Värmekamera-undersökning och laserbehandling...

ylvalill

Trådstartare
...nån som har erfarenhet av det? Har läst att man kan få goda resultat vid laserbehandlig av kotledsinflammation och är intresserad av att höra mer om detta. Nån som har provat? Min pålle hade kotledsinflammation i våras och jag är lite orolig för att det kanske har kommit tillbaka...

Är också lite nyfiken på det här med att ställa diagnoser mha undersökning med värmekamera. Nån som har provat det?

Vill också veta om det är någon som vet någon i närheten av Göteborg som utför laserbehandligar (gör dom det på någon av hästklinikerna?) eller undersökningar med värmekamera?

Tacksam för svar!
 
Tänk på att det är en VETERINÄR som ska ställa diagnosen, värmekameran är ett hjälpmedel. De som har värmekameran ska INTE ställa diagnos.

Min häst hade ont lite överallt, men grundproblemet hittades ju inte med värmekameran, bara symptomen.
 
Självklart har jag redan kollat upp min häst hos veterinär, det är han som har gett diagnosen kotledsinflammationer och även behandlat dessa genom sprutning. Men eftersom veterinären inte hade någon förklaring på hur inflammationerna hade uppkommit tänkte jag att det kunde vara intressant att testa andra undersökningsmetoder för att eventuellt hitta problem som kan ha bidragit till inflammationerna.

Jag undrar därför om det är någon som har egna erfarenheter av värmekameror och även om någon vet om man kan få sådan undersökning genomförd i Göteborg med omnejd.
 
Just där var problemet. Min häst fick också ledinflammationer, värmekameran visade värk i musklerna på många ställen, men det sa ju fortfarande inte VARFÖR han hade ont. Efter många om och men visade det sig vara hovarna (hovslagaren) som var problemet.

Jag tror alltså inte att du hittar orsaken till ledinflammationerna ändå. Eller rättare sagt, GRUNDORSAKEN hittar du knappast.
 
Jag (vi) använde värmekamera på min häst, och det var mycket lättare att se och förstå hur och varför hon hade blivit halt.
Veterinären var jätteimponerad ;)
 
på min häst har värmekameran gjort underverk!
under två år har hon åkt fram och tillbaka till vetrinären och behandlats för knäledsinflamation, men blev aldrig riktigt bra. när hon undersöktes med värmekamran visade det sig att problemet satt på ett helt annat ställe, och nu några månader senare är hon helt frisk i benet, något vi aldrig trott skulle hända!

så jag tycker absolut att du ska göra ett försök!
 
Min (lilla) erfarenhet av värmekameraundersökning är att det inte är tillförlitligt. Min häst undersöktes med en sådan och den gav inget som helst utslag på begynnande knäledsinflammation. Detta diagnostiserades dock av vet. på "vanligt sätt (böjning, bedövning,mm) någon vecka efter kameraundersökningen. Jag diskuterade detta med den vet. som undersökte och han berättade att de gjort en del undersökningar på hans klinik med denna värmekamera, det framkom att kameran tom hade missat frakturer!!!
 
Min häst undersöktes av en "massör" med värmekamera, och den gav starka utslag över nästan hela kroppen. Han nästan skällde ut mig för att ha ridit sönder hästen, för den var verkligen "körd i väggen" enligt honm. Jag hade knappt ridit!! Berättade om detta på kliniken när jag kom dit (måste ju följa upp problemet) och de tog fram sin kamera.
Denna kamera visade endast värme där transportskydden hade suttit!! Man kunde nästan "se" transportskydden kvar på benen. Så jag har inget till övers för denna metod, och det hade inte vet. på kliniken heller.
 
Där har du problemet... Har hästen "ont" överallt är det knappast att det gör ont, utan att hästen har ökad temperatur pga någonting. Kanske hästen var klippt?
 
DEt stod i en artikel i (Ridsport?) att hästar med mycket päls inte gick att kolla så bra !! Dom är väl varma i hela kroppen = sjuka i hela kroppen. DEt gäller att rätt person avläser svaret verkar det som.
 
Tvärtom, hästar med mycket päls avger inte så mycket värme ut i pälsen, så pälsen isolerar och man ser inte ökad hudvärme.

Och tvärtom när det gäller klippta hästar, de avger mer värme eftersom man tagit bort hårstrånas isolerande funktion, så de strålar ut mer värme fast det inte är något fel.

Om du klipper en fyrkant på hästen t ex, kommer den klippa fyrkanten lysa vid en värmekameraundersökning och indikera ökad värme. Utan att det är minsta skada.

Det räcker att du stor och klämmer och känner på ett ben en stund för att du ska få ökad värme, eller att solen ligger på.

på samma sätt kyler drag ner osv.

Så, jag är högst tveksam till värmekamera. Det ska isf vara i ett rum utan minsta drag, som håller en given temperatur och inte har direkt belysning på hästen eller någon solbestrålning som komme rin. och på helt lugn häst, som ingen ens petat på närmsta tiden och med kort, naturlig päls.

Och då börjar det onekligen låta enklare att strunta i värmekameraundersökningen iaf inledningsvis och göra trditionerlla "felsökningar" istället.
 
Ok, det verkar som om det finns både positiva och negativa erfarenheter av värmekameraundersökningar. Trots det är jag intresserad av att veta om det är någon som känner till någon som gör sådana undersökningar i Göteborgsområdet?

Eftersom jag verkligen vill veta alla symptom som min häst lider av för att på så sätt lättare kunna finna grunden till problemen tror jag inte att det kan vara skadligt att testa.

De som har andra förslag på hur man skall finna och även rätta till problemen är också välkommna med sina åsikter.
 
Förstod inte riktigt ditt svar, men Nej, hon var ej klippt.
kanske hade hon feber denna dag? Jag hade visserligen gått med henne i grimskaft till stallet där detta utfördes, ca 1 km, om det kan ha påverkat nåt....

Nej, det känns inte tillförlitligt med värmekamera!!
 
En termograför med erfarenhet, tar hänsyn till alla yttre och inre förutsättningar innan man tolkar värmebilderna. Detta gäller speciellt vid undersökninga av hästar. Se alltså till att ni får tag i en termograför som vet vad dom håller på med.
 
En kompis till mig hade en häst med återkommande kotledsinflammation. Det visade sig att det kom ifrån korset, det behandlades med massör (tror hon rätade till en kota i ryggen oxå) och ötrer - funkade!
 
Vi har en jätte duktig häst kiropraktor som kommer ut till ridskolan där jag jobbar. och det märks värkligen att hästarna tycker att det är skönt, och mår bra av det. Efter att han har böjt & använt laser.

Vi har oxå använt värmekamera för att kolla en häst som veterinären inte hittar fel på, (de bara böjer och bedövar) Så vi hade en kille ute som hde en värmekamera, och han trode att hon hade ont i ryggen, så nu ska vi in till kliniken och rönka ryggen.. Så vi får väll se om värmekameran är någe bra.. :smirk:
 
Sv: Värmekamera-undersökning och laserbehandling...

Hej!!
Vet att det var längesedan nu men hur gick det med din hästs rygg??!:)
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 190
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 805
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 233
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 089
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp