Varmt eller kallt stall

kallstall är nog att föredra för hästarnas skull men för människans skull är det skönt med isolerat och även sjysst mot hovslagare och veterinär om man nu tycker det är viktigt.

Jag har stått i båda och helt klart skönare för mig att komma in i "värmen" efter en kall dag. Eller stå och mocka i "värmen". Och era hästar som mest går ute spelar nog inte så stor roll. Det är nog större skillnad för de pållar som står inne 12-14 timmar varje dag och sedan kommer ut i kylan. eller in i värmen. Det blir en väldigt stor omställning i luften och jag tror inte den är bra i längden egentligen.
 
Jag hade inte satsat på att försöka värme en del i ett kallstall, om det inte är isolerat. Som t ex stallgången/skötselplats i kallstall. Då hade jag hellre satsat på en del som är isolerad, och då också få fördelarna (utdelningarna på värmepengarna som inte är marginella) att kunna hålla med vatten även kalla årstider.

Varmbox har vi i så fall räknat med genom att stänga direktutgången (vi har ritat trelängat runt gårdsplan, med boxdörrar ut mot gårdsplanen, skötselplats i ena flygeln och foderförvaring i andra, stallgång bakom alla boxarna). Med den planeringen är det relativt lätt att värma de boxar som är längst ut i längan (mot vägg) genom att stänga till fönster/dörr och sedan punktvärma just den aktuella boxen om det behövs.

Jag lutar däremot lite mot Alex teori, att är hästen så dålig att den behöver uppvärmt utrymme står den sannolikt på djursjukhus.
 
Ingen aning vilken temperatur det är inne eftersom mina går ute året runt numer.... Men skulle tro att det ligger på runt 5-10 grader, utan tilläggsvärme, minusgrader när hästarna är ute, så vi fick värma med byggfläkt för att inte vattnet skulle frysa:crazy:

Har numer inga vattenledningar i stalldelen, enbart i sadelkammaren.
Samma här, vårt vatten frös varje år. Nu har vi tagit bort ledningarna och har vattnet in i sadelkammaren. Vi ska inte ha vattenkoppar eller matho boxarna. Hästarna ska få mat och vatten i hinkar, dom dricker bättre från hink och en hink är lättare att hålla ren än en matho.
 
Tycker också hink är det självklara valet. Att en gång om dagen ta ner och rengöra hinkar i spolspiltan (kanske ha två omgångar och ta ut den smutsiga, in den nya, ut med slangen, fylla och sedan tvätta första omgången och sätta på tork) är väl inte oöverstigligt mycket jobb om man inte har 70 hästar.

Har man då vatten i spoldelen (värmd) är det enkelt gjort att rulla ut. Vill man kan man ju ta ner vattenhinkarna när hästarna går ut på morgonen, så slipper man knacka is när de kommer in.
 
Tillägg: Enklaste sättet att värma upp en box i kallstall är om man när man bygger ser till att man reglar för innertak över boxen om det är högt i tak, samt har färdiga skivor i rätt mått som enkelt kan fästas över galler/etc. Om man måste värma upp så lägger man på isolerade skivor för innertak och sätter upp skivorna som täcker gallret. Sen kör man endera gdk byggfläkt, kamflänselement eller liknande för att få upp tempraturen.

När jag hade mindre utrymme, så klurade jag på att göra en kombination av sadelkammare och sjukbox. Dvs bygg en sadelkammare, en sluten. Men installera engelsk dörr (delad dörr). Samt att fästa sadelhängare osv på löstagbars reglar. Och så ha en vikbar mellanvägg som normalt är invikt men kan vikas ut. Om man bygger sadelkammaren 3*4 m, så väggen ska du kunna fällas upp så man får ett utrymme på 3*3 m och ett på 1*3 m. Sen flyttar man bort sadelkammargrejerna eller skjuter in de i lilla utrymmet, ströar 3*3 m, ställer in hästen och öppnar övre halvan på dörren. Klart.

Då slipper man ockupera 3*3m för något som sannolikt sällan används, men har på kort tid möjlighet att iordningsställa sjukbox.
Okey det låter logiskt med infravärme i dammig miljö. Det får bli alternativet att jag reglar i tak där jag kan lägga isolerade skivor. Om det mot förmodan skulle behövas någon gång
Min sadelkammare är lång och alldeles för smal 2*5 meter för att fungera som sjukbox, väggarna är murade, annars hade det varit ett bra alternativ.
 
Jag hade inte satsat på att försöka värme en del i ett kallstall, om det inte är isolerat. Som t ex stallgången/skötselplats i kallstall. Då hade jag hellre satsat på en del som är isolerad, och då också få fördelarna (utdelningarna på värmepengarna som inte är marginella) att kunna hålla med vatten även kalla årstider.

Varmbox har vi i så fall räknat med genom att stänga direktutgången (vi har ritat trelängat runt gårdsplan, med boxdörrar ut mot gårdsplanen, skötselplats i ena flygeln och foderförvaring i andra, stallgång bakom alla boxarna). Med den planeringen är det relativt lätt att värma de boxar som är längst ut i längan (mot vägg) genom att stänga till fönster/dörr och sedan punktvärma just den aktuella boxen om det behövs.

