Jag rekommenderar ts denna bra skrift, från Jordbruksverket.
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_1.pdf
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte byggfläkt? Eller det beror på vad du menar med djupt i och för sig. Men en IP65 gdk för brandfarliga rum och lantbrukets driftsbyggnader får man för 6 - 10' (beroende på effekt i kW)
Klipp från länken:
---
I djurskyddsbestämmelserna finns det gränsvärden för hur höga värden som är tillåtna.
Ammoniak 10ppm
Damm 10 mg/m
Koldioxid 33000 ppm
Luftfuktighet om stalltemperaturen är lägre än 10 oC får summan av stall- temperatur och relativa fuktigheten inte överstiga 90.
Exempel: max fuktighet vid stalltemperaturen 6 oC blir
90 – 6 = 84 %. Vid stalltemperaturer över 10 oC gäller max. 80 %.
Givetvis ska man sträva efter lägre värden.
---
Jag vet vad man får för de pengarna, och det är inget som jag skulle satsa på för att värma annat än extremt små utrymmen (städskrubb?).
Men givetvis är det upp till var och en hur mycket man vill investera, men det är ju tretton på dussinet av de som låtit snålheten bedra när det kommer till summa investerad, eftersom man inte får ut den effekt man behöver. Att inte få mer än halvljummet där man vill ha varmt kostar ändå.
Ja men du klippte bara in/det du klippte in var det som handlade isolerade stallar - inte oisolerade. Och det var de oisolerade med glespanel jag sa blir omöjligt att hålla läder i fuktig årstid. Och att de får ha samma luftfuktighet som ute - fullt godkänd. Din länk tog inte med dem, så jag kopierade in från förordningen - inklusive det som står om oisolerade stallar.Alex, om du LÄSER så klippte jag från LÄNKEN.
Om jag skulle bygga eget stall skulle jag bygga kallstall för det är bäst för hästarna, sedan hade jag byggt skötseldel med en dörr man kan klicka upp automatikt och å gå man in i den isoerade delen som är 20 grader där man står och borstar och fixar och donar med hästen=)
fatta å slippa stå å frysa när man fixar hästen
Alex, hade du läst länken så ser du att det är den enda angivelsen där är vad gäller luftfuktighet. Det var därför jag vänligen bad dig läsa länken.
Du klippte ur lagboken, det var inte den jag länkade till. Vilket du vetat om du läst länken.
jo, den är bra, det va efter att ha läst den skriften som fick mig att skriva tråden här. Det är bra att bolla lite tankar, få bra tips och viktig info. Det är så viktigt att det blir rätt.Jag rekommenderar ts denna bra skrift, från Jordbruksverket.
Ha ha javisst låter det härligt att slippa stå med blåfrusna fingrar, när man ska pilla i broddarna i skorna, eller slabba i kallt vatten när bettet ska sköljasOm jag skulle bygga eget stall skulle jag bygga kallstall för det är bäst för hästarna, sedan hade jag byggt skötseldel med en dörr man kan klicka upp automatikt och å gå man in i den isoerade delen som är 20 grader där man står och borstar och fixar och donar med hästen=)
fatta å slippa stå å frysa när man fixar hästen
Varmvattenberedare