värme i benen

L

linlar1

Hej!

Mitt treåriga sto har under (minst) en månad tillbaka värmt i benen. DEt underliga är att det varierar vilket ben (oftast ett av frambenen) det sitter i och så varar det oftast i max 5 timmar. Hon är aldrig varm på morgonen och sällan på kvällen, utan oftast på eftermiddagen, jag kan inte märka n¨ågon skillnad om hon är riden eller inte utan det verkar bara komma. Ungefär var tredje-fjärde dag har jag märkt detta (givetvis är det möjligt att hon är varm under några timmar då jag inte har kollat henne). Nu har det ju hållt på ett tag så man börjar bli orolig. Borde jag köra iväg henne till veterinären? Hon har ingen svullnad, ingen puls och ingen hälta. Tilläggas bör väl också att hon har växt en del det senaste. Har någon varit med om något liknande?

Hälsn. Lina

Sv: värme i benen

Unghästar kan ofta vara både varma o svullna i benen utan direkt orsak,skulle tro att det beror på att de växer. Sen brukar jag tänka att om hästen är varm men inte svullen eller halt. Svullen men inte varm eller halt osv brukar det inte vara så allvarligt. Alla tre symptom samtidigt är däremot oftast inte bra. Sen märker man, blir hästen inte sämre av att röra sig så borde det inte vara så allvarligt.

Sv: värme i benen

Det är som sagt inte så ovanligt att detta händer på unga hästar. Jag skulle dock ta det väldigt försiktigt med hästen med tanke på att överansträngda benhinnor kan resultera i remonthälta och överben på just unghästar.

Liknande trådar

Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: Krystalline
·
Hästvård Vad tror ni om detta? För ca tre veckor sedan märkte jag att min häst var motvillig till att trava och gallopera. När han travade så...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 446
Senast: skuggi
·
Hästvård Unghäst född 09, under inridning. Rids korta enkla pass ett par dagar i veckan. Går på lösdrift med lekfulla kompisar, plan hage men...
Svar
2
· Visningar
849
Senast: skuggi
·
Hästvård Min åring fick igår rejält svullna bakben från hoven upp till hasen, lite mindre svullna fram. Idag är dock frambenen svullna med. Varm...
2
Svar
23
· Visningar
6 297
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21