Varmt eller kallt stall

Inte byggfläkt? Eller det beror på vad du menar med djupt i och för sig. Men en IP65 gdk för brandfarliga rum och lantbrukets driftsbyggnader får man för 6 - 10' (beroende på effekt i kW)

Jag vet vad man får för de pengarna, och det är inget som jag skulle satsa på för att värma annat än extremt små utrymmen (städskrubb?).

Men givetvis är det upp till var och en hur mycket man vill investera, men det är ju tretton på dussinet av de som låtit snålheten bedra när det kommer till summa investerad, eftersom man inte får ut den effekt man behöver. Att inte få mer än halvljummet där man vill ha varmt kostar ändå.
 
Klipp från länken:
---
I djurskyddsbestämmelserna finns det gränsvärden för hur höga värden som är tillåtna.

Ammoniak 10ppm
Damm 10 mg/m
Koldioxid 33000 ppm
Luftfuktighet om stalltemperaturen är lägre än 10 oC får summan av stall- temperatur och relativa fuktigheten inte överstiga 90.

Exempel: max fuktighet vid stalltemperaturen 6 oC blir
90 – 6 = 84 %. Vid stalltemperaturer över 10 oC gäller max. 80 %.

Givetvis ska man sträva efter lägre värden.

---
 
Klipp från länken:
---
I djurskyddsbestämmelserna finns det gränsvärden för hur höga värden som är tillåtna.

Ammoniak 10ppm
Damm 10 mg/m
Koldioxid 33000 ppm
Luftfuktighet om stalltemperaturen är lägre än 10 oC får summan av stall- temperatur och relativa fuktigheten inte överstiga 90.

Exempel: max fuktighet vid stalltemperaturen 6 oC blir
90 – 6 = 84 %. Vid stalltemperaturer över 10 oC gäller max. 80 %.

Givetvis ska man sträva efter lägre värden.

---

Du missade ta med slutet - om oisolerade?

Jordbruksverket
DFS 2007:6
Saknr L 101
18 § I värmeisolerade stallar får den relativa luftfuktigheten under vintern inte
annat än undantagsvis överstiga 80 procent såvida inte stalltemperaturen
understiger 10 gr C. I sådana fall får den numeriska summan av stalltemperaturen
och relativa fuktigheten inte överstiga 90.

I oisolerade stallar får den relativa fuktigheten inte annat än undantagsvis
överstiga uteluftens relativa fuktighet med mer än 10 procentenheter.


---

Dvs samma luftfuktighet som ute är fullt godkänt i oisolerade stallar. Annars skulle det vara omöjligt att ha t ex stallar med glespanel osv - du har ju precis samma luft i stallet som ute då, att få luftfuktigheten UNDER utomhusluften är inte möjligt hur mycket du än ventilerar, eftersom du tar in utomhusluft och har hela stallet fullt med utomhusluft.

Och då är det under fuktig årstid hart när omöjligt att få saker att inte mögla/bli fuktiga. Det blir som om du skulle lägga dem ute men skyddat från nederbörd bara.
 
Klipper in mer från samma länk:
---
Naturlig ventilation i ”kalla” stallar

I ”kalla” stallar ska det vara full ventilation året runt och det finns därför inget behov av att kunna reglera till- och frånluftsöppningar utom möjligen vid oväder.

Beräkning av erforderlig storlek på till- och frånluftsöppningarna sker enligt samma principer som för ”varma” stallar men eftersom stallmiljön är så beroende av att ventilationen fungerar ska de erhållna beräkningsresultaten betraktas som ett absolut minimum. Var därför inte rädd för att ta till ordentligt. Det är lättare att minska en för stor öppning än att förstora en för liten öppning. Tänk också på att man inte kan stänga luckan i uteboxar och utestallar om det inte finns särskilda luftintag som säkerställer luftväxlingen.

I ”kalla” stallar kan samma typ av luftintag användas som i ”varma” stallar med naturlig ventilation men eftersom den huvudsakliga drivkraften är vinden så är intag som tar luften direkt utifrån att föredra. Risken för drag är mindre i ”kalla” stallar eftersom temperaturskillnaden mellan inne och ute är liten. Som alterna- tiv till den typ av luftintag som beskrivits ovan (så kallade spaltdon) kan man i ”kalla” stallar använda glespanel eller vindnät som tilluftsdon.
---
 
Jag vet vad man får för de pengarna, och det är inget som jag skulle satsa på för att värma annat än extremt små utrymmen (städskrubb?).

Men givetvis är det upp till var och en hur mycket man vill investera, men det är ju tretton på dussinet av de som låtit snålheten bedra när det kommer till summa investerad, eftersom man inte får ut den effekt man behöver. Att inte få mer än halvljummet där man vill ha varmt kostar ändå.

Okej, jag tror dig där. Den har använts för att värma upp ungefär 10 * 30 meter isolerad ladugård men med ganska låg takhöjd (2.10) och gjort det problemfritt och utan att behöva köras på maxläge (tror den är 6 kW) Det är min pappas, men det är min backup för den gång jag behöver värma upp sjukbox härhemma - dvs risken att jag nånsin får testa ens hur den klarar att värma upp 12 kvm med 3.20 i takhöjd är minimal.
 
Alex, om du LÄSER så klippte jag från LÄNKEN.
Ja men du klippte bara in/det du klippte in var det som handlade isolerade stallar - inte oisolerade. Och det var de oisolerade med glespanel jag sa blir omöjligt att hålla läder i fuktig årstid. Och att de får ha samma luftfuktighet som ute - fullt godkänd. Din länk tog inte med dem, så jag kopierade in från förordningen - inklusive det som står om oisolerade stallar.

Antagligen riktar sig länken mot vanligaste typen - isolerade? Men vi diskuterade ju något annat =)
 
Om jag skulle bygga eget stall skulle jag bygga kallstall för det är bäst för hästarna, sedan hade jag byggt skötseldel med en dörr man kan klicka upp automatikt och å gå man in i den isoerade delen som är 20 grader där man står och borstar och fixar och donar med hästen=)

fatta å slippa stå å frysa när man fixar hästen:banana:
 
Alex, hade du läst länken så ser du att det är den enda angivelsen där är vad gäller luftfuktighet. Det var därför jag vänligen bad dig läsa länken.

Du klippte ur lagboken, det var inte den jag länkade till. Vilket du vetat om du läst länken.
 
Om jag skulle bygga eget stall skulle jag bygga kallstall för det är bäst för hästarna, sedan hade jag byggt skötseldel med en dörr man kan klicka upp automatikt och å gå man in i den isoerade delen som är 20 grader där man står och borstar och fixar och donar med hästen=)

fatta å slippa stå å frysa när man fixar hästen:banana:

Jag är ju inne på samma, men skulle INTE vilja ha 20 grader där ens om el vore gratis. Det skulle bli outhärdligt komma in där i full vintermundering - och sen efter en stund där gå ut i kylan. Skulle krävas samma av/påklädning som om man går in i huset.

Dessutom tycker jag "synd" om hästar som ska stå i +20 med vinterpäls, eller stå och mysa klippta och sen få en "köldchock" när de kommer ut i -25

Nej ca 10 grader tror jag är ganska lagom temperatur i uppvärmda delen? Sen kan man ju ha 20 grader om man har typ fikarum eller nåt, där skulle det nog vara mysigt och bra med varmt på riktigt. Men inte rumstemperatur i skötseldelen.
 
Alex, hade du läst länken så ser du att det är den enda angivelsen där är vad gäller luftfuktighet. Det var därför jag vänligen bad dig läsa länken.

Du klippte ur lagboken, det var inte den jag länkade till. Vilket du vetat om du läst länken.

Jag SÅG vad det var för länk, men för mig handlar det inte om vad din länk sa eller inte sa. Utan att du sa att det är si. Jag sa nja i kallstall med glespanel t ex är det omöjligt att... Du hävdar att man inte får ha samma luftfuktighet. Inklusive länkar till skriften. Jag konstaterade att jo det får det, och länkade till det som svart på vitt visar att det får det.

Vem som skriver vad i diverse skrifter är för mig inte relevant. Var det din källa förklarar det varför du hade fel dock, och det var därför jag rättade att källan INTE tar upp om oisolerade.
 
J
jo, den är bra, det va efter att ha läst den skriften som fick mig att skriva tråden här. Det är bra att bolla lite tankar, få bra tips och viktig info. Det är så viktigt att det blir rätt.
Denna tråden har hjälpt mig mycket, jag har fått många kloka svar, när ni har delat med er av era erfarenheter och kunskap.
 
Om jag skulle bygga eget stall skulle jag bygga kallstall för det är bäst för hästarna, sedan hade jag byggt skötseldel med en dörr man kan klicka upp automatikt och å gå man in i den isoerade delen som är 20 grader där man står och borstar och fixar och donar med hästen=)

fatta å slippa stå å frysa när man fixar hästen:banana:
Ha ha javisst låter det härligt att slippa stå med blåfrusna fingrar, när man ska pilla i broddarna i skorna, eller slabba i kallt vatten när bettet ska sköljas :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 488
Senast: Roheryn
·
Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 449
Senast: MayGrace
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 691
Senast: Trolle
·
Hästmänniskan Jag har sådan himla beslutsångest. Vi hade tänkt att bygga två uteboxar i kombination med ett vindskydd i den hagen hästarna går i nu...
Svar
12
· Visningar
1 383
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförarjacka
  • Avels fråga
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp