Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Varmskoning är när hovslagaren riktar (justerar hästskoformen efter hästens hov) hästskon när den är upphettad. Den upphettade skon läggs även mot hoven för att bränna avtryck så att hovslagaren ser om skon följer hoven ordentligt.
Varmskoning anses vara en bättre metod att sko hästar än kallskoning som är vanligast i sverige.
Här är en bild som visar hur det ser ut när en het sko läggs på hoven för att göra avtryck. Detta gör inte ont på hästen.
Min ena häst varmskos alltid. Tappade alltid dojorna förut, men med varmskoning sitter dom kvar.
Visst luktar det "urkbulle", och det ser otrevligt ut, men jag tycker det är bra.
Min hovis vägrar att göra det i stallet, för brandriskens skull. Vi är i garaget istället.
i grannstallet har det flyttat in nya hästar efter att de gamla ägarna har flyttat. Har hälsat på dem ett par gånger.
hon berättade att de alltid varmskodde sina hästar,
samtidigt som hon påstod att det tog hovslagaren 11 h att sko deras stora kallblod, och att han gjorde det för 500 spänn....låter inte riktigt klokt med den summan för det jobbet....
tar det så lång tid att varmsko?
Ekonomi & Juridik Jag tycker inte att det spelar nån roll om det är företag eller privat. Bara för att man inte vill köpa tillbaka hästen måste det inte...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.