Varmt eller kallt stall

AliceZeta

Trådstartare
Hej alla.
Vi håller på och renoverar vårt gamla stall. Vi har röjt ut allt gammalt invändigt och funderar nu på vilket som är bäst.
Vad finns det för nackdelar och fördelar med kallt eller isolerat stall?
Om ni får välja, vilket är att föredra?
Våra hästar går för det mesta på lösdrift, dom har logen som ligghall och vindskydd, men vissa dagar och nätter är det skönt att kunna ta in dom. Stallet kommer därför stå tomt större delen av året.
 
Hej alla.
Vi håller på och renoverar vårt gamla stall. Vi har röjt ut allt gammalt invändigt och funderar nu på vilket som är bäst.
Vad finns det för nackdelar och fördelar med kallt eller isolerat stall?
Om ni får välja, vilket är att föredra?
Våra hästar går för det mesta på lösdrift, dom har logen som ligghall och vindskydd, men vissa dagar och nätter är det skönt att kunna ta in dom. Stallet kommer därför stå tomt större delen av året.
I så fall föreslår jag att ni behåller stallet isolerat (för jag antar att stallet inte har glespanel eller liknande som gör att det alltid håller samma temperatur som utomhus = den riktiga definitionen av ett kallstall). Det kan vara skönt at ha en plats där man kan stå frostfritt och sköta hästen. Ventilation behöver ni förstås i alla fall. Glöm inte det :)
 
När/om vi bygger stall kommer vi att ha kallstall för hästarna (engelska boxar men med traditionell stallgång) - för hästarnas skull. MEN isolerad och uppvärmd skötseldel. Känns rimligt att få upp både temperatur och isolering på ett så begränsat område, och håller man det utrymmet med sadelkammaren och ev. foderkammaren har man vunnit en hel del.

Det blir också lättare med vatten (spola hästarna) och veterinärvård etc. Hovslagaren blir nog också tacksam.
 
I så fall föreslår jag att ni behåller stallet isolerat (för jag antar att stallet inte har glespanel eller liknande som gör att det alltid håller samma temperatur som utomhus = den riktiga definitionen av ett kallstall). Det kan vara skönt at ha en plats där man kan stå frostfritt och sköta hästen. Ventilation behöver ni förstås i alla fall. Glöm inte det :)
Hej tack för svar
Vi har murade putsade väggar, ventilation sitter finns i väggen, man kan öppna och stänga. Innertaket va dåligt och brädorna på loftet va ätet av trämask, så vi tog bort allt och har nu öppet upp till nocken. :) Snygga träbalkar och eternittak
Om vi inte isolerar taket, räknas det som kallt stall då?
Vi tänkte ha murade boxar med storlek 4*5 meter, kan en box bli för stor, (med tanke på sjukbox)?
 
När/om vi bygger stall kommer vi att ha kallstall för hästarna (engelska boxar men med traditionell stallgång) - för hästarnas skull. MEN isolerad och uppvärmd skötseldel. Känns rimligt att få upp både temperatur och isolering på ett så begränsat område, och håller man det utrymmet med sadelkammaren och ev. foderkammaren har man vunnit en hel del.

Det blir också lättare med vatten (spola hästarna) och veterinärvård etc. Hovslagaren blir nog också tacksam.
Hej tack för svar
Tycker som du, att foder/ sadelkammare ska isolerat med värmekälla så att inte allt fryser. Vi tänkte ha en varmvattenberedare där också.
Vi har inte byggt stallet själva, det byggdes som grisstall, därför är det lite opraktiskt i mått. 16*9 meter. Det blir en länga boxar 4 st, ett fönster i varje box och en stallgång 16*4 meter. 2 stalldörrar ut.
 
Har själv isolerat stall, men funderar på att bygga om det, dock spara en box som går att värma upp (är ju ett krav i djurskyddslagen).

Enligt min erfarenhet mår hästarna bättre av frisk luft än av uppvärmt stall (vilket iofs är skönare för människan!)

För närvarande har vi stallet ouppvärmt, men ventialationen måste åtgärdas iom att det är isolerat, räcker inte med väggutsug utan måste ha taktrumma enligt LS...
 
Jag hade valt isolerat för att jag tycker det är bäst.
Dels är det skönt att kunna sköta hästarna utan att frysa ihjäl. Veterinär och hovslagare uppskattar det också.
Hovis kommer inte ut här om det är för kallt på vintern och det inte finns uppvärmt utrymme att arbeta i....
Jag har en frusen häst som behöver täckas ganska rejält ute och då tycker jag att det är skönt om hästen kan få vara naken på natten och slippa täcke dygnet runt.
Är de sjuka så måste man ju ha tillgång till ett uppvärmt utrymme så att tex dropp inte fryser osv.
Hästarna går ju ändå på lösdrift för det mesta så jag skulle tycka det känns överflödigt med ett kallstall, då kan de ju lika gärna gå ute och kunna gå in i sin ligghall?
 
När/om vi bygger stall kommer vi att ha kallstall för hästarna (engelska boxar men med traditionell stallgång) - för hästarnas skull. MEN isolerad och uppvärmd skötseldel. Känns rimligt att få upp både temperatur och isolering på ett så begränsat område, och håller man det utrymmet med sadelkammaren och ev. foderkammaren har man vunnit en hel del.

Det blir också lättare med vatten (spola hästarna) och veterinärvård etc. Hovslagaren blir nog också tacksam.

Exakt likadant tänker jag göra den dag jag bygger nytt. Kallstall för hästarna, men uppvärmd skötseldel och biutrymmen för spolning, skötsel osv. Samt en varmbox, dels för att enkelt uppfylla det kravet (även om jag tycker det är ett töntigt krav), dels för att kunna ställa en spolad häst där ett tag tills den torkat lite om det är väldigt kallt "ute" (typ vinter och minus 25)

Hästarna stortrivs med kallt, luften är oslagbar etc. Men det är inte speciellt humant ur människoperspektiv. (Jag har kallstall nu)
 
@Alexandra_W varför bara en varmbox?
Tänker att det kan vara praktiskt att ha iaf 2 så sjukhästen kan ha en kompis med sig.
Tråkigt nog ändå att vara sjuk och dessutom bli isolerad om det krävs måste ju göra det ännu tristare?
 
Det är ju bara vi som fryser så hela stallet behövs inte värmas upp. Kan man få en skötseldel uppvärmd för hovslagare och ev sjuka hästar räcker det. Luften blir så mycket bättre i kallstall, det isolerade stallet jag stod i var allt annat än bra för hästarna. Kvickdrag på häst, mögel på väggarna pga snålhet. Dyrt att köra fläkten.
Nu står jag i ett stall med självdrag och öppna fönster året runt, inga sjuka hästar.
 
@Alexandra_W varför bara en varmbox?
Tänker att det kan vara praktiskt att ha iaf 2 så sjukhästen kan ha en kompis med sig.
Tråkigt nog ändå att vara sjuk och dessutom bli isolerad om det krävs måste ju göra det ännu tristare?

Mest för att jag har extremt svårt att se när den där uppvärmda boxen ska behövas. Är en häst som är van med kallstall så sjuk att den måste stå uppvärmt så står den troligen på djursjukhus. Och skulle den vara så sjuk att den står varmt hemma så lär den vara så dålig den inte bryr sig om sällskap.

Jag har dessutom 2-3 hästar så ska jag ha två sjuk oxar kan jag lika gärna ha varmstall, annars blir det dubbla stall.

Men än har ingen kunnat svara på vad det kan tänkas vara för sjukdom som kräver att hästen står varmt. Dropp osv bökar ju om det är KALLT men sådant kan man ju då ge i skötselutrymmet lika gärna eg.

Men under alla år har jag aldrig stött på ett läge där de måste stå varmt pga sjukdom faktiskt, och jag har inga planer på att ta ett vinterföl tex.
 
När mitt stall nån gång bli färdigt är min plan att ha kallstall plus en skötplats där det finns infravärme som jag kan sätta igång bara medan jag står där och jobbar.

Jag har infravärme över stallgången. Men det skulle behöva vara ett rum egentligen - man förlorar en hel del värme ut i ingenstans när det ät såpass "öppet" som över uppbindningen.

Men jag älskar min infravärme och hästarna tycker den är rätt mysig med :)
 
Har själv isolerat stall, men funderar på att bygga om det, dock spara en box som går att värma upp (är ju ett krav i djurskyddslagen).

Enligt min erfarenhet mår hästarna bättre av frisk luft än av uppvärmt stall (vilket iofs är skönare för människan!)

För närvarande har vi stallet ouppvärmt, men ventialationen måste åtgärdas iom att det är isolerat, räcker inte med väggutsug utan måste ha taktrumma enligt LS...
Sant, frisk luft är det allra viktigaste i stallet. Isolering ställer högre krav på bra ventilation. Det är där mitt dilemma ligger.
Jag visste inte att det fanns krav på uppvärmd sjukbox, det va bra du sa.

Har ni minusgrader i ert stall på vintern när hästarna är utomhus, hur varmt får ni inne när det är 25 minus?
 
Jag hade valt isolerat för att jag tycker det är bäst.
Dels är det skönt att kunna sköta hästarna utan att frysa ihjäl. Veterinär och hovslagare uppskattar det också.
Hovis kommer inte ut här om det är för kallt på vintern och det inte finns uppvärmt utrymme att arbeta i....
Jag har en frusen häst som behöver täckas ganska rejält ute och då tycker jag att det är skönt om hästen kan få vara naken på natten och slippa täcke dygnet runt.
Är de sjuka så måste man ju ha tillgång till ett uppvärmt utrymme så att tex dropp inte fryser osv.
Hästarna går ju ändå på lösdrift för det mesta så jag skulle tycka det känns överflödigt med ett kallstall, då kan de ju lika gärna gå ute och kunna gå in i sin ligghall?
Du har en poäng där, hästarna har sin ligghall. Våra hästar är inte alls frusna, dom väljer själva att vara ute i riktigt busväder. Ligghallen använder dom bara för att komma undan värme, flugor och när det har ösregnat i timmar...då går dom in för att torka upp lite :)
Vi har världens bästa hovis och Vetrinär, vi är lyckligt lottade, det är klart att dom också måste ha en dräglig arbetsmiljö.
Uppvärmd sjukbox visste jag inte att det fanns krav på, det va bra info.
 
Det är ju bara vi som fryser så hela stallet behövs inte värmas upp. Kan man få en skötseldel uppvärmd för hovslagare och ev sjuka hästar räcker det. Luften blir så mycket bättre i kallstall, det isolerade stallet jag stod i var allt annat än bra för hästarna. Kvickdrag på häst, mögel på väggarna pga snålhet. Dyrt att köra fläkten.
Nu står jag i ett stall med självdrag och öppna fönster året runt, inga sjuka hästar.
Det stämmer att miljön blir känsligare i isolerat stall. Vi hade ett 23 årigt sto vi va tvungna att ta bort med kvickdrag. (Sällskapshäst sista 10 åren) Hon blev sjuk pga dålig luft i stall. Hon va sjuk när hon kom till oss och blev lite bättre i vår lösdrift, men efter tre år gick det inte längre. Hennes sjukdom har gjort mig nojig när det gäller stallmiljön.
 
När mitt stall nån gång bli färdigt är min plan att ha kallstall plus en skötplats där det finns infravärme som jag kan sätta igång bara medan jag står där och jobbar.
Smart, infravärme över skötdelen! Om en häst blir sjuk kan man ha infravärme över en av boxarna också. Där har jag lösningen :) tack för svar, så får det bli!
 
Ingen aning vilken temperatur det är inne eftersom mina går ute året runt numer.... Men skulle tro att det ligger på runt 5-10 grader, utan tilläggsvärme, minusgrader när hästarna är ute, så vi fick värma med byggfläkt för att inte vattnet skulle frysa:crazy:

Har numer inga vattenledningar i stalldelen, enbart i sadelkammaren.
 
Smart, infravärme över skötdelen! Om en häst blir sjuk kan man ha infravärme över en av boxarna också. Där har jag lösningen :) tack för svar, så får det bli!

Inte godkänt enligt vår Länsstyrelse. Du får inte ha infravärme över lättantändligt material (dvs strö) så den lösningen får inte grönt ljus tyvärr. Sen värmer infravärme satt på säker höjd dåligt över en box om boxen inte är ett "slutet rum".
 
Tillägg: Enklaste sättet att värma upp en box i kallstall är om man när man bygger ser till att man reglar för innertak över boxen om det är högt i tak, samt har färdiga skivor i rätt mått som enkelt kan fästas över galler/etc. Om man måste värma upp så lägger man på isolerade skivor för innertak och sätter upp skivorna som täcker gallret. Sen kör man endera gdk byggfläkt, kamflänselement eller liknande för att få upp tempraturen.

När jag hade mindre utrymme, så klurade jag på att göra en kombination av sadelkammare och sjukbox. Dvs bygg en sadelkammare, en sluten. Men installera engelsk dörr (delad dörr). Samt att fästa sadelhängare osv på löstagbars reglar. Och så ha en vikbar mellanvägg som normalt är invikt men kan vikas ut. Om man bygger sadelkammaren 3*4 m, så väggen ska du kunna fällas upp så man får ett utrymme på 3*3 m och ett på 1*3 m. Sen flyttar man bort sadelkammargrejerna eller skjuter in de i lilla utrymmet, ströar 3*3 m, ställer in hästen och öppnar övre halvan på dörren. Klart.

Då slipper man ockupera 3*3m för något som sannolikt sällan används, men har på kort tid möjlighet att iordningsställa sjukbox.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 488
Senast: Roheryn
·
Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 449
Senast: MayGrace
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 691
Senast: Trolle
·
Hästmänniskan Jag har sådan himla beslutsångest. Vi hade tänkt att bygga två uteboxar i kombination med ett vindskydd i den hagen hästarna går i nu...
Svar
12
· Visningar
1 383
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp