Värmepannan bråkar

Madick

Trådstartare
Bergvärmen jobbar järnet just nu. Det är 23 grader inne men inget varmvatten i kranen. Det står stopptemp 51 grader, nuvarande temp 16,5, det brukar vara max ett par graders skillnad mellan de två.

Typiskt att detta är på helgen, vill ju gärna lösa det här nu...

Sv: Värmepannan bråkar

Bergvärmen jobbar järnet just nu. Det är 23 grader inne men inget varmvatten i kranen. Det står stopptemp 51 grader, nuvarande temp 16,5, det brukar vara max ett par graders skillnad mellan de två.
Någonstans sitter det nog en shuntventil, styrd av värmepumpens automatik, som reglerar om värmepumpen skall värma tappvatten eller radiatorkrets (värmeelementen). Om det är full värme i elementen funkar nog själva pumpen som den skall, frågan är om det cirkulerar något varmvatten mellan den och varmvattenberedaren?
(Om värmepumpen är integrerad med vamvattenberedaren sitter den ventilen nog inbyggd i skymundan; om varmvattenberedaren är fristående ser man nog ventilen någonstans i rördragningen.)

Fick tag på dotterns kompis pappa som visade sig kunna sånt här. Växelventilen... inget som jag kan fixa själv, går på kanske 3000 kr. Suck.

Fick tag på dotterns kompis pappa som visade sig kunna sånt här. Växelventilen... inget som jag kan fixa själv, går på kanske 3000 kr. Suck.
Som jag gissade då. :crazy:
Som nödlösning kan du möjligen, om det bara är manövreringen/styrningen av ventilen som strular, manuellt ställa den i sitt andra läge för att värma tappvattnet i vv-beredaren. Då måste du förstås hålla koll på temperaturen i vv-beredaren, och ställa tillbaks ventilen när varmvattnet är lagom varmt.

Åh fy så läskigt, nej då får vi klara oss utan dusch ikväll. Diska kan man göra med vatten från spisen eller vattenkokaren :-)

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 453
Senast: Efwa
·
Hundavel & Ras Jag börjar redan nu att klura på en ny ras efter att mina nuvarande hundar inte finns längre om sisådär tio år ;) Har bestämt mig för...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: Lena_B
·
Hundhälsa Just nu är jag arg, bortom ord. Pappas tik har varit lite loj i nästan en månad nu, kom efter löp. Hon är 6 år gammal så det första...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 220
Senast: Hellas
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka