värmebilder.

jassica

Trådstartare
jag har sett en annons när en man kommer ut och tar värmebilder på hästen, i dem kan man sen fall hästen är stel eller är lm någonstans. Min häst visar inga tecken på något utav dem, utan vill mer göra detta som en rolig sak och ha kvar bilden som ett minne..

någon som har erfarenhet av detta? man kunde även beställa värmebilden+ att de avslutar med en härlig massage. Jag har aldrig tagut it massör till min häst, så frågan är; blir de som människor? jag menar en del människor blir välidgt ömma i kroppen efter en massage..

kanske en dum fråga såhär på morgonkvisten, vad vet jag..

Sv: värmebilder.

dom kan få lite träningsvärk dagarna efter massagen...
mina brukar få massage å akupunktur ibland. och de gillar dom :)

De där me värme bilder vet ja inte riktigt,, men har hört att d ska väl vara bra,, :D

Jag hade ute en dam med värmekamera när min häst var halt för några år sen. Hon sa att han såg ut att var överanstängd i ena bakbenet, behandlade det med någon strålgrej.
Det hjälpte inte ett dugg.. Hästen haltade fortfarande. Vi åkte till sjukhus, röntgade. Och hittade en gigantisk hovböld i ena framhoven, samt fång med antydan till sänkning båda fram. Bakbenen var i perfekt skick..
Klantigt av oss att missa, klantigt av henne. Jag tror inte på det där längre.

Jag är oxå nyfiken på värmekameran. Är det ingen mer som har erfarenheter av dem?

Jassica: Har du använt det på din häst än? Hur gick det?

Vi Har använt både värmekamera och Infraröttljus (tror jag det hette) och det hjälpte inte ett dugg. Så inget jag skulle rekomendera :crazy:

Jag är oxå nyfiken på värmekameran. Är det ingen mer som har erfarenheter av dem?

Jassica: Har du använt det på din häst än? Hur gick det?

Nej jag har fkatiskt inte använt än, verkar som jag låter bli det, eftersom det mest verkar vara buff&båg.

Om det varit bra så hade veterinären använt det, och jag har då inte träffat på någon vet som använder det.

Bara en kommentar till att några inte tycker att hästen blivit hjälpt av kameran: Vill bara påpeka att själva värmekameran inte påverkar hästen på något sätt, den avläser hästens kroppstemperatur (på ytan) och avbildar det i form av olika färger på ett "foto". Ljusa färger som vitt och gult är varmt och mörka som blått och svart är kallt. Inflammationer visar sig som värmeökning i det området där inflammationen finns. Dock vill det ju till att inflammationen ger värmeökning på ytan eftersom det är där kameran avläser.

MVH Balahé

Om det varit bra så hade veterinären använt det, och jag har då inte träffat på någon vet som använder det.
Enligt en av världens bästa hältdiagnostiker är värmekameran bra i undervisningen men tillför inget diagnostiskt.
Dessutom är felkällorna stora ffa i lekmannahänder.
PL

*KL*

Har också hört att det räcker med att du klappar hästen lite för att temperaturen skall höjas så att det syns på kameran. Har du tex haft täcke på hästen ganska nyligen så syns det på bilderna.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 755
Senast: klystron
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
N
Utrustning Antingen är jag blind eller så är jag bara lite smått dum i huvudet. Spikmatta till häst, finns där en tråd om detta redan? I sådana...
2
Svar
34
· Visningar
9 511
Senast: Nina85
·
D
Hästvård *LÅNGT, men snälla läs* Min häst har plötsligt börjat bli stel i bakdelen och liksom stapplar. Misstänker eller är ganska säker på att...
Svar
2
· Visningar
1 558
Senast: Dundret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka