Varmskoning

lundsbo

Trådstartare
Hur gör ni med hovslagare som varmskor i stall?
Heta arbetenlicens? Brandvakt? Täcker brandförsäkring ev brand?

Sv: Varmskoning

Hur gör ni med hovslagare som varmskor i stall?
Heta arbetenlicens? Brandvakt? Täcker brandförsäkring ev brand?

Personligen så varmskor jag inte men jag har en licens för heta arbeten.

Om jag kommer ihåg rätt så krävs först och främst ett skriftligt tillstånd från fastighetsägaren, det finns en särskild blankett som skall fyllas i.
Den tillståndsansvarige bedömmer brandrisken.

I den blanketten finns det särskilda säkerhetsregler som skall uppfyllas,
bla skall allt brännbart tas bort eller täckas över vid platsen, det skall finnas tillräckligt med släckutrustning (minst 2st 6kg pulversläckare), den som skall utföra arbetet måste vara behörig, behörig brandvakt skall finnas mm.mm.

Heta Arbeten regleras enligt lag i bla Arbetsmiljölagen, Brottsbalken.

Om man inte följt säkerhetsföreskrifterna kan man bli ersättningsskyldig och försäkringen betalas ej ut.

Eftersom en het sko har en temperatur på över 300 grader när man går in i stallet så räcker det inte att parkera bilen och ässjan en bit bort!

Ett tillägg!
Eftersom en varmskoning i ett stall är ett "Tillfälligt Hett Arbete" krävs detta tillstånd varje gång hästen skall skos.

Tack för ditt svar! Har hittat blanketten.
Har en hyresgäst vars hovslagare varmskodde sist han var där fick jag höra av en annan hyresgäst. Kan inte fatta hur de törs. Annat var väl förr när de häll till i smedjan...
På jobbet är det ett jäkla pyssel med blanketter innan de får tex svetstilltånd mm (pappersindustrin).

Hur gör ni hovisar som finns på forumet? Får ni utbildning i detta?

Senast ändrad:

Tack för ditt svar! Har hittat blanketten.
Har en hyresgäst vars hovslagare varmskodde sist han var där fick jag höra av en annan hyresgäst. Kan inte fatta hur de törs. Annat var väl förr när de häll till i smedjan...
På jobbet är det ett jäkla pyssel med blanketter innan de får tex svetstilltånd mm (pappersindustrin).

Hur gör ni hovisar som finns på forumet? Får ni utbildning i detta?

Det framgår här: http://www.hovslagarforeningen.nu/

och med vidare befodran till denna länk: http://www.svbf.se/start/Dok/main_ha.asp

kl

Om man har utrustningen utanför stallet, är det samma regler då?
Jag har svårt att tro att små gårdsstall uppfyller alla krav, eller? Jag vet iofs inte mkt om det för jag har aldrig haft varmskoning eftersom det knappt existerar där uppe i norr vart jag kommer ifrån...

Och det är ju i sig en parentes:

Varför är varmskoning ovanligt i norrland? :confused:

Eftersom en het sko har en temperatur på över 300 grader när man går in i stallet så räcker det inte att parkera bilen och ässjan en bit bort!
Ja bor i södra norrland å ja varmskor men det är inte så kul å springa in å ut ur stallet när det är kallt. Så det blir oftast att man tar städet med sig in i stallet å kallskor.

Hovis varmskodde senast, men några blanketter såg jag inte till.

Han gör detta när det är kallt ute.

Eller så åker man till hovslagarens smedja som uppfyller alla krav för heta arbeten :idea:

Min hovis skor ute på sommaren för det är bättre att stå ute i soljuset än i ett skummt stall.

Självklart är det så men vi har plåtstall och hästarna rumpan i dörröppningen samt en framdragen vattenslang så jag är faktiskt inte speciellt rädd att det ska ta eld. Sen står ju själva utrustningen ute. Jag litar helt och fullt på att min hovis vet vad han sysslar med:)

Har eget stall och en hovslagare som endast varmskor. Smider ute på gården och lägger på skorna i stallet. Har ca en meter till både vattenslang och pulversläckare och hästarna står nära ytterdörren. Någon är alltid hemma på gården så det finns alltid någon som skulle märka en ev brand. Är dock helt omedveten om försäkringar:o, är min pappa som äger gården. Men jag litar, som oxo, att min hovslagare vet vad han pysslar med.

Självklart är det så men vi har plåtstall och hästarna rumpan i dörröppningen samt en framdragen vattenslang så jag är faktiskt inte speciellt rädd att det ska ta eld. Sen står ju själva utrustningen ute. Jag litar helt och fullt på att min hovis vet vad han sysslar med:)

Skönt att ni litar på era hovslagare men eftersom det är reglerat enligt lag hur ett hett arbete skall utföras räcker det tyvärr inte att ni har förtroende för era hovslagare.

Försäkringsbolagen lär inte acceptera det svaret vid en eventuell brand.

Var och en kan ju så klart göra som de vill men det ändrar ju inte regelverket eller vad som står i lagen.

Självklart gör det inte det. Men jag förutsätter att alla som varmskor har licens, vilket min hovis har. Glömde visst skriva att vi har pulversläckare också.

Vilka mer åtgärder ska man ha om man ska varmsko då? Om man nu har det rent omkring utan lättantändliga saker? Och självklart varmskos det inte utan att stallägaren är på plats.

*KL*

Vad är fördelen med att varmsko? Varför hålla på med allt detta "ballt"??

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
570
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
531
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka