Varmblodstravare för distans?

S

sandraR

Hejsan!
Jag tycker att distans verkar mycket intressant men jag undrar om det går att rida distansritt på ett varmblodssto (när hon är uppe i god kondition) ? :confused: Korta såklart.
/S

Sv: Varmblodstravare för distans?

Hejsan

Det går jätte bra att rida på ett varmblod! Jag har tävlat en säsong på mitt sto och det gick utmärkt, både hon och jag tyckte att det var kanon roligt.:banana:

Lina

Åh så trevligt att höra! Jag tror nämligen att Hedda hade tyckt om det till 150% ! :)

Med tanke på att två (minst) av de startande på A9 rittens 120 km var varmblodstravare och båda gick godkännt så är inte den rasen i sig begränsande. Om det blir problem beror snarare på individen. Du behöver inte ens planera för att enbart rida korta distanser i framtiden passar individen till det så kan du mycket väl rida längre distanser.

javisst kan du rida distans med varmblod ;)
jag satsar nu i år på 3mil PP med mitt 7åriga sto, men nästa år (om vi är i kondition för det) kan det nog bli nån CR. Jag köpte min dam i januari, har man tränat längre än vi är jag övertygad om att man kan rida längre, än jag & Honey gör, med sin (fd) travare!
det viktigaste är inte rasen, utan att hästen du rider är fräsch och hel i ben,rygg o.s.v. och självklart också mentalt. och att ni har KUL!!! (har sällan sett Honey så glad som när vi var på långritt hela förra helgen..:D) :bump:
//annan varmblods-ryttare ;)

vill också tillägga att de flesta hästar, oavsett ras, som rids regelbundet oftast inte har några problem att ridas PP (prova på-klasser) (ca 2-3mil) ;)

Tack för hjälpen! Har alltid tyckt att distans verkat roligt!

Distans ÄR roligt!
Jag har själv ridit 120 km på min travare och åtskilliga 80 km, det enda problem jag haft om man skall se det som ett problem är att det har varit svårt att hitta någon att rida ihop med då hans trav är något för snabb för de flesta araber om jag står på lite och han inte kan ligga och cantra i lugn galopp km efter km på ett bekvämt sätt så som araberna så vi har gjort många tävlingar ensamna men det har inte bekommit oss nämnvärt även om han uppskattat ett bra sällskap de gånger vi haft det.
Jag har tävlat både arab och travare (tom 120 km) och förra säsongen och denna även en trarab (tom 80 km)och de har alla tyckt att det är superroligt med distans!
Det är klart att du skall prova!
Hitta närmsta distansintresserad och åk dit och träna, åk och titta på en tävling så blir du biten.
igår på Dackeritten gick en fjording 160 km så raser begräsar inte längden på distansen utan möjligtvis farten.

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
1 179
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 183
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna