värme i hovarna

I

immabelle

Jag köpte min häst den 13 maj i år. Hon var då enligt veterinärbesiktningen i överhull. Han konstaterade även förstärkt puls i båda fram. Han sade dock att det inte var någon fara med hästen överhuvud taget, han hade inte träffat henne innan och kunde därför inte säga hur om hennes puls var normal eller inte. Hon visade inga andra tecken på något sjukdomstillstånd.

Hästen har fram till nu fortfarande haft "samma pulsstyrka" och den har aldrig varit onormalt snabb. Ibland är hon varm i hovarna och ibland kall, men hennes hästkompis likaså, så det har väl med värme och väder och underlag att göra... blött gräs torrt gräs osv. Idag var hon lika varm i hovarna på tre fötter men lite kallare i ena fram. Dock kallare över lag än vissa andra dagar.

Jag känner mig nojig faktiskt över det här med fång, för att jag läst så mycket om det här på buke, och så känner jag samtidigt att jag inte märkt något på henne överhuvud taget och hade jag inte varit så nojig hade jag väl inte tagit pulsen och känt på hovarna två gånger varje dag heller, och då varit lyckligt säker på att det såklart inte är någon hovbensrotation på gång, eftersom jag inte märkt något på henne överhuvud taget. Hovis och vet har varit ute i andra ärenden och inte märkt något.. Tacksam för svar om hur ni tänker när det gäller era hästar, är ni lika oroliga, och ska jag vara orolig. Eller bara glad över att ha en frisk häst?? :confused: :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: värme i hovarna

Jag har samma problem fast lite annorlunda. Min häst har nämligen just haft fång. Jag startade jätte försiktigt med att låta honom käka gräs i söndags..typ pyttelite (handlar om kanske 10 grässtrån). Sen dess ända tills igår har han ätit lika lite gräs varje dag. har sedan dess knappt sovit å varit upp till stallet minst 5 ggr å kännt på hovarna/dag. Igår hade han kalla hovar då han varit i hagen (utan gräs) hela dagen och de var även kalla då han kom in. Sedan 5 min senare och en näve gräs mindre var plötsligt 1 hov ganska varm (normalt varm?)..vet inte om jag är nojjig.. har försökt känna på de andra hästarna i stallet å de har ljumma hovar. Hur varma hovar ska en häst ha? egentligen skulle jag måsta lära mig att hitta pulsen och förlita mig på den.. Talade med veterinären ida som inte trodde att en näve gräs kan påverka och göra att fången kommer tillbaka, men hon kunde ju inte heller säga säkert eftersom hon inte vet HUR varma hovar han hade! Så nu ska jag hålla upp med gräs till måndag och se hur hans hovisar e....

Så tyvärr e jag lika nojjig å paranoid,, kanske värre än du!!
Nån som vet? :confused:

Jag vet ingenting, tyvärr, men kan bara säga att jag är precis lika paranoid som du. Jag har i princip slutat att känna på hovar och kotor (min häst fick ju fång den 3/7) nu, eftersom jag ändå inte riktigt vet vad jag ska känna eller vad jag letar efter. Jättejobbigt! Min häst går ute i en liten hage på mina föräldrars gräsmatta som mest, till mina föräldrars förtret, består av mossa. Gräset får man nästan leta efter med förstoringsglas, men jag oroar mig ändå. Jag VILL ju inte ha henne inne i box 24 h om dygnet, så jag försöker lita till mitt sunda förnuft att detta inte bör vara farligt. Fast jag tror inte att jag har något sunt förnuft längre :eek: !

Vad bra att ni svarade, skönt med lite stöd. När jag kom till stallet nu ikväll var hovarna kanske lite varma, tog in henne för jag skulle på hoppträning. När hon hade varit inne i stallet i 5 minuter och jag torkat av lite lera på hovarna, var de nog normala i temperaturen. Varn ännu lite kallare efter hoppträningen. Men har kommit på att det ju inte är själva hoven som är varm eller, utan själva randen precis där benet övergår till hov, eller hur har ni det? Belle har små hovar säger hovslagarn, och därför kanske mer av hennes hov känns varm än en häst med jättehov, vad vet jag.
Vet ni, jag läste på en dansk sajt att värme/kyla växlar i hovarna hela tiden, det är helt normalt. Det man kan kolla är om det alltid är en hov som är varmast. Det kan vara att hästen gärna vilar ena bakhoven, eller avlastar ena fram mer, eller vad som. Det är dessutom så att hästarna använder sina hovar som värmereglerare också. En del säger tom att det är bra med värme i hovarna för det tyder på bra cirkulation? Vem vet, bara att vara försiktig och sedan tror jag att man måste tänka att om något händer så händer detm annars händer något annat. Men hästar är ju betesdjur och man borde ju kunna ha dem i en hage!

Ja, hur varmt är varmt. Plus ibland har man kalla händer. Jag blir galen. Du ska nog inte förlita dig på det där med pulsen för det är inte slag per minut man möter utan intensiteten, och det är j-ligt svårt att avgöra för den kan vara svår att hitta ch håller man på olika ställen är den olika stark. Dessutom ver jag inte vilken intensitet hon hr på vintern.. Suck. Kommer dock att sova gott inatt ftersom hon var kall nu.. Men oroar mig redan för att jag måste byta hage för henne eftersom hon går i en nu som är lite väl lerig på vissa ställen. Måste ju värna om marken också...

hur märkte ni att era hade fång. var de halta eller stela eller vad.

Jag märkte det på att min häst haltade rättså rejält på ENA fram i trav. Hon kändes dessutom mer ömfotad än vanligt i skritt.

det kan vara endast små fång-känningar av betet. min ponny har haft förstärkt puls (dock ingen värme i hovarna) och inget annat, så det har varit pga betet. även lite gallor har han fått. min förra häst fick precis likadant.

har hästarna fång så märker man det väldigt lätt.

Min häst var lite stel på söndagen då han sprang i hagen. Det märktes mest i bakhovarna. Sen på måndagsmorgon tyckte jag att han var normal igen, sen ca. 3 tiden haltade han. Då ringde jag vet. som kom direkt..

beauspirit skrev:
har hästarna fång så märker man det väldigt lätt.

Njae, det kan jag inte hålla med om. Det jag var uppmärksam på med min kroniska fånghäst var de små tecknen på stapplighet och en viss stelhet. Under pågående fånganfall hade hon något förstärkt puls och aningens varma hovar. Jättelätt att missa detta. Ett otränat öga, eller någon som inte kände hästen, skulle lätt missa dessa tecken :crazy:

Skulle också säga att det inte är helt lätt att känna igen fång...kanske om det går till den gränsen att de har så ont att de står i "fångställningen". Jag trodde bara att min hade trappat snett i hagen (var väldigt lerigt) och därför gick lite konstigt ibland. Sen visar det sig att han har fång! Å det där med värme, brukar känna på de tre andra hästarna i stallet; de har lika, nästan ibland varmare hovar än min har och de är friska! Blir som sagt lite förvirrad ibland för det verkar variera ganska mycket...är så paranoid så jag vågar knappt börja vänja honom med gräs. Alla säger att jag inbillar mej, men är rädd om min lilla snutte :love:

Min häst hade dessutom, för att krångla till det ännu mer :smirk: , INTE märkbart varma hovar när hon fick sitt fånganfall. Tyckte inte vet heller... Däremot hittade vet puls (bak också) samt att hon rörde sig som en typisk "fånghäst" (enligt vet).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hästvård Måste få skriva av mig lite ang hälsoproblemen med min häst... goda råd mottages gärna. Jag importerade ett Lusitanosto från Portugal...
2
Svar
21
· Visningar
3 072
Hästvård Hej! Jag har ett islandssto på 10 år som fick fångkänning igår. Enda symptom var puls över kotan och lite varma hovar. Kändes i båda...
Svar
14
· Visningar
1 918
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt