Åring med fyra svullna ben

Sv: Åring med fyra svullna ben

Jag hakar på din tråd eftersom jag har en häst med liknande symtom. Höger bak är toksvullet och vänster fram lite. Han är ohalt men såklart stel av svullnaden. Inga nya sår. Största skillnaden mot din är väl åldern då min är 21 ;) Min idé är att det kan vara nåt han har ätit men han har gått i hagen i två veckor och lyckats undvika det och ingen av de andra 9 hästarna har reagerat. Jag lindade iaf på honom runt om inatt så får vi se hur det ser ut imorn. Är det någon som har någon idé om vad det kan vara? Är han inte bättre imorn blir det ju att ringa veterinären men det är ju alltid bra att ha lite diskussionsunderlag med denne :)

Gylle tror du att det är ett virus min åring hade även om ingen av dom andra unghästarna drabbats? Brukar det inte vara smittsamt?
Jag får nog aldrig svar på varför min svullnade, men tyvärr skadade hon ju sig igen pga att jag ställde henne på box ett dygn och hon blev överpigg och sprang i hagen. Nu går hon i liten hage och är ohalt även utan medicin så det går åt rätt håll i alla fall!

Han verkar "bara" ha lymfangit. Alla symtom är klassiska: svullen från kronleden och uppåt, huden spricker och vätskar, ingen hälta med stelhet, ev lite feber. Jag har hemmapulat under helgen med ringer och konsulterar vet imorn. Skulle gissa att hon vill panga på med antibiotika ganska snart med tanke på hästens ålder.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
697
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 229
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit