Värme i ben, hur gör DU?

N

neferra

Om din häst är varm/ljummen/växelvis varm i ett eller flera ben, hur gör du då?

Skulle vara intressant att se hur folk förhåller sig till varma ben!

Sv: Värme i ben, hur gör DU?

Hästar ÄR varma växelvis i sina ben regelbundet under dagen : )

det har att göra med hur den släpper på blodtillförsel/cirkulation i benen.

Jag håller noggrann koll, är det en naturlig värmeväxling per ovan så försvinner värmen och om en timma eller x antal tid så har den gått ur.

om det är svullnad, gallighet eller minsta lilla tvekan i samband med värme att benet inte känns helt rent, är jag oerhört försiktig. Då skippar jag ridningen tills benet känns rent igen. och samma om värmen är ihållande och konstant.

Beror på. Hästen är ju som mackan sa, varm i benen ibland. Om det plötsligt uppkommer värme blir jag såklar observant. Sen är et ju en väldig skillnad på vad jag gör beroende på var värmen sitter. Senan, kotan?

Delvis kl

Startade denna tråden för att det verkar finnas lika många svar på denna fråga som det finns folk ;)

Både i den vanliga verkligheten och här på Buke verkar det finnas alla åsikter mellan "åh herregud, direkt till klinik" och "äh skit samma så länge den inte är halt"

Så det hade varit spännande att sammanfatta de vanligaste tankarna om varma ben (oj vad pretantiöst det lät).

Om den bara är varm och inte svullen så rider jag, kyler efteråt. Om hästen är halt rider jag naturligtvis inte.
Är den varm och svullen så skrittar jag, kyler efteråt och lindar.

jag reagerar inte på varma ben, det är helt normalt och tyder på att hästens cirkulation fungerar! om däremot ett ben är varmare än övriga ben så tar jag reda på varför det är så. undersöker hoven, känner på senorna osv.

tränar aldrig en häst som har varmt ben utan känd orsak, men kan skritta den om den inte är halt eller svullen. om jag inte själv kan hitta någon orsak och det ej går över på några dagar så kontakter jag vet. har dock aldrig behövt det.

jag är jättenoga med mina hästar och kollar alltid igenom noga, varje dag. men jag blir inte hysterisk över någon liten svullnad eller värme och släper hästen i väg till kliniken. man lär sig att se skillnad på vad som är obetydligt, vad som är allvarligt, vad som måste behandlas, och vad som bara behöver lite vila.

jag kan tycka att det hältutreds och sprutas väl mkt, för skador som skulle läka precis lika fint bara hästen fick vila...

Om det är i ett ben brukar jag låta honom vila, så nästa dag är det borta. Om han skulle vara halt eller svullen och jag inte hittar orsaken, avaktar jag nån dag och ringer sedan vet.

Liknande trådar

Gnägg Har en värmebalja från willab, har funkat prickfritt och vattnet har hållit sig isfritt vid längre temperaturer än det står att den ska...
Svar
4
· Visningar
543
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 251
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sommaren närmar sig och det blir allt varmare temperaturer på flera håll i landet. Hästar klarar ofta värmen relativt väl men det finns...
Svar
0
· Visningar
181
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2