Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
nej det är inte 80 grader som gäller, 65 grader är det varmaste som får komma ut ur varmvattenkranarna (anslutet till VVnät, i sina egna beredare får man gör hur man vill), allt över 65 grader medför en skållningsrisk som inte får förekomma..mysko skrev:Om inte vattnet är uppvärmt till (tror det är) 80 grader så finns risken för legionärssjukan men hur det påverkar djur har jag inte en aning om
Våra får uppvärmt vatten i vattenkopparna av elledning och det vattnet har ju inte värmts upp så det tror jag inte påverkar djuren.
Hmm, nu hänger jag inte riktigt med... Vart kommer ert ljumma kranvatten ifrån? I vår kran blir det ljummet när hett vatten från varmvattenberedaren blandas med lagom mängd kallt vatten direkt från brunnen...Magnum skrev:Och vid 37 grader (vår tempratur) är då "alla" bakterier förökar sej som mest..
Eftersom jag själv aldrig skulle dricka ljummet vatten ur kranen "får" hästarna inte det heller. Vill jag ha ljummet blir det hälften kallt, hälften hett..
Det finns bakterier överallt, skulle det finnas i ljummna kranvattnet vad händer då i magen?
Magnum skrev:Jag menar bara att ljummet vatten ligger väl runt 40 grader vilket bakterier trivs bäst i. Tar då hellre det säkra före osäkra och använder inte ljummvatten direkt från kran.
Skulle aldrig falla mej in att göra det när jag lagar mat iaf och tycker inte hästarna ska få det heller isf.. Deras vatten ska ju jag kunna dricka med, om jag ville..Ur hygiensynpunkt.
Och jo vi har en varmvattenberedare vi med. Men jag skriver inte riktigt som jag menar ibland...
carinaso skrev:Jo, det är riktigt att bakterier trivs i ljummet vatten. Men var exakt i ditt vattenledningssystem är ditt vatten ljummet under så lång tid att bakterier hinner växa? Allvarligt talat, om du tittar under diskbänken så går det två ledningar ända fram till kranen. En för hett vatten och en för kallt vatten. Det är först i kranen som du blandar det så det blir ljummet. :smirk: