Värmeslinga i badkar?

fridiz

Trådstartare
Hur gör ni på vintern när vattnet i hagen fryser? Vi har en så kallad thermobar, skulle dock behöva en till .. Men det är ju inte gratis direkt. Har sett massa olika värmeslingor och tänkte om man inte skulle kunna lägga i några sådana i ett badkar/hink? Eller vet ni något billigare alternativ än en thermobar?

Jag har funderat på samma sak. Lägger man slingorna i badkaret så är ju risken att hästarna biter sönder slingorna.
Jag funderar på att bygga en ram av trä runt badkaret och fylla med isolering mellan ramen och badkaret samt sätta värmeslingorna där. Dock vet jag inte om man får göra så, eller om det kan innebära brandrisk?

Här finns tips på någon variant utan värmeslingor.

http://www.hippson.se/bildspel/sa-bygger-du-ett-frostsakert-vattenkar.htm

Det kanske inte behövs värmeslingor?

Hur gör ni på vintern när vattnet i hagen fryser? Vi har en så kallad thermobar, skulle dock behöva en till .. Men det är ju inte gratis direkt. Har sett massa olika värmeslingor och tänkte om man inte skulle kunna lägga i några sådana i ett badkar/hink? Eller vet ni något billigare alternativ än en thermobar?
Allt som innefattar kombinationen vatten och el skall man vara extremt försiktig med. Speciellt om det även är hästar inblandade. De är experter på att förstöra saker.

Jag hade satsats på en lösning utan el om du inte har möjlighet att införskaffa en thermobar.

Allt som innefattar kombinationen vatten och el skall man vara extremt försiktig med. Speciellt om det även är hästar inblandade. De är experter på att förstöra saker.

Jag hade satsats på en lösning utan el om du inte har möjlighet att införskaffa en thermobar.[/QUOTEj

Jo det har du helt rätt i. Men kanske om man har värmeslinga på utsidan? :)

Skulle ändå vara försiktigt med
240 v direkt till hästarna. Eller har värmeslingorna någon form av transformator?

Vi har gjort en mycket enkel lösning genom att tejpa frigolitblock runtom karen (fyrkantigt så ganska enkelt) och framför allt - ett lock till natten! Har funkat helt ok för oss ner till typ -10-15 grader typ, aldrig blivit värre is än att hästarna inte kunnat göra sönder den.

Vi har gjort en mycket enkel lösning genom att tejpa frigolitblock runtom karen (fyrkantigt så ganska enkelt) och framför allt - ett lock till natten! Har funkat helt ok för oss ner till typ -10-15 grader typ, aldrig blivit värre is än att hästarna inte kunnat göra sönder den.
Ja det var smart, dock är det en lösdrift och kan därför inte lägga lock över det på natten och det är ju då det blir som kallast :/

Finns ju billigare varianter än Thermobar.... Du kan köpa värmebaljor från 2250:-. Försök INTE greja och testa med egengjorda installationer, kan medföra stor risk för båda djur och människor.

Vi byggde något liknande som de visar på Hippson i länken ovan. Vi lade in ljusslang för utomhusbruk inuti lådan, under vattenbaljan. Funkade fint. Viktigt att karet är byggt så att de inte kan dra in den i hagen och komma åt sladden, och att de inte heller kan jyfta upp baljan och komma åt ljusslangen den vägen.

Vi byggde något liknande som de visar på Hippson i länken ovan. Vi lade in ljusslang för utomhusbruk inuti lådan, under vattenbaljan. Funkade fint. Viktigt att karet är byggt så att de inte kan dra in den i hagen och komma åt sladden, och att de inte heller kan jyfta upp baljan och komma åt ljusslangen den vägen.

Ljusslang? Blir en sån så pass varm att den kan hålla vattnet över nollan/några plusgrader?
Jag har en sån ljusslang (om det nu är samma som du menar) hängandes i stallet som "övergångsljus" när jag kvällat & släckt, men inte tycker jag att den avger ngn värme inte :confused:

Ljusslang? Blir en sån så pass varm att den kan hålla vattnet över nollan/några plusgrader?
Jag har en sån ljusslang (om det nu är samma som du menar) hängandes i stallet som "övergångsljus" när jag kvällat & släckt, men inte tycker jag att den avger ngn värme inte :confused:
Jodå, har du känt på den? Den blir inte glödhet självklart, men såpass varm att det står att den inte får tändas i ihoprullat tillstånd. Vi har använt en sån som värmeslinga runt en vattenkran i stallet också.
Vi isolerade en låda med frigolit(både väggar, botten och lock), gjorde hål för två hinkar i locket som sedan lade vi ljusslangen liksom utsträckt i slingor i utrymmet under/runt hinkarna. Höll vattnet isfritt hela vintrarna i norrland, vi hade nog närmare 30 minus ibland. :)

Just badkar vintertid allmänt, är det sämsta man kan ha i fråga om att frysa vatten ner i botten.

däremot finns det ju värmeslingeanordningar man kan installera som är etablerade, och då gör man det på en annan typ av balja än ett emalj/järnbadkar.

säger som övriga: definitivt inget att mixtra med el och vatten och slingor utan att det finns direktiv och etablerat hur el i samband med vatten isåfall ska anläggas.

dock i min egna erfarenhet så går det jättebra att isolera baljor med frigolit och isoleringsull så pass att det håller från att frysa till väldigt stor del, och framför allt om det står inne i en ligghall även i minusgrader.

lösdrift eller inte så även om de går på lösdrift får ju ngn gå och titta på vattnet och se till att det sköts både kväll och morgon. Bara det görs så funkar det fint med sista lösningen till stor del. Och hästarna funkar bra bara rutinen morgon och kväll sköts som minimum, även om det går några timmar under natten då de ev inte skulle dricka pga fruset.

Personligen hade jag vägt tid och pengar i sammanhanget och nog hellre, eftersom hästarna går på lösdrift osv, faktiskt hostat upp pengarna till en till thermobar i sammanhanget det anses att det behövs.

Ja det var smart, dock är det en lösdrift och kan därför inte lägga lock över det på natten och det är ju då det blir som kallast :/

Jag har tagit fyrkantig balja, isolerat med frigolit runt botten och kanter (klätt in baljan med frigolit). Håller med 10 l hett vatten morgon, lunch och kväll frostfritt ner till minus 25.

Sen köpte jag thermobars - inte ångrat mig en enda sekund. Värda varenda krona och 3000 kr är ju en piss i nilen jmf med vad hästeriet kostar på ett år. Jag menar inte ens tio kronor per dag för att slippa oroa sig för att vattnet fryser, och efter ett år kostar det 0 kr er dag - det är det så extremt lätt värt. (Nu kanske inte 65 l TB räcker för er och då får ni ju räkna på annat pris, men...)

Skulle ändå vara försiktigt med
240 v direkt till hästarna. Eller har värmeslingorna någon form av transformator?

Det där är VIKTIGT tänka på!

En thermobar och andra värmekar gjorda för just ha vatten till hästar utomhus i har transformator som gör att strömmen som går till baljan är låg (24 V för TB). Dessutom sitter det ofta en säkring i transformatorn som löser ut och bryter strömmen till karet om något går snett. (Den löste ut här när nåt djur, troligen räven, bet av lågspänningssladden till karet.)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
938
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30