Jag lutar däremot lite mot Alex teori, att är hästen så dålig att den behöver uppvärmt utrymme står den sannolikt på djursjukhus.
Det är en lyx att kunna rita sitt stall precis som man vill ha det. Vårt stall har inte dom bästa måtten för ett stall. Det ryms bara en länga 4 boxar med varsitt fönster och det blir en lång bred gång framför Vi har satt i tre takfönster, för att få in mycket dagsljus.
Håller med dig om att en häst är så sjuk att den behöver stå uppvärmt. Då ska den vara på sjukhus. Ibland har dom minst sagt konstiga regler.
 
kallstall är nog att föredra för hästarnas skull men för människans skull är det skönt med isolerat och även sjysst mot hovslagare och veterinär om man nu tycker det är viktigt.

Jag har stått i båda och helt klart skönare för mig att komma in i "värmen" efter en kall dag. Eller stå och mocka i "värmen". Och era hästar som mest går ute spelar nog inte så stor roll. Det är nog större skillnad för de pållar som står inne 12-14 timmar varje dag och sedan kommer ut i kylan. eller in i värmen. Det blir en väldigt stor omställning i luften och jag tror inte den är bra i längden egentligen.
Visst är det skönt att komma in i ett varmt mysigt stall som luktar hö, halm och häst. Det är trevligt att höra hästar stå och mumsa på hö, fräsa ut lite damm och gnägga ibland.

Det myset får man inte om man väljer att ha hästarna på lösdrift.
Mina godingar kommer alltid när jag visslar på dom. Dom gnäggar när dom hör mig, sen tävlas det om vem som kommer först fram :) det är trevligt.
På vintern är stallet kallt och lite rått (även om det som tidigare va isolerat) och känns inte särskilt mysigt iom att inga hästar är inne.

Ändå väljer jag lösdrift, jag har sett vad dålig stallluft kan gör med en hästs hälsa. Ett mysigt stall, är inte värt risken att få en sjuk häst.

Sant det du säger om omställning i temperatur, hästar är ute i 20 minus, sen kommer dom in i ett varmt stall över natten, det kan inte vara bra.

Det får bli infravärme till mig, hovis och vet. :)
 
Isolerat kallstall.
Isolerat så att det blir några grader varmare inne än ute för luftväxlingens skull.
Och så massor av bra ventilation.
Oisolerat blir lätt fuktigt och rått så att allting i det möglar.
 
Man kan ju ha en skön isolerad sadelkammare och värma sig i också, så hade vi när jag bodde i åre. Hästarna på lösdrift men kallstall där dom fick komma in när det var för jävligt (vi hade två veckor i sträck med under 30 minus). Då var det -12 i stallet och det kändes såå skönt och varmt där inne, (craazy haha).

Men sadelkammaren brassades det värme i, hästarna hade fri tillgång på halm och hö och åt säkert 20h/dygn och min häst tryckte nog i sig 20-30kg hösilage varje dygn men ändå var han superfin i hullet, tjockishästen som normalt blir smällfet av att titta på mat.

Så ju kallare det är, ju mer foder gav vi dom istället. Dom hade täcken också men när jag tog in min häst en dag när det var -36 så ställde han sig och tokkliade mot en pelare i stallet. Han var ju nästan kockt där under! Vilken Aha-upplevelse jag fick och efter det fick han gå ut med sitt vanliga täcke (jag hade haft ett 200 grams stalltäcke under den gången för JAG frös).
 
Osiolerat blir lätt fuktigt och råkallt om man inte låter det vara korsdrag hela tiden. Och väldigt varmt på sommaren om solen står på. Isolerat men ej uppvärmt och bra ventilation tycker jag är den bästa lösningen för båda hästar och människor.

Jag har isolerat men ej någon värme. Är det -10 ute blir det minus inne i stallet eftersom det är så höjt i tak och stort utrymme i förhållande till antal hästar.

Har försökt med fläkt någon gång när det varir riktigt kallt men det ger knappt någon effekt alls, 1-2 grader varmare. Att ha båda bra ventilation och stort luftvolym per häst samt ordentlig uppvärmning måste kosta 1000 kr dan i el. :crazy:

Sadelkammaren är isolerad och håller minst 10 grader året om, det är ett måste om man är rädd om sina sadlar och inte vill frysa ihjäl.
 
Blir det fuktigt är det för dåligt ventilerat. Isolering eller ej. Har man en murad byggnad blir den inte varm på sommaren, härnere i Skåne är ju nästan alla gamla stallar murade och putsade byggnader.
 
Man kan ju ha en skön isolerad sadelkammare och värma sig i också, så hade vi när jag bodde i åre. Hästarna på lösdrift men kallstall där dom fick komma in när det var för jävligt (vi hade två veckor i sträck med under 30 minus). Då var det -12 i stallet och det kändes såå skönt och varmt där inne, (craazy haha).

Men sadelkammaren brassades det värme i, hästarna hade fri tillgång på halm och hö och åt säkert 20h/dygn och min häst tryckte nog i sig 20-30kg hösilage varje dygn men ändå var han superfin i hullet, tjockishästen som normalt blir smällfet av att titta på mat.

Så ju kallare det är, ju mer foder gav vi dom istället. Dom hade täcken också men när jag tog in min häst en dag när det var -36 så ställde han sig och tokkliade mot en pelare i stallet. Han var ju nästan kockt där under! Vilken Aha-upplevelse jag fick och efter det fick han gå ut med sitt vanliga täcke (jag hade haft ett 200 grams stalltäcke under den gången för JAG frös).
Visst är det så, vi tror hästarna fryser, för att vi gör det.. Vi bor längst ner i södra Sverige, våra vintrar är inte så kalla eller långa. Det är ovanligt med -20. Oftast har vi ingen snö alls, skönt. I vintras hade jag bara bra regntäcken på, det gör att dom kan välja att vara ute lite längre om det är busväder. Jag gillar att dom får sin vinterpäls, då sköter dom tempen själva och jag slipper noja om dom fryser. Mat är som du säger, den bästa värmekälla dom kan få. Fri tillgång är ett måste om det blir kallt. det bästa och enklaste är väl att försöka hålla hästarna så naturligt det bara går och inte krångla till allt
 
Osiolerat blir lätt fuktigt och råkallt om man inte låter det vara korsdrag hela tiden. Och väldigt varmt på sommaren om solen står på. Isolerat men ej uppvärmt och bra ventilation tycker jag är den bästa lösningen för båda hästar och människor.

Jag har isolerat men ej någon värme. Är det -10 ute blir det minus inne i stallet eftersom det är så höjt i tak och stort utrymme i förhållande till antal hästar.

Har försökt med fläkt någon gång när det varir riktigt kallt men det ger knappt någon effekt alls, 1-2 grader varmare. Att ha båda bra ventilation och stort luftvolym per häst samt ordentlig uppvärmning måste kosta 1000 kr dan i el. :crazy:

Sadelkammaren är isolerad och håller minst 10 grader året om, det är ett måste om man är rädd om sina sadlar och inte vill frysa ihjäl.
Innan vi röjde ut allt i stallet, så va det isolerat, med spån, gullfibrer och eternit i taket. Vi fick problem med trämask i den isolerade delen på brädor i sadelkammare och i tak. På logen där det är eternittak och plåtväggar utan isolering finns ingen ohyra.
Jag tyckte stallet kändes ofräscht kallt, fuktigt och rått, även om det va isolerat. Kanske för att hästarna vistades där så lite...
Logen kändes fräschare att var i även om det va kallare.
Värme i sadel/foderkammare är ett måste, där tänkte vi ha en bra värmefläkt för att hålla fukt och kyla borta.
 
Blir det fuktigt är det för dåligt ventilerat. Isolering eller ej. Har man en murad byggnad blir den inte varm på sommaren, härnere i Skåne är ju nästan alla gamla stallar murade och putsade byggnader.

Nja, om du har glespanel får du ju samma luftfuktighet som ute. Dvs det möglar under de fuktiga månaderna. Utan att vara minsta brist i ventilationen. Så det är inte alltid så att fuktigt = dåligt ventilerat när det gäller kallstall. Däremot så ett dåligt ventilerat kallstall får man ännu mer fukt i, sådär så det blir droppar i tak/på väggar - då är det ventilationen som brister. Men få läder att överleva i kallstall under fuktiga årstider är hart när omöjligt
 
Vi köpte precis en begagnad med rätt klassning, det var ett fynd på femsiffrigt belopp....

Övrig uppvärmning får du nog diskutera med någon bättre kunnig, men jag hade satsat på vattenburen värme.
 
Eftersom det inte får vara så fuktigt (godkänd luftfuktighet) i ett stall, vill jag nog påstå att det är för dålig ventilation.
 
Problemet är att för att få en värmefläkt godkänd för stall måste man gräva djupt i plånboken. RIKTIGT djupt.

Inte byggfläkt? Eller det beror på vad du menar med djupt i och för sig. Men en IP65 gdk för brandfarliga rum och lantbrukets driftsbyggnader får man för 6 - 10' (beroende på effekt i kW)
 
Eftersom det inte får vara så fuktigt (godkänd luftfuktighet) i ett stall, vill jag nog påstå att det är för dålig ventilation.

Det får vara samma luftfuktighet som ute i stall. Det får till och med överstiga litegrann, men inte mycket. Men det är fullt godkänt att ha samma luftfuktighet som utomhusluft i ett kallstall.

Och glespanel så angående ventilation, du har exakt samma luft som ute - och blåser det halv storm ute blåser det halv storm i stallet om du inte skärmar av.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 488
Senast: Roheryn
·
Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 449
Senast: MayGrace
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 691
Senast: Trolle
·
Hästmänniskan Jag har sådan himla beslutsångest. Vi hade tänkt att bygga två uteboxar i kombination med ett vindskydd i den hagen hästarna går i nu...
Svar
12
· Visningar
1 383
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp