Värmning av häst?

Z

zalaraya

Många olika dicipliner, trav, galopp, distans, hopp, dressyr och körning.
1. Vilken diciplin?
2. Hur värmer ni?
3. Hur länge?
4. Hur ofta tex på tävlingsdag?
5. Har ni sett/hört andras värmningar, negativa påföljder?

Berätta om era erfarenheter!

Sv: Värmning av häst?

Öhhhhh :crazy:

Det känns som om du kommit fel :confused: :confused:
Trav, Galopp, Distans, Dressyr, Hoppning, Körning :confused:
Detta är forumet för westernridning :angel: :idea:
Vi värmer inte vi bara rider :eek:

Monke :angel:

monke skrev:

VI? Talar du för alla westernryttare?
Bara rider?
Glider du in i en spinn det första du gör?
Själv värmer jag ordentligt upp i skritt i diverse övningar för att dra upp pulsen. Värma upp muskler för att försöka förhindra skador på muskler och leder tex...

Så, please... Skriv inte VI, för du representar INTE mig!
Fast du kanske menade dig och hästen (VI)??? :idea:

Tjolahopp!

/CJ

Ja jag inte bara glider in i en spinn, jag går ut hårt sen ökar jag bara. :cool:
Skritt det är för mesar, min häst gillar inte att skritta och inte jag heller, det går för långsamt och är tråkigt.
Stopparna blir heller inte så långa i skritt. Nej tacka vet jag Galopp. :d
Jag satsar på reining och som alla vet så är det bara galopp i mönstret, så varför träna något annat?? :crazy:

Och jag lovar, pulsen går upp även utav galopp. :idea:

Och när jag säger VI, så menar jag givetvis oss allihop, som en enda STOR familj. :love:
Jag lämnar ingen utanför. :p

Monke :D

Jag ingår iså fall inte din familj...
jag värmer och mjukar mest hela ridpasset eftersom vi inte har kommit in på de svåra grejjorna..:)
böjer, ställer, tränar hjälper, öppnor, slutor, skängelv., volter mm. i sktitt och trav (nästan jog..) allt för att bli mjuka. i galoppen blir det mest att träna på fattningar och avsaktningar, olika volter etc.

Oj då, det var värst! Full rulle, låter som ett riktigt proffs...
Jag tycker oerhört synd om din häst. Men du kanske är en sådan person som kastar bort de hästar du har ridit sönder och sen köper nya. bara för att flasha runt lite?
Hur duktiga än de må vara så tycker jag att man inte får behandla dem som maskiner. Du kanske ska satsa på cross istället. Där går det fort!
Samtidigt tycker jag att det är intressant att detta svar, som jag antar, är helt ärligt. Vill man ha en häst som håller ska man alltid först värma upp dem. Muskler, leder, ligament och leder mår bättre av höga påfrestningar om de först får "smörjas" lite.
Självklart blir stoppet föga långt i skritt... hehe, och givetsvis tränas stoppet från galopp, men att starta ett ridpass med slides utan att hästen är varm tycker jag är djurplågeri! Och bara för att man värnar om sin häst och tränar den i skritt är man ingen mes... Bob Mayhew, är han en mes? Eller Larry Trocha?
Men jag skall inte döma någon, så jag ber om ursäkt för "spydigheten" Men samtidigt kan jag inte heller tiga då jag hör att du gör så mot dina häst/hästar.

Men herre gud, Monke menade inte allvar!
Hur kan ngn bara tro det?
Jag skrittar fram i 10min o sen travar fram med långa tyglar
så pållen kan sträcka ut o frusta klart.
Sen flyttar jag framben o sen bakben åt både hållen.
Kollar att ryggningen funkar o halterna.
Sen börjar jag jobba efter cirka 20-30min.

Inte vet väl jag det? Jag är väl för dum som tror att folk är seriösa här...
Men det gläder mig! :)

Hellre lite dum än vetskapen att det finns idioter! :p

:o( varför
Rider inte du också western???
Men om du inte gör annat än mjukar upp och värmer hela passet är det ju inte konstigt att ni inte kommit till de svåra grejorna?

Det är klart att man måste träna på stopp och spinn det är ju det som är roligt. Sen rider jag mycket snabba ruscher också för att kunna stoppa så långt som möjligt. Och så min häst lär sig att kunna gå full speed.

Monke

Full rulle, låter som ett riktigt proffs...
Proffs och proffs jag vet inte det, jag har hållt på i ca 1 år men det känns som om jag skulle vilja ta emot lite träningshästar och elever nu. :idea:
Min häst verka må bra, men visst fungerar den inte så finns det ju många andra hästar att köpa. :cool:
Vem gillar inte att flasha :crazy: :p :p
Jag flaschar så fort jag får tillfälle, gör inte all det.

Nej cross är inget för mig, jag gillar inte hjälmen den förstör frissan, dessutom måste man ju ha alla dessa förbenade skydd. Dessutom gillar jag glitter och glamour och vill inte bli skitig. :cool:

Vem är Bob Mayhew och Larry Trocha :confused:
själv tittar jag mest på Ola Vejby och Stefan Sloan, dom är inte bara duktiga tävlingsryttare utan otroliga pedagoger och dessutom snygga. :d

Monke ;)

monke skrev:

Haha..! Let's rock. :cool: Du är så rolig! :D :rofl:

Haha....en del tål skämt andra inte. :mad: ..jag fick mig ett gott skratt..!! :banana:

monke skrev:
:o( varför
Rider inte du också western???
Men om du inte gör annat än mjukar upp och värmer hela passet är det ju inte konstigt att ni inte kommit till de svåra grejorna?

Det är klart att man måste träna på stopp och spinn det är ju det som är roligt. Sen rider jag mycket snabba ruscher också för att kunna stoppa så långt som möjligt. Och så min häst lär sig att kunna gå full speed.

Monke

Med tanke på att jag bara ridit western i ett halvår och pållen bara är 4 så har vi kommit ganska långt enligt mig. Vi tränar från början med att få muskler, bli smidiga, starka och lära oss hur saker funkar innan vi kastar oss in på spinn och får förslitningsskador. :idea:

ja, guuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu va roligt...

(idiot)

Jag tycker att det är synd att folk inte tar det serisöst... Bara Hallon plus en till, som verkar var den enda.
Jag tycker det är en bra fråga och det är synd att man inte tar det på allvar. frågan ligger uppe på alla disipliner och det ska göras en sammanställning och då blir det så jävla fel om westernfolket representerar detta... Inte undra på att folk fnyser när man säger att man rider western...
Monke, vad var syftet med att vara så extremt ironisk???
/cj

seejii skrev:
Jag tycker att det är synd att folk inte tar det serisöst... Bara Hallon plus en till, som verkar var den enda.
Jag tycker det är en bra fråga och det är synd att man inte tar det på allvar. frågan ligger uppe på alla disipliner och det ska göras en sammanställning och då blir det så jävla fel om westernfolket representerar detta... Inte undra på att folk fnyser när man säger att man rider western...
Monke, vad var syftet med att vara så extremt ironisk???
/cj
Öhhh :confused: Frågan är ju inte riktad till oss.
Det står uttryckligen Trav, Galopp, Distans,Hopp, Dressyr och Körning. Förvisso på vår sida men det vore ju inte första gången något hamnar fel. :angel:

Vi hade ju precis en fråga om Grönt kort. där man blandade ihop TR med WRAS. Eller varför inte frågan om Camarque ridning, som väl inte är western, eller :confused:

Jag är ledsen men jag tycker inte att Bukeforumet är seriöst, det avhandlar INGA frågor som ger mig något. :eek: DVS utvecklar western eller westernridningen. Det är till för tokstollar som jag själv som roar oss någon timme genom att skriva om lite ditten och datten. :idea:

Men du Hallon som är så seriös, hur tänker du när det gäller western och dess framtid, skulle mitt sätt att värma min häst ge mig/western mer status :confused: :smirk:

Om Buke skulle utveckla folk och deras syn på western, varför kommer då dess evinnerliga korkade frågor om och om igen. Såsom sadelfrågor, ridproblem, o koll frågor, som tycker att western verkar ball. Varför finns det inget med substans? :confused:

Jag har fösökt ett flertal gånger men vi åker tillbaka till nybörjarstadiet hela tiden, ingen som håller på med detta på högre nivå finns på Buke. Det har funnits men dom har väl tröttnat :cry:

Ps. jag försökte bara vara lite rolig, inte ironisk :idea:

Monke :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

----------------------Men du Hallon som är så seriös, hur tänker du när det gäller western och dess framtid, skulle mitt sätt att värma min häst ge mig/western mer status -----------

Vad menar du?

Jag vet fortfarande inte hur du värmer din häst. Du har ju bara varit "skojig" när du skrev om din värmning...

Status får man väl knappast genom sitt sätt att värma...

/cj

seejii skrev:
/cj
-Du säger att det skall göras en sammanställning i denna fråga (uppvärmning), ok :idea:
-Du säger också att det blir så j-vla fel om westernfolket representerar det trams jag skriver, ok :idea:
-Du säger att på grund av vad jag skriver är det inte undra på att folk fnyser när man säger att man rider western, ok :idea:
Jag hoppas att detta är rätt uppfattat!

Då är mina frågor "Blir western mer repekterat för att jag beskriver hur jag värmer min häst här på buke?
Kommer vi att sluta fnysa åt westernryttare om jag skriver hur vi värmer"?

I min enfald trodde jag att det var helt andra saker som gav oss respekt och anseende :o

Och vad gäller din idiotförklaring av mig, kan den måhända vara riktig :angel: Men jag svårt att tänka mig att en sådan skulle baseras på mina inlägg här på buke. :confused:

Monke :crazy:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
364
Senast: Cactus
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 008
Senast: Puffindog
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama