Värmning inför kval

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare travarn
  • Startdatum Startdatum
T

travarn

Hur brukar ni värma era hästar inför kval? Gör ni olika upplägg mot om det skulle varit ett riktigt lopp? Tänkte om ni värmer närmare inpå kvalet och "kör på en gång" eller om ni värmer, in och duschar, in i boxen, sen ut igen, som väl är vanligast åtminstone i "riktiga" lopp.

Nyfiken :D

Sv: Värmning inför kval

jag brukar värma väldig nära inpå och sedan kvala utan att ta av grejorna.

jag värmer som innan start...
Förvärmer några varv på sandbana eller bakvarv på banan.. skrittas eller in i stallet i tio min sen ut och köra 1-2 bakvarv för att sedan vända upp och köra el 2100m (beroende på vad det är för häst) efter 30-tempo ungefär... detta görs ungefär 50min-1 timma innan loppet körs!

sen varierar det lite efter hästens behov och sådär!

Jag brukar också köra kval mer som ett vanligt jobb/provstart.

Värma rätt nära inpå och sen bara skritta runt tills det är dags.

Jag värmer på samma sätt som inför lopp. Värmer så hästen får vila 50 min - 1 tim före loppet den här årstiden brukar jag duscha av dom emellan oxå. Värmer ca 4 bakvarv sen vänder upp och kör 2100 m i varierat tempo beroende på häst.

Alltid samma som start 3-5 bakvarv i långvagn och sedan in av med "allt" på med "allt" ut sulky om jag vill testa något nytt annars bara ut i loppet.

Varierar från häst till häst...

Oftast liknande övriga här i tråden, men har en Dam vi alltid fått vara på banan med i mycket god tid.
På den tillämpar vi 3 värmningar. 3 timmar innan - 1 timme innan - direkt före lopp. Har tydligen funkat bäst att göra så redan från det att hon kvalade. Har försökt med 1 och 2 värmningar. 1 Funkar aldrig, 2 funkar ibland, 3 funkar alltid.....

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 612
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 126
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka