A
ankans
Sv: Värmeutveckling i Ensilagebal!
Är det så? Det kan alltså vara skadligt om det skett värmeutveckling?
Är det så? Det kan alltså vara skadligt om det skett värmeutveckling?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gammeln skrev:Självfallet, har fodret tagit värme så är det kassering som gäller, inget man torkar och sedan skickar på djuren igen. Det är inte förenligt med djurskyddslagen som säger att djur ska ha tillgång till bra och hygieniskt foder.
kristel skrev:VAD exakt är det som sker och på vilket sätt kan hästarna ta skada om någon fodrar med varmt ensilage, eller fd varmt som svalnat sas?
Francess skrev:Hmmm så min leverantör har alltså fel? Han sa ju att man ska skära upp plasten så mycket så möjligt runt balen för att det ska komma luft till och förhindra värmebildning! Och du säger precis tvärtom...man blir ju helt snurrig. Vem har eg rätt???
Våra balar (ca 120 kg fyrkants) står utomhus under tak på betongplatta. Vi har gjort som vi blev tillsagda och vi gör av med en bal på ca tre dagar. Men vi ska alltså inte göra så???
Jag tror att vi har missuppfattat varandra här.kristel skrev:Tack Gammeln!
Just detta jag var uta efter , du är en suverän källa!
Givetvis skulle jag aldrig gräva fram gräs ur komposten och torka, där går väl allas sunda förnuft in , vill helt enkelt bara veta VAD det är som händer, mycket lättare att få folk att lyssna på vad man säger om man kan prata " på fint sätt" med dom.
Har stött på både 1 och 2 leverantöres som tyckt att "vadå lite värme, spelar ju ingen roll", när jag ringt och sagt att balarna varit varma vid öppning. Har hänt ngn gång eftersom dom skadats vid transport, inte kul alls .
Jag har varit den drivande kraften länge nu i stallet om analys på foder och övrig foderhantering så som att inte låta blötlagd betfor ligga förlänge och jäsa, att skölja ur krubban från blöta foderrester etc, så den informationen jag fick nu om processen i balarna blir "kronan på verket" .
Tack än engång .
ankans skrev:Men är det inte samma sak som händer när du torkar vanligt hö då? Har vi inte bara avstannat processen vid ensileringen?
Francess skrev:Och du säger precis tvärtom...man blir ju helt snurrig. Vem har eg rätt???
Francess skrev:Som jag skrev innan har jag aldrig fodrat med hösilage förr och har väldigt lite kunskap och erfarenhet. Och vi förvarar balarna (får hem några åt gången) under tak och i skugga, på norrsidan av lagårn. Varken sol eller regn har minsta möjlighet att komma åt balarna, vare sig de är öppnade eller inte.
Man vill ju gärna tro på den man köper fodret av, som har flera (tävlings)hästar själv sen lång tid tillbaka och som förser ganska många hästfolk med foder runtomkring. Och enl honom ska vi ta bort plasten (står på plasten underst dock) runtom! Men det skulle man säkert inte gjort om (fyrkants)balarna stod ute, i solen och tillgängliga för regn. Det är inte heller särskilt varmt här längre, 1-10 grader nattetid och max 15 grader dagtid. Ingen av balarna vi har öppnat och hanterat enl säljaren har tagit värme. De är kalla och fina hela tiden. åt enTycker du är lite stygg som skrattar gröngöling! Lätt att raljera när man sitter inne med massvis av kunskap och erfarenhet ;-)[/
Du behöver inte vara orolig med ditt hösilage.
Hade du fyrkantsbal? I så fall står det kallt och utan solljus så är det bara att öppna på sidan. Låt öppningsplasten ligga ner på golvet så har du hösilaget på det. Men öppna inte upp mer. Nu när det inte är varmt ute och du gör av med balarna på ca 3-4 dagar är det ingen fara. Skulle någon bal vara varm när du öppnar den så har plasten gått sönder vid hanteringen. Eller också något annat fel. Den måste du få byta i så fall. När det är minusgrader så håller sig balarna öppna mycket längre vid behov. Men skulle du få värme i någon och bara lite grand. Ta bort så mycket som möjligt direkt av det varma. Är det normalt överallt annars så kan du fordra med det. Har använt hösilage i 5 år nu och det fungerar för mig.
Vad har du för ts-halt på dina balar?