Värmekamera?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Trampe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 902
T

Trampe

Någon som vet om de använder sig av värmekameror på ATG-klinikerna för att hitta inflammationer, blödningar etc. (Nu är det Kalmar vi ska till) Eller är det bara fysioterapeuter som använder sig av sånt?

Sv: Värmekamera?

Det kan vara svårt att tolka resultaten av värmekameror. Har jag en längre tid haft ont i hö knä kommer jag att överbelasta mitt vä ben = ökad cirkulation = ökadvärme. Akut är det lättare men det är ju inte i de fall värmekameror brukar användas. Fungerar kanske bra som ett komplement till trad vet medicin men jag har inte sätt det på klinik. De ar ju effektivare diagnostiska metoder.

Hej!

Eftersom värmekamerorna inte bara reagerar på värme i hästen, utan även på varmefluktuationer från miljön är det nog svårt att få till "evidensbaserad" behandling på den diagnostypen- så jag tror det är svårt att hitta klinik som gör det.

Dessutom kan det ju vara värme efter att hästen just stått och balanserat i transporten- eller sprungit några varv i boxen eller vad som..

/ lavinia

Jag tog en värmekamera på mig själv en gång :D för skojs skull, och den visade jättevarmt på vissa ställen utan att jag hade ont där, så en sådan där skulle jag inte lita på för att hitta diagnos :crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag griper lite efter halmstrån här. I höstas fick jag smärta och svullnad från hälsenan. Har varit hos fysioterapeut och läkare...
Svar
1
· Visningar
138
Senast: Grazing
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 136
Senast: Freazer
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
781
Senast: Amk
·
Hästvård Jag vet att det står i info att en öppnad flaska metacam håller i 6 månader, men är det en så än där lite överdrivet snål...
Svar
18
· Visningar
768

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka