Varmskoning

Sv: Varmskoning

Självklart gör det inte det. Men jag förutsätter att alla som varmskor har licens, vilket min hovis har. Glömde visst skriva att vi har pulversläckare också.
Tror inte licensen hjälper mot försäkringsbolaget om stallet brinner ned.
Det är heller inte säkert att en pulversläckare klarar att släcka en stallbrand...

Nej men då tycker inte jag att du ska låta någon varmsko i ditt stall.

Vi är inte dumma i huvudet bara för att vi låter hovis varmsko i vårat stall, som det verkar som om du tycker:grin:

Självklart gör det inte det. Men jag förutsätter att alla som varmskor har licens, vilket min hovis har. Glömde visst skriva att vi har pulversläckare också.

Vilka mer åtgärder ska man ha om man ska varmsko då? Om man nu har det rent omkring utan lättantändliga saker? Och självklart varmskos det inte utan att stallägaren är på plats.

Ärligt talat så vet jag inte!

Att utföra en varmskoning, "ett tillfälligt hett arbete", helt enligt regelverket är i de allra flesta stall omöjligt.

Om man har en licens för heta arbeten är man behörig men även ansvarig samt skyldig att känna till regelverket.
Som innehavare av en licens måste man alltså uppfylla alla regler, för att inte riskera bli ersättningsskyldig, vilket i praktiken är omöjligt.

För hovslagaren kanske det skulle vara bättre att varmsko utan licens, då behöver man inte känna till regelverket, men det går ju inte för då är man inte behörig!!

Lite Moment 22 varning över det hela!:grin:

Jag kan förstå att en stallägare undrar lite om vad som gäller om det har varmskotts i stallet utan att ägaren blivit informerad!

Jag kan förstå att en stallägare undrar lite om vad som gäller om det har varmskotts i stallet utan att ägaren blivit informerad!

Det kan jag verkligen hålla med om, jag hade aldrig låtit min hovslagare varmsko om inte stallägaren var informerad och med vid utförandet. Det som händer i stallet skall stallägaren veta om! Sen är kanske inte alla hästägare lika nogräknade, men för att bibehålla en god stämning i stallet bör man ha en dialog.

Nej men då tycker inte jag att du ska låta någon varmsko i ditt stall.

Vi är inte dumma i huvudet bara för att vi låter hovis varmsko i vårat stall, som det verkar som om du tycker:grin:

Jag ber om ursäkt om jag tolkats som att jag tycker du var dum i huvudet, det var i så fall absolut inte min mening.:bow:

Är tacksam för allas svar och tankar.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
570
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
531
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka