Varmvattenberedare

Sv: Varmvattenberedare

Du har övertygat mig!
Det blir en 30 l beredare som jag kommer sikta in mig på.
Nu återstår att kolla med stallägarna om det är en okey lösning. Men det känns ju betydligt bättre ekonomiskt nu efter att ha fått lite mer på fötterna av er alla.

Tack :D
 
Jag har flyttat in i nytt litet stall (två boxar) och tänkte fråga om det finns möjlighet att instalera en liten varmvattenberedare, men jag tänkte gå den billiga vägen och köpa något bättre begagnat, installera kan sambon.

Men det jag inte alls vet är hur stor behöver den vara?
Jag vill kunna spola av en fullstor häst från topp till tå med hyffsat varmt vatten (inte bara "fisjummet" ;))

Hade jag vetat det här innan så hade jag kunnat klocka hur lång tid det tog på förra stället att spola av henne och sen mätt upp den mängden vatten, men det kan jag inte nu tyvärr. Jag hoppas att någon här spolar av sin häst och kan tala om hur stor vattenberedare ni har (eller hur liten som INTE räcker.)

Hoppas någon kan guida mig på rätt väg :)

Sån där värmare man kopplar på ledningen och skulle värma medans man använder funderade vi på först men kastade den ideen efter att ha pratat med fackfolk. Totalt värdelöst.

Vi köpte en ny beredare från Bilt*ma, kostade hela 1500 kr och då har man garanti, min erfarenhet av budgetköp är att går det sönder så går det sönder på en gång och då gäller garantin ändå. Min är på 100 l och jag har aldrig blivit utan varmvatten, duschar hästarna (2st) länge och väl, oftast schamponeras dom iaf två ggr, har en skimmel . Sen brukar bilar och hästtransporten tvättas åxå, har som sagt aldrig blivit utan varmvatten och då har jag inte värmen på fullt heller. Alltså på beredaren, kan få ut mera varmvatten om jag ställer upp värmen.
 
Jag har flyttat in i nytt litet stall (två boxar) och tänkte fråga om det finns möjlighet att instalera en liten varmvattenberedare, men jag tänkte gå den billiga vägen och köpa något bättre begagnat, installera kan sambon.

Men det jag inte alls vet är hur stor behöver den vara?
Jag vill kunna spola av en fullstor häst från topp till tå med hyffsat varmt vatten (inte bara "fisjummet" ;))

Hade jag vetat det här innan så hade jag kunnat klocka hur lång tid det tog på förra stället att spola av henne och sen mätt upp den mängden vatten, men det kan jag inte nu tyvärr. Jag hoppas att någon här spolar av sin häst och kan tala om hur stor vattenberedare ni har (eller hur liten som INTE räcker.)

Hoppas någon kan guida mig på rätt väg :)

Sån där värmare man kopplar på ledningen och skulle värma medans man använder funderade vi på först men kastade den ideen efter att ha pratat med fackfolk. Totalt värdelöst.

Vi köpte en ny beredare från Bilt*ma, kostade hela 1500 kr och då har man garanti, min erfarenhet av budgetköp är att går det sönder så går det sönder på en gång och då gäller garantin ändå. Min är på 100 l och jag har aldrig blivit utan varmvatten, duschar hästarna (2st) länge och väl, oftast schamponeras dom iaf två ggr, har en skimmel . Sen brukar bilar och hästtransporten tvättas åxå, har som sagt aldrig blivit utan varmvatten och då har jag inte värmen på fullt heller. Alltså på beredaren, kan få ut mera varmvatten om jag ställer upp värmen.
 
delvis *kl*

Funderar på att övertala och få en varmvattenberedare installerad men:

Återigen:
1. Viktigaste frågan! Vad blir kostnaden i kronor?
2. Hur många liter har ni? Hur många hästar/mycket användning?
3. Har ni beredaren igång jämt eller bara inför användande/på timer?
4. Ny beredare vs äldre modell? Jag tänker mig en riktig budgetvariant typ Bilt*ma eller Classe... (Mycket kalk och järn i vatten så det blir ingen dyrare investering) Några tankar kring det?

Vi har 14 boxplatser (samtliga klarar sig utan varmvatten idag, men det lär väl bli annat när det finns att tillgå) jag tänker mig dock spola ben, spola svettig häst, tvätta bett och händer, någon schamponering ibland. Sparsamt bruk alltså.

Hoppas hoppas få svar just vad gäller driftkostnaden, för det lär bli där skon klämmer.
 
Jag köpte en 30-liters på loppis (fast ny) för typ 300 kr. Men modellen finns på jula tror jag. Stallägarens gamla hade gett upp så jag frågade om de kunde tänka sig att sätta in denna vilket de gjorde. Den har funkat prickfritt i ett år nu.
Den räcker till att duscha en häst. Inte så mkt volym att hålla varm heller. Det är verkligen guld att ha varmvatten i stallet.
 
Jag köpte en 30-liters på loppis (fast ny) för typ 300 kr. Men modellen finns på jula tror jag. Stallägarens gamla hade gett upp så jag frågade om de kunde tänka sig att sätta in denna vilket de gjorde. Den har funkat prickfritt i ett år nu.
Den räcker till att duscha en häst. Inte så mkt volym att hålla varm heller. Det är verkligen guld att ha varmvatten i stallet.

Tack för ditt svar!

Jag inser att jag uttryckt mig lite klumpigt. Det är driftkostnaden jag är ute efter, eller elförbrukningen, eller vad man säger.
Har du någon aning om hur mycket det kostar för stallägaren att hålla er med varmvatten?
 
Du får ju räkna på effekten på den beredare du är intresserad av.

I mitt fall använder ju stallägaren varmvattnet lika mkt hon....

Tack för ditt svar!

Jag inser att jag uttryckt mig lite klumpigt. Det är driftkostnaden jag är ute efter, eller elförbrukningen, eller vad man säger.
Har du någon aning om hur mycket det kostar för stallägaren att hålla er med varmvatten?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 285
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 118
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 910
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp