varmblodssto och halvblods hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare juljah
  • Startdatum Startdatum
Sv: varmblodssto och halvblods hingst

Oj, dumt av mej att glömma :p

E, Västerbo Gracias. ee. Crowntron (US) eu. Pluvier girl
U, Christina Way ue. Shutter way (US) uu. Silva go

Jisses.

Världen är liten.

Christina Way har vi haft hos oss som fölmärr åt en kund i flera år.
Och Även hennes dotter Piece of Glass.
Och vidare även moderstammen med Petite Glass i "hasorna" och vidare så har Sophia Glass bott hos oss.

I moderstammen har du en märr som hette Silva Go.

Ta en tur till Örebrotravet och fråga hur hon var..hehe.

Ett råd till dig som du bör ta under största allvar.

Dem ridhingsten du väljer måste definitivt vara helt rätt i huvudet.
Den får inte nedärva någon som helst skarphet.

Jag hoppas att alla här nu hjälper till att välja rätt.

Vi har haft hundratals märrar hos oss och det är många här som vet.
En enda har vi varit tvