Värmeknutar och ont i ryggen...

E

Em_E_liE

Min häst har små knutar på ryggen (säkert värmeknutar), som han hade redan innan jag köpte honom (1februari i år), men dom går inte bort. Hur gör man så att dem går bort:confused:, om man kan få dem att gå bort alltså, men det gör det nog...!

Sedan har han ont i ryggen också, var också när jag köpte honom...När man känner efter ryggraden så drarrar hela området kring ryggen, är det någon som har liknande eller har haft liknande och varit med när dem har gjort någonting åt det hela? Det går inte bort...
Alltså...
Vad kan det vara? Och hur kan man göra någonting åt det hela?

Har ni något bra tips...?

Sv: Värmeknutar och ont i ryggen...

passar sadeln?

hur rör sig hästen?

är den sned?

förmodligen massa spänningar i ryggen, men beror det på att den är sned, eller har den något i nacken osv...

ta ut veterinär och/eller ET.

ont i ryggen = ett helvete *hållt på i 3år*

Förra ägaren hade en för stor sadel till honom...:/ jag har en något för stor sadel till honom, men det är ingenting han lider av och med gelpad/pad sitter den som den ska. Men sadeln har en tendens tiull att alltid glida bak, även om sadeln passar "perfekt". Har nu brösta på honom...

en sadel som sitter perfekt glider inte!

säger inte det för att vara elak, utan för att jag vet hur konsekvencerna blir...

mitt tips är iaf att rida mycket över stock och sten, ta det lugn med alltför mkt klättring (ont i ryggen så kan han även vara svag i ryggen), tömkör mycket!

varm om ryggen! (gärna typ back on track täcke eller liknande).

hur som helst så skulle jag ta ut en ET och sen även passa ut en bra sadel.

Så man ska lägga ut flera tusen på att prova ut en sadel som han ska växa ur på mindre än ett halvår...? (han är väldigt omusklad) för att sedan åter igen göra samma sak? och kanske ytterligare en gång? Visst det kan vara värt det, men inte just nu...inte när han inte har några muskler. jag har kollat runt och pratat med lite kunnigare folk än mig på sadelområdet och det var okej att ha sadeln kvar om ag hade padd, för den låg bättre än någon annan sadel jag hade själv och hade testat...

Jag har reda pratat med vet. och dom sa att det skulle bli bra, att det inte var någonting speciellt liksom.

Sedan har förra ägaren tagit ut någon som behandlade med (jag tappadebort ordet), men någn som behandlar med stålning av något slag.. (shit förlåt, jag tappade verkligen tråden, hoppas ni förstår ändå)..

Massör har även kommit ut och bahandlat honom i min ägo...

säger inte det för att vara elak, utan för att jag vet hur konsekvencerna blir...

mitt tips är iaf att rida mycket över stock och sten, ta det lugn med alltför mkt klättring (ont i ryggen så kan han även vara svag i ryggen), tömkör mycket!

varm om ryggen! (gärna typ back on track täcke eller liknande).

hur som helst så skulle jag ta ut en ET och sen även passa ut en bra sadel.

just ja, den här sadeln är inte perfekt så att säga, men har testat en som dom sa var "perfekt" för honom, den gled...har nu lyckats hitta på ett gnep nu som får sadeln att sitta kvar, anti-glidpad :P det funkade de :D

flera tusen kostar det inte, å ja, det bör du, annars kommer det kosta bra mycket mer att behandla den + kanske ha en häst som inte kan ridas...

klart man kan padda upp när de är omusklade, men i "grunden" måste ju sadeln passa...

hur många tror du kan ha samma sadel år ut och år in? Speciellt de som köper "vrak" från början, eller kanske en fd travare/galoppör som har helt "fel" muskler, unghästägare osv...

Jo, flera tuse med nya sadlar hela tiden, det var mest det jag tänkte på. En sadelutprovare ska vi till om cirka en månad, det har jag fixat nu, tills dess får sadeln duga någon dag i veckan, sedan får vi höra vad dem säger. :)

Men nu till värmeknutarna då? Hur får man bort dem? Och kommer dom bara upp när det är för varmt på just de ställerna där knutarna är?

flera tusen kostar det inte, å ja, det bör du, annars kommer det kosta bra mycket mer att behandla den + kanske ha en häst som inte kan ridas...

klart man kan padda upp när de är omusklade, men i "grunden" måste ju sadeln passa...

hur många tror du kan ha samma sadel år ut och år in? Speciellt de som köper "vrak" från början, eller kanske en fd travare/galoppör som har helt "fel" muskler, unghästägare osv...

Skippa uppsuttet arbete, låt ryggen få växa och må bra utan ryttare och utan sadel "som duger". Då har du en bättre start hos utprovaren sen.

Men du skämtar väl? Inte ens en riktig klåpare skulle väl lägga en sadel som inte passar på en häst med öm rygg och ömmande knutor?

Tydligare samband får man leta efter. Är hästen inte värd mer än vad en passande sadel kostar? Slit och släng pryl? Vad kostade hästen? Mer än några tusen?

En häst som behandlas så kommer inte att hålla.

Men du skämtar väl? Inte ens en riktig klåpare skulle väl lägga en sadel som inte passar på en häst med öm rygg och ömmande knutor?

det verkar vara exakt det vi verkar att ha med att göra här

*kan inte tro det jag läser från TS*

pinsamt hur "k*ta" vissa är på att rida sin häst, inte tänka långsiktigt + försöka snåla in på viktiga saker.

TS, sälj hästen och börja på typ ridskola, så slipper du lägga ner "onödiga" pengar på hästen din..... :cool:

Knutorna ömmar inte!

Har veterinär kollar på knutorna så att dom verkligen beror på värme? För i så fall så borde dom försvinna av att man avlägsnar det som gör att dom uppkommer, som tex en glidande sadel. Kan det inte vara foderrelaterade knutor som proteinknölar?

*kan inte tro det jag läser från TS*
Ni känner ju inte till allting, ni trr att det endast en JAG som är felet bakom allt, eller hur. Men det är inte på det viset. Ni hugger till och kommenterar till fullo, det är kanon, jag tål att ni säger som ni tycker, det är jätte bra att ni gör det, men jag kan inte ta åt mig någonting när jag vet att det inte är jag som har gjort någonting fel.

Han hade ont i ryggen redan inan jag köpte honom, han har till och med blivit bättre pga massage och jobb på töm,vi har varit ut och klättrat i skogen på andras rekomendation. Vi kör honom också.

Veterinär har varit till honom, ET har behandlat honom några gånger hos förra ägaren och ET ska komma och behandla honom igen.

Han rids knappt någonting just nu, som max 1-2gånger i veckan och då är det knappt med sadel. Så sadeln kan ni glömma! I alla fall för ett tag, det är ju inte den som är problemet just nu.

Vi ska till en sadelutprovare och kolla sadeln vi redan har och en eventuellt ny sadel om det behövs.

Knutarna är troligtvis värmeknutar, dom ömmar inte på honom, men dom har inte gått bort ännu, han går ute i lösdrift dygnet runt och stallet är kallstall, han kan ju inte ha blivit för varm av det i alla fall, eller? När han ids hade vi ett vanligt schabrak, men har nu bytt till ett som andas mer och som gör att det inte blir för varmt.

Vad mer kan man göra då?!

Det kan ju ha blivit en ärrvävnad i knutorna och då tar det rätt lång tid att förvinna och det är inte någonting man kan göra åt det utom om man vill ta bort dom kirurgisk väg, vilket man bara brukar göra om hästen får besvär av dom.

Det har jag aldrig tänkt på, att det kan vara fodret som har med knölarna att göra, det var en kompis till mig som sa att det var/kunde vara värmeknölar.

Nog har jag tänkt på fodret, men inte att knölarna skulle ha någonting med dem att göra.

Som sagt så hade han dem redan innan jag köpte honom.

Han har fått en hel ny foderstat, men knölana har inte gått bort...

Vad ska jag göra då? Är det proteinbrist det har att göra med eller överskott?

Veterinär kollade på knölarna samtidigt som dom kollade igenom ryggen, men knölarna sa dom bara att det inte var någonting att oroa sig för, och sa att dom skulle gå bort.

Ja, än så länge reagerar han inte på knölarna när man känner och tar på dem så att säga...Han lär ju inte ha ont då i alla fall, hoppas jag.

Det kan ju ha blivit en ärrvävnad i knutorna och då tar det rätt lång tid att förvinna och det är inte någonting man kan göra åt det utom om man vill ta bort dom kirurgisk väg, vilket man bara brukar göra om hästen får besvär av dom.

Det har jag aldrig tänkt på, att det kan vara fodret som har med knölarna att göra, det var en kompis till mig som sa att det var/kunde vara värmeknölar.

Nog har jag tänkt på fodret, men inte att knölarna skulle ha någonting med dem att göra.

Som sagt så hade han dem redan innan jag köpte honom.

Han har fått en hel ny foderstat, men knölana har inte gått bort...

Vad ska jag göra då? Är det proteinbrist det har att göra med eller överskott?

Veterinär kollade på knölarna samtidigt som dom kollade igenom ryggen, men knölarna sa dom bara att det inte var någonting att oroa sig för, och sa att dom skulle gå bort.

Hästar kan få foderknölar av plötsliga ändringar i foderstaten eller vid allergier av vissa foderstorter eller vid obalans i foderstaten. Har du en uträknad foderstat till hästen? Bytte ni allt foder när du köpte honom?

Proteinknölar får dom vid överskott av protein eller om hästen är känslig för protein i fodret. Se över din foderstat.

Är knölarna foder relaterade så ska dom försvinna efter en stund när det som orsakat dom tas bort ur foderstaten. Men som sagt, har dom funnits där länge, så kan dom nog sitta kvar där länge också.

Det kan även vara sadelknutor, om knölarna sitter vid sadelläget?

Senast ändrad:

Tidigare stod han på alla möjliga fodersorter, mycket proteinfoder. Nu har han fri tillgång på hö (han går som sagt på lösdrift dygnet runt), sedan får han 0,25kg korn efter ridning + 0,25kg krafft groov 90 (mycket protein där ja) och sedan får han betfor, också kring 0,25kg sträcket...jag ska nog kolla hans foderstat VÄLDIGT noga på en gång. Tack:bow:, jag tänkte nog aldrig på för mycket protein...

Hästar kan få foderknölar av plötsliga ändringar i foderstaten eller vid allergier av vissa foderstorter eller vid obalans i foderstaten. Har du en uträknad foderstat till hästen? Bytte ni allt foder när du köpte honom?

Proteinknölar får dom vid överskott av protein eller om hästen är känslig för protein i fodret. Se över din foderstat.

Är knölarna foder relaterade så ska dom försvinna efter en stund när det som orsakat dom tas bort ur foderstaten. Men som sagt, har dom funnits där länge, så kan dom nog sitta kvar där länge också.

Det kan även vara sadelknutor, om knölarna sitter vid sadelläget?

Liknande trådar

Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och...
2
Svar
26
· Visningar
1 086
Senast: NilHe
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 059
Senast: Cactus
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 294
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 980
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka