Värmelampa åt kaniner?

A

Anna-Karin

Hej, undrar om våra utekaniner behöver någon form av värmelampa vintertid, eller om det räcker med ett dragfritt kaninstall?
Har 2 dvärgkaniner och förra året tog vi ner dom i källaren men tycker inte att ljuset räcker till riktigt där och har heller tillräckligt med plats i källaren,varför vi hellre har dom ute året om.
Är det någon som kan ge mig tips vore jag tacksam!

A-K

Sv: Värmelampa åt kaniner?

Mina kaniner bodde ute aret runt. Dom behover dock en bur pa ben och en del av buren bor vara stangd och fylld med halm, sa dom far vindskydd samt en chans att boa in sig.

Har aldig hort om nan som haft varmelampa. Tror att det kanske skulle ge for stora tempraturskillnader vilket inte ar bra for kaniner. Vet heller inte om det redan ar for kallt for att ta ut dom nu, med tanke pa att det redan ar sa kallt ute. Dom behover ju tid att anpassa sig infor vintern, sa dom far ordentlig vinterpals och sa.

Våra stallkaniner hade en värmelampa förr, men nu har vi ett nytt stall så nu har dom inte det längre, men dom tyckte om det.

När jag var liten bodde mina kaniner ute utan någon slags värme. Dock var själva innedelen i buren isolerad, då det blev inte så jättekallt där inne.
De får päls som håller de varma, så ta inte in dem i huset en stund för att sedan släppa ut kaninen ute i kylan igen.

Det räcker med att man har ett litet hus dom kan gå in i med lite halm i kanske. Men har man kaninerna ute året om så får man inte ta in dom nån vecka för det är kallt ute då kan man inte ta ut dom igen sen

Anna-Karin skrev:
Hej, undrar om våra utekaniner behöver någon form av värmelampa vintertid, eller om det räcker med ett dragfritt kaninstall?
Har 2 dvärgkaniner och förra året tog vi ner dom i källaren men tycker inte att ljuset räcker till riktigt där och har heller tillräckligt med plats i källaren,varför vi hellre har dom ute året om.
Är det någon som kan ge mig tips vore jag tacksam!

A-K

Min sambos syster barn har 3 kaniner ute året om. De har ingen värmelampa. Men som andra sagt har de ett litet krypin en bit ovanför marken med halm och hö så de kan värma sig. Så någon värme lampa behöver de inte de skaffar päls vid kyla.:banana:

Hej och tack alla ni som svarat på min fråga ang. värmelampa åt våra kaniner. Nu känner jag mig mycket lugnare och förstår att de nog trots allt klarar av vintern ändå. De bor i en bur på ben med skiljevägg där de kan krypa in och boa in sig i halmen. Men de har alltid använt den delen som toalett så vi hoppas de nu kan använda den som "värmekoja" också... Självklart får man ju städa ur lite oftare nu, men det är ju något som min dotter får ta då det trots allt är hennes kaniner. Hon är ju ändå 13 år!

Kram på er alla och tack för alla goda råd!

Anna-Karin

Liknande trådar

T
Hästmänniskan Vad är det för jeppar som jobbar på Djurskyddsmyndigheten egentligen? Ja, det kan man verkligen undra. Någon har kommit på att lägga...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 286
Senast: nocki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna