Varmvattenberedare

aramis

Trådstartare
Jag har flyttat in i nytt litet stall (två boxar) och tänkte fråga om det finns möjlighet att instalera en liten varmvattenberedare, men jag tänkte gå den billiga vägen och köpa något bättre begagnat, installera kan sambon.

Men det jag inte alls vet är hur stor behöver den vara?
Jag vill kunna spola av en fullstor häst från topp till tå med hyffsat varmt vatten (inte bara "fisjummet" ;))

Hade jag vetat det här innan så hade jag kunnat klocka hur lång tid det tog på förra stället att spola av henne och sen mätt upp den mängden vatten, men det kan jag inte nu tyvärr. Jag hoppas att någon här spolar av sin häst och kan tala om hur stor vattenberedare ni har (eller hur liten som INTE räcker.)

Hoppas någon kan guida mig på rätt väg :)
 
Sv: Varmvattenberedare

Vi har en 30-liters och den räcker inte för att tvätta en häst (alltså spola av, schamponera, spola av). Så om du har plats är väl en 75-100 liter bra. jag misstänker att de är lite lättare att hitta begagnade också.
 
Sv: Varmvattenberedare

Behövs det inte mer än så?

Jag har hört folk säga att det kan gå mot 100 liter när man själv duschar :p

Jag hade hellre tagit i ..det är asdrygt med fjuttiga varmvattenberedare om man vill kunna duscha hästen snabbt och ofta
 
Sv: Varmvattenberedare

Man duschar förhoppningsvis inte en häst med enbart varmvatten. Då blir den ju skållad.
 
Sv: Varmvattenberedare

Vi har en 50liters, verkar finnas varmvatten till en duschning av häst. Som tidigare talare skrev, man tar ju inte skollhett vatten.
Jag duschar ju dock bara sommartid, spolar benen vintertid men min häst kräver varmt vatten sommartid med och det har hållit.
 
Sv: Varmvattenberedare

Jag har oxå ett litet stall och vi har installerat en 15-liters varmvattenberedare,

vi har satt den på maxvärme som är 70 grader och har en blandare och den räcker till att spola av hästen schamponera och spola av igen i 38 graders vatten. Det tar en halvtimme att värma upp en ny omgång varmvatten så det fungerar för oss.

Anledningen att vi inte köpte en större var att de tar rätt mycket plats och vi hade ingen bra plats för en såpass stor.
 
Sv: Varmvattenberedare

Nä då. Vi har en 100-liters hemma p fyra personer (varav två tonåriga långduschare ;) ) och den räcker utan problem. Vi har dock värmen på 70 grader precis som någon annan här beskrev. Har man värmen på 50 grader (som man brukar ha i hyreshus osv.) räcker inte varmvattnet långt.
 
Sv: Varmvattenberedare

Det låter ju lovande :) Vi har inte mycket plats heller så i det avseendet så är mindre bättre!

Jag schamponerar inte min häst, men kusen vill ha ganske varmt vatten.
Är det inte tillräckligt varmt trampar hon runt, är det varmt nog står hon som ett ljus ;)

Det är just när vi kommer från träningar på sommaren och hästen dryper av svett som jag vill spola av henne innan jag släpper ut i hagen (till bromsar mm som är galna i svettiga hästar. :wtf: )

Men då borde en 30L beredare räcka....
Hmmm då ska det bara läggas fram för stallägarna på ett bra sätt, hoppas det går att fixa för det vore verkligen guld att ha. :)
 
Sv: Varmvattenberedare

ok så till nästa fråga....
Tänkte jag skulle räkna ut vad det kostar i el att ha varmvattenberedaren.

Men allvarligt, jag måste tänka fel... om den är på 1500W och man räknar elpris på 1kr kWh blir det 1,5Kr/h men det skulle betyda att det skulle kosta: 1,5*24*30=1080Kr/mån det är ju osannolikt.

Vi har ju en förbrukning på runt 1000 kr mån på sommaren hemma för hela vårt hushåll... O_o och vi har en äldre och större beredare plus allt annat i hushållet...

OM det nu skulle kosta så mycket, går det att bara sätta i kontakten till den när jag åker på träning så det är varmt då och sen dra ut den igen till nästa gång? Eller blir det slitage eller fel på den om man gör så??

Jag har ju ingen lust att höja min stallhyra med 1000:- i månaden till för lyxen att duscha hästen ca 15ggr/år. :crazy:
 
Sv: Varmvattenberedare

Vi har timer på varmvattnet i stallet så att den bara är på under dagtid när man kan tänkas vara där och vilja tvätta händer, bett, häst etc. Det sparar mycket el.

Har 30 l och det räcker att duscha en häst om man fyller en hink med varmvatten som man använder till schamponering. Duschar av hästen först, stänger av vattnet och schamponerar. Spolar av efteråt. Medan man schamponerar hinner det ju värmas lite till vatten.
 
Sv: Varmvattenberedare

Jag räknade ut elkostnaden till dig. Om du behöver värma 100L vatten 30 grader (från 10 till 40 grader) kostar det ungefär 5kr i el per gång, men det förutsätter att beredaren bara slås på när den behövs.
 
Senast ändrad:
Sv: Varmvattenberedare

*KL*
Om man tittar på just elkostnaden är jag rätt övertygad om att en genomströmningsvärmare är billigast. Den värmer bara exakt så mycket vatten som man gör av med, vid exakt rätt tillfälle. Den tar dessutom avsevärt mycket mindre utrymme, är rätt billig att köpa, och kan leverera obegränsad mängd varmvatten. Enda haken är att den kräver högre eleffekt än en vanlig vv-beredare gör, just när den värmer. Det betyder att elanslutningen behöver vara litet kraftigare, men det brukar sällan vara något större problem i stall-/ladugårdsmiljö.
 
Sv: Varmvattenberedare

Jag har kikat lite smått på det med, men jag vet inte.... Dels tog den jag kolla på lika stor plats som en liten beredare, plus att den var dyrare i inköp. Sen tror jag inte det är så "kraftig" ström i stallet så det verkar bättre med en beredare map det med. Men bra att se alternativ i alla fall. :)
 
Sv: Varmvattenberedare

Det låter ju toppen! :D
Det känns ju som en kostnad som man borde kunna ta ;)

Med den kalkylen så behöver jag inte skämmas så mycket över att fråga om att installera en mindre beredare. Så kan man slå på den innan man åker och tränar och sen stänga av efter man duschat hästen. På hösten så tänkte jag mig tömma den helt inför vintern.

:)
 
Sv: Varmvattenberedare

ok så till nästa fråga....
Tänkte jag skulle räkna ut vad det kostar i el att ha varmvattenberedaren.

Men allvarligt, jag måste tänka fel... om den är på 1500W och man räknar elpris på 1kr kWh blir det 1,5Kr/h men det skulle betyda att det skulle kosta: 1,5*24*30=1080Kr/mån det är ju osannolikt.

Den förbrukningen har den ju endast precis när den värmer som mest. När vattnet är uppvärmt slår termostaten i beredaren av och den underhållsvärmer bara vattnet så det bibehåller inställd temperatur. En normal varmvattenberedare, hyfsat ny med bra isolering, drar endast 20-30W i underhållsdrift.
Men om du bara ska använda varmvatten 15 ggr per år är det ju klart billigare att bara sätta i kontakten en stund innan och sen dra ut den. :)
 
Sv: Varmvattenberedare

Ytterligare ett tips för att spara varmvatten är att dra bort schampoovattnet från hästen med svettskrapan innan man sköljer den. Då går det åt mindre sköljvatten
 
Sv: Varmvattenberedare

Jag har en 50 Liters beredare till stall med 3 hästar. Tidigare hade jag en på 30 Liter och varmvattnet tog aldrig slut. (med 30 Liters schamponerade vi två hästar på raken utan problem)
I vårt hus hade vi 60 Liters när vi flyttade in och 4 personer kunde duscha efter varandra då, så man behöver inte ha en stor beredare i stallet.
 
Senast ändrad:
Sv: Varmvattenberedare

Tack snälla :)

Låter lovande, härligt att få hjälp och råd av andra med bättre kännedom om detta än vad jag har.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 285
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 118
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 910
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp