Spikmatta för häst!

Sv: Spikmatta för häst!

Låter som försäljarsnack - eller är det sjutumsspik vi pratar om?

Mina hästar rullar sig med gläjde på grusbanan. Det är garanterat både mer tryck och större ojämnheter än en sk. spikmatta.

Lägg pengarna på något vettigt istället. För ökad cirkulation räcker det ju gott med en vanlig rykt.

Fast nu är det ju lite effekt av att hästarna (min) ska slappna av ordentligt. Jag har bara gott att säga om denna trots att jag är helt grön med den. Jag tror man får pröva sig fram och se om man tror på det eller tycker den verkar bra osv.

Jag kan gott och väl leva med att jag fick ge 840kr för denna matta.

Sen kan jag inte påstå att jag är så glad att min häst ska rulla sig på grus för att få ökad cirkulation, då hon har rullat sig och kommer in med stora står på vissa delar av sin hydda.

Men detta är en helt fri frågeställning och alla får helt klart göra och tycka vad de vill!

Och varför skulle en produkt som är utvecklad för häst sitta bra på alla hästar? Jag är rätt övertygad om att risken för feltryck är lika stor med ett täcke för 4000 som med en liten "människomatta". ;)

Häftigt att det funkar bra för er! Heja!

Är nog ett måste att försöka övertala köparna att de vanliga spikmattona e skadliga för hästen med det priset dom tar för täcket, annars är det nog ingen som skulle få för sig att betala så mkt :eek: ;)

Det känns som jag är en svinjobbig kärring som sitter här och förespråkar att "åhh denna spikmattan som är gjord för hästar är superbra."

Men jag måste ärligt säga att den har fungerat på min häst. Jag tror att det är som med alla andra saker, en del funkar det på och en del funkar det inte på. Iom att denna matta är mindre än en vanlig spikmatta för människor så tror jag att man lättare kan lägga den på de ställen man vill komma åt och få ut en funktion av de hela.

Jag ville få ut av den att min häst ska lära sig att slappna av och inte stå på spänd med sin rumpa hela tiden ( som hon gör pga en annan skada) och hon har verkligen bevisat att hon slappnar av utav den.

Jag skulle bara vilja höra med er andra om någon har provat denna matta och vad ni fått för resultat på det hela??

Jag tror helt klart att den kan funka, men förstår inte vad som skulle vara så skadligt med en vanlig som gör att man måste köpa ett täcke för 3500:-

Vad kul att se filmen.
Har själv en häst som skulle behöva stå med spikmattan på en stund. så tänkte direkt när jag pratade med gubben att jag skulle ta min egna spikmatta på hästarna.
Men såklart så blev man ju lite orolig när han sa att det kunde skada honom..
Men har du en som ska vara till hästar eller en vanlig till människa? för den på filmen så var den täckt av "spikar" så då hamnade dem på ryggraden ? och den värkaar inte ta någon skada...
Hade varit super om man kan använda den man redan har :D

Om man nu är rädd att förstöra hästen så kan man klippa sönder att gammalt lakan och lägga dubbla bitar på de ställen där dom är känsliga. :idea:

Använde själv ett lakan mellan min rytt o mattan i början när jag skulle vänja mig då jag är ganska känslig. Det minskar trycket väldigt mycket och är ju lätt att klippa ut lagom rämsor för att fortfarande få bra tryck på övriga ställen. :laugh:

Alltså jag har en som ska vara till häst. Men jag vet ju inte om den är för människor med! Den heter "Fenix". OM du googlar så får du fram bilder. Det är spikar på hela mattan, det enda är att den är ju mindre än en vanlig matta. Jag kan inte få in några bilder här?? Fattar inte varför.

http://www.andrebakos.com/category/traning-halsa/

gå in på den adressen, scrolla sedan längst ner på sidan så finns en bild på hur mattan ser ut. Av texten att döma så verkar det som tjejen använder den till sig själv.

Jag märker otroliga framsteg hos min häst i allafall. Hennes spänningar som hon haft kring korset har försvunnit. Hon använder ryggen/buken mer nu i stället för att lägga all belastning på knäna! Ahh jag har bara +++++++ att säga om denna! Ni måste pröva.

Sen är det så himla fräckt att se, när hästen efter några minuter helt plötsligt bara börjar gäspa och se så himla trött ut. Sen hänger hon där och bara ser ut att njuta :O)

Såg en spikmatta för häst idag i en hästsportbutik, och den ser precis likadan ut som min i spikarna....
Kan aldrig tänka mig att en "vanlig" spikmatta skulle kunna vara farlig.
Det blir ju inte ens speciellt mkt tryck när man lägger den uppepå hästen med en gel-padd över...

Med risk för att bli halshuggen nu:D så ska det erkännas att jag efter att ha läst tråden faktiskt provat min egna spikmatta på min häst med ett imponerande resultat. Hon gillar den massor och står och sover efter en kort stund med den på rumpan!
Som någon nämde innan så utsätts hästarna för mer grejor när dom rullar sig, måste dock påpeka att rykt inte alltid löser upp spänningar utan att vilja trampa på några tår:) Det finns inget skadligt i spikarna, jag är erfaren användare av spikmatta m.m. sen flera år tillbaka...känner mig lite dum bara att jag inte testat på min häst förräns nu:angel:
I alla fall, det fungerade ypperligt och ja jag konsulterade min equi innan och inte för att hon använder spikmatta men hon höll med om dessa försäljningsknep:rofl:

Så halshugg på men min påller gillar det och visar bara positivt resultat:rofl:

EmmaW : Jaa nu halshugger vi dig, hehe. Självklart inte :P

Visst är det fräckt att det fungerar? Jag har då aldrig sagt att en vanlig spikmatta inte går att lägga på. Jag har inte ens tänkt den tanken förrens kärringa på jobbet bad mig köpa deras "speciella" som nog inte är så mkt speciell. Spikmatta som spikmatta typ.

Jag är bara såå frälst att det fungerar, att hästarna fullkomligt gäspar ikapp med en annan. Magiskt. Sen att jag har fått en bättre häst på köpet är underbart!

Kul att du oxå har fått uppleva detta :O) wohoo

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 444
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 466
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 438
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 998
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka