat. INGET HÖ!??? Hennes skoperioder var på ca 3månader trots mina påpekanden om 6-8 veckor.

Skulle ni vilja sälja er häst till den här tjejen?

Och detta och liknande fall råkar man ut för titt som tätt i jobbet...Appropå varningslistor.

I dessa fall tycker jag du ska göra som jag gör, anmäl hästägaren till komunens djurskydds inspektör och låt dom ta över ansvaret för individens framtida välbefinnande.

Jag lovar dig att ryktet går jättefort i den lilla häst värden och framtida kunder brukar få en helt annan uppfattning om bättre hästhållning.

Jag tror att legitimationer utfärdas av socialstyrelsen som väl också då är tillsynsenhet för detta. Om jordbruksverket utfärdar legitimationer för veterinärer kanske någon annan kan svara på. Jag kan inte tänka mig att hovslagare har legitimation?

Tack för ditt svar. Vet du om man kan få ut handlingarna från nämnden (vilket man ju bör om de är offentliga) så att man där kan se vilka veterinärer som blivit fällda?

Tack för ditt svar. Vet du om man kan få ut handlingarna från nämnden (vilket man ju bör om de är offentliga) så att man där kan se vilka veterinärer som blivit fällda?

Jag tror inte PL är intresserad av att svara på den frågan.:rofl::rofl:

OBS: IRONI!!!

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
598
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
479

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka