varmvatten ur kranen???

Gullan86

Trådstartare
är inte det giftigt iallafall vad jag hört. man behöver ju varmt vatten till hästarna såhär på vintern hur gör ni? har ni med hört att det är giftigt/ofarligt?
 
Sv: varmvatten ur kranen???

Jag har hört att man inte ska använda sig av varmt kranvatten till människor, om man t.ex ska koka eller liknande. Det är något med att det frigörs en hög halt av något järnliknande, fråga mig inte vad. Jag vet inte om det samma gäller hästarna.
 
Sv: varmvatten ur kranen???

Jag har också hört det, men vet inte om det ligger någon sanning i det. Har dock aldrig märkt att någon häst ska ha farit illa av det, snarare har de verkat mått mycket bättre när de fått varmt vatten. Tror det beror mycket på vad man har för sorts vatten. Vattnet vi har hemma är bland det bästa och renaste i Sverige, men det finns ju stället där kvaliteten är lite mer tveksam...
 
Senast ändrad:
Sv: varmvatten ur kranen???

Anledningen till att man inte ska ta varmvatten från kranen är att det kan finnas risk för legionellasjukan som orsakas av bakterien "Legionella pneumophila" som trivs som bäst i ljummet stillastående vatten (mellan ca +18 - +45°C). Sjukdomen visar sig som lunginflammation och drabbar oftast människor med redan nedsatt immunförsvar, friska människor blir sällan sjuka.

Smitta sker genom inandning av förorenat vatten i ångform. Att få i sig bakterien via dryck tycks vara ofarligt. Smitta mellan personer förekommer inte.

Antalet legionellabakterier i ett vattensystem kan minskas genom att vattentemperaturen hålls vid minst +60°C i varmvattenberedaren och minst +50°C vid tappstället. Dessutom bör ledningssystemen vara konstruerade så att stillastående vatten undviks och bakterietillväxt försvåras.

Har aldrig hört om några djur som fått legionellasjukan.

Jag ger mina hästar varmt vatten direkt från kranen.
 
Sv: varmvatten ur kranen???

Om inte vattnet är uppvärmt till (tror det är) 80 grader så finns risken för legionärssjukan men hur det påverkar djur har jag inte en aning om
Våra får uppvärmt vatten i vattenkopparna av elledning och det vattnet har ju inte värmts upp så det tror jag inte påverkar djuren.
 
Sv: varmvatten ur kranen???

Dels är det Legionella-bakterien som folk skriver här.
En stor risk är äver kopparledningar. Koppar frigörs tydligen av det varma vattnet i ledningarna och följer med. Koppar är inte alls nyttigt för levande varelser (i större mängder, och de större mängderna i detta faller är ganska små ;) ). Ännu värre är det att ta varmvatten som stått i ledningarna ett tag (dvs utan att spola lite vatten först).
Nu är ju de flesta ledningarna i nya hus gjorda av plast, så detta problem borde vara ganska litet, men har man ett gammalt hus/stall (med gamla vattenledningar) är det värt att tänka på.
 
Sv: varmvatten ur kranen???

Plastledningar till varmvatten har då inte jag sett, det brukar vara koppar ev klädd med plast.
Hästen hör till de djur som inte är känsliga för höga koppardoser så jag ser det inte som ngn fara.
PL
 
Sv: varmvatten ur kranen???

Angående koppar och hästar så har jag hört att man ska undvika bett med koppar till ston som är eller ska bli dräktiga, dräktiga ston kan kasta eller så kan det bli problem med fölet och ston kan få svårt att bli dräktiga. Hurvida det finns någon sanning i detta vet jag inte men vad har du att säga om detta Peter?

Jag har svårt att tänka mig att vatten som gått genom kopparrör och bett innehållande koppar kan ge hästen en så stor dos koppar att det kan vara skadligt.
 
Sv: varmvatten ur kranen???

mysko skrev:
Om inte vattnet är uppvärmt till (tror det är) 80 grader så finns risken för legionärssjukan men hur det påverkar djur har jag inte en aning om
Våra får uppvärmt vatten i vattenkopparna av elledning och det vattnet har ju inte värmts upp så det tror jag inte påverkar djuren.
nej det är inte 80 grader som gäller, 65 grader är det varmaste som får komma ut ur varmvattenkranarna (anslutet till VVnät, i sina egna beredare får man gör hur man vill), allt över 65 grader medför en skållningsrisk som inte får förekomma..
(vi fick ut 74 gradigt vatten ett tag det var många händer som blev skållade, dom "rensade ledningarna" utan att förvarna, ja menar annars när man tappar upp diskvatten blir det bra när man bara tar varmvatten)

tillväxten av bakterien finns emellan 25 och 45 gradigt stillastående vatten, över 50 grader så dör bakterien..

så det vettiga att göra är att spola vatten tills det är riktigt hett och sedan slå det över betfor/lusern eller vad man nu ska blöta..
samt om man ska "tina vattenhinken" så ska man slå i hett vatten i det kalla så håller det sig isfritt ett tag.. aldrig fylla upp hela hinken med ljummet vatten som stått stilla..
 
Sv: varmvatten ur kranen???

Vattnet som kommer ur kranarna här håller kring 70 grader (japps, skållningsrisk hög) och således är det rejält hög temperatur på varmvattenberedaren med, så jag oroar mig inte att ta hetvatten varken till mig eller hästarna.

Eftersom det tar ett tag innan man får enbart varmvatten blir ledningarna automatiskt urspolade varje gång.

Vill jag ha LJUMMET vatten så ställer jag aldrig kranen på ljummet, utan tar hälften HETT vatten och blandar sen med KALLT vatten (direkt ur brunnen kommer ju det).
 
Sv: varmvatten ur kranen???

Och vid 37 grader (vår tempratur) är då "alla" bakterier förökar sej som mest..

Eftersom jag själv aldrig skulle dricka ljummet vatten ur kranen "får" hästarna inte det heller. Vill jag ha ljummet blir det hälften kallt, hälften hett..
Det finns bakterier överallt, skulle det finnas i ljummna kranvattnet vad händer då i magen? :crazy:
 
Sv: varmvatten ur kranen???

Magnum skrev:
Och vid 37 grader (vår tempratur) är då "alla" bakterier förökar sej som mest..

Eftersom jag själv aldrig skulle dricka ljummet vatten ur kranen "får" hästarna inte det heller. Vill jag ha ljummet blir det hälften kallt, hälften hett..
Det finns bakterier överallt, skulle det finnas i ljummna kranvattnet vad händer då i magen? :crazy:
Hmm, nu hänger jag inte riktigt med... Vart kommer ert ljumma kranvatten ifrån? I vår kran blir det ljummet när hett vatten från varmvattenberedaren blandas med lagom mängd kallt vatten direkt från brunnen... :angel: :devil:
 
Sv: varmvatten ur kranen???

Du har så rätt. Men det kanske finns ngn som har varmvattenberedare inställd på ljummet.
PL
 
Sv: varmvatten ur kranen???

jeg lurte også på det der..
Finns det ljummetvattenberedare i Sverige?
I Norge har vi nemlig bare varmvattenberedare ,samt kaldt vann.. :rofl: :rofl: ;)
 
Sv: varmvatten ur kranen???

Jag menar bara att ljummet vatten ligger väl runt 40 grader vilket bakterier trivs bäst i. Tar då hellre det säkra före osäkra och använder inte ljummvatten direkt från kran.
Skulle aldrig falla mej in att göra det när jag lagar mat iaf och tycker inte hästarna ska få det heller isf.. Deras vatten ska ju jag kunna dricka med, om jag ville..Ur hygiensynpunkt.

Och jo vi har en varmvattenberedare vi med. Men jag skriver inte riktigt som jag menar ibland... ;) :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: varmvatten ur kranen???

Magnum skrev:
Jag menar bara att ljummet vatten ligger väl runt 40 grader vilket bakterier trivs bäst i. Tar då hellre det säkra före osäkra och använder inte ljummvatten direkt från kran.
Skulle aldrig falla mej in att göra det när jag lagar mat iaf och tycker inte hästarna ska få det heller isf.. Deras vatten ska ju jag kunna dricka med, om jag ville..Ur hygiensynpunkt.

Och jo vi har en varmvattenberedare vi med. Men jag skriver inte riktigt som jag menar ibland... ;) :crazy:

Jo, det är riktigt att bakterier trivs i ljummet vatten. Men var exakt i ditt vattenledningssystem är ditt vatten ljummet under så lång tid att bakterier hinner växa? Allvarligt talat, om du tittar under diskbänken så går det två ledningar ända fram till kranen. En för hett vatten och en för kallt vatten. Det är först i kranen som du blandar det så det blir ljummet. :smirk:
 
Sv: varmvatten ur kranen???

I stallet jag står (med ca 55 hästar) står det stort och tydligt en skylt att vi inte ska använda varmt vatten då det frodas bakterier i detta.
 
Sv: varmvatten ur kranen???

carinaso skrev:
Jo, det är riktigt att bakterier trivs i ljummet vatten. Men var exakt i ditt vattenledningssystem är ditt vatten ljummet under så lång tid att bakterier hinner växa? Allvarligt talat, om du tittar under diskbänken så går det två ledningar ända fram till kranen. En för hett vatten och en för kallt vatten. Det är först i kranen som du blandar det så det blir ljummet. :smirk:

Jag vet förövrigt hur vattenledningarna ser ut.. Tack ändå

JAG har iaf blitt lärd från barnben att INTE dricka "varmt" vatten från kranen. Bakterierisk eller ej, då.
DÄRFÖR använder jag inte ljummet vatten nånsin! varesej till mej själv, i matlagning eller till hästar/djur.
Vilket jag kommer fortsätta med även i framtiden.
 
Sv: varmvatten ur kranen???

Blir lite fundersam över sättet att resonera. :confused:
Risken att hästen får kolik pga att de dricker på tok för lite när det är 15- ute o vattnet är iskallt el fruset är väl större än att de får i sig bakterier...
Så jag vattnar mina hästar med ljummet vatten ifrån kranen
flera gånger per dag.
Och har gjort så i många år.....
 
Sv: varmvatten ur kranen???

Tråden handlar väl egentligen om det finns några sakskäl till att inte ta ljummet vatten ur kranen. Vad folk fått lära sig behöver inte ha någon saklig grund.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
914
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
656
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp