Carla

Trådstartare
Hur klarar er hund värmen? Ändrar ni rutinerna på sommarna, och går till exempel bara ut på morgon och kväll? Hur gör ni?

Min stora svarta tik klarar värmen galant, hon fixar det där (antingen genom att hitta ett mysigt smutsigt kärr i skogen som hon kan svalka sig med :smirk: , eller så ligger hon någonstans i skuggan)

Mopsen däremot klarar inte värmen alls :crazy: Förra året fick han någon sorts överhettning och fick orders av vet. att se till att lillkillen har ett bad som han kan besöka när han vill och svalka av sig ;) Detta har vi också i år, men det är ändå för mycket för honom. Suck. :cool:

Sv: Värmen!

Hej!!

Min Petit gillar inte värmen alls. Vill inte gå ut mitt på dagen då det är som varmast. Försöker då bara hitta skuggiga ställen att lägga sig på. Om vi är vid vatten däremot så går det bättre, då kan han gå ner och svalka sig. När det är så här varmt vill han inte gärna ha nån mat heller...

Brukar lägga de längre promenaderna på morgon och kväll när det är svalare ute, då går det hur bra som helst.

Eftersom vår bara är en valp, så vill hon ut dygnet om, bara hon får leka ;) (Undantaget är regn. Det gillas inte)

Så vi får hålla koll på att hon inte överanstränger sig i solen. Men hon brukar vara ganska duktig på att ta det lungt, leker en stund, vilar i skuggan. Etc. Sedan har hon alltid vatten ute, både i slang och i skål.

Min nakenhund får en långprommis antingen på morgonen eller på kvällen. Han är väldigt morgontrött.
Men han älskar att ligga och steka sig i solen :o

Har solskyddsfaktor på honom :)

Vilken värme pratar ni om? Här har vi det rätt så mulet och svalt... ;) :mad: *hoppas att sommaren kommer snart* ;)

Min hund gillar att fläka ut sig i solen på våren, eller tidigt på sommaren när det fläktar lite.
Men mitt i den heta sommaren går han gärna undan till skuggan, och blir allmänt dåsig och seg.

Jag går inga promenader eller så under dagtid, det får vänta till kvällen eller också gör vi bort sådant tidigt på morgonen.
Vi åker även till någon sjö ibland och badar, så att han får simma lite och svalka sig.

Vilken värme pratar ni om?

Tja, om vi bortser från idag, så har vi haft stekande sol och 25 grader i flera dagar. :banana: :D :D

Mina klarar värme ganska bra. Vi kör på någotsånär som vanligt. Vi tar inte några ordentliga träningspass när det är som vanligt, men annars ändrar vi inte så mkt.

Schäfrar har ju ganska idealiskt päls, när det är varmt. Men de ligger inte gärna i solen, när vi är stilla. Då blir det skuggan.

Lagotton kör på som vanligt, är man ung och busig (och i trotsåldern :crazy: ) så bryr man sig inte om värme....
Labben däremot tycker det är lite jobbigt, så det blir kortare turer i skuggan på morgonen, mitt på dagen brukar vi bara sitta ute och ha med oss vatten och ha det mysigt (då brukar lagotton vara med).
Dock älskar hon att ligga och sola, tills det blir för varmt med svart päls - då flämtar hon in i skuggan :D .
Kanske tar vi bilen och åker och badar om vi har tid.

Min hund nu och hunden förut klarar/klarade värmen bra...när det är som varmast går vi ut i skogen...Bara skugga finns är det ok..Själv gillar jag INTE värme...så det löser sig ganska bra.

Det gör mina hundar också - de äälskar att bada!
Iaf den stora, men hon kan inte bada så mycket nu pga sår i örat..
Däremot har hennes kärlek till vattnet smittat av sig på mopsen som inte ville gå nära vatten när han var liten. Då stod han på stranden och skällde. Nu hoppar han i utan att tveka ;) :love:

min klarar värmen bra....inga problem att vara ute då...men försöker ta dom längre promenaderna när det inte e så varmt...

Min hund störs inte något vidare av värmen. Får han välja själv så ligger han och solar på altanen hela dagen. Däremot så blir jag väldigt trött av det så jag går bara kortare rundor på dagen och längre morgon och kväll.

när våran cavaliertik fortfarande levde så la vi en blöt handduk på henne när det blev för varmt för henne.. det tyckte hon var jätteskönt :D

Det märks att vår bebis inte riktigt är lika pigg och alert i värmen, han orkar inte lika mycket. Och han som alltid, alltid, alltid vill vara ute ligger inne på golvet och flämtar. Å andra sidan gör jag precis likadant, så när det blir lite svalare vaknar vi båda till och vi går ut och busar!

Min 5 åriga tik som alltid har älskat sol och värme verkar tycka att det är mycket jobbigt i år. Varför har det blivit så här? Vi kan inte ändra så mycket på våra rutiner och än funkar det bra, men hon är verkligen alldeles störd av värmen . För en stund sedan gick hon runt och gnällde, vilket inte är likt henne. Hon hade fått mat, hade vatten som var färskt ( med isbitar i ) och hade varit ute. Så jag krigade vi lite med några vattenbaloonger och hon lugnade sig.

Vad kan man annars göra för att svalka henne?
De andra hudarna störs inte alls av värmen.

Ta en blomspruta med kallt vatten och fukta/blöt henne vid ljumskarna eller om hon ligger så kan du lägga på en fuktigt trasa.

Det kyler snabbast ner en hund.

Min hund föredrar snödrivor än värme. Så vi tar våra långpromenader tidigt på morgonen eller senare på kvällen. Hon är inte särskilt förtjust att gå ut och gå om det är varmt!

Jag använder en blöt disksvamp och blöter med numera.Hade spruta förr men den uppskattades inte av mina tramsiga hundar som försvann när den kom fram (gillade nog inte pysljudet tror jag).Men en blöt disksvamp funkar utmärkt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 951
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hej hej hundsidan av buke! :D Hemma hos mig bor det 2 hundar; en welsh springer spaniel kille och en vit långhårig chihuahua-tik. Nu...
Svar
13
· Visningar
1 364
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 062
Senast: Lazio
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 395
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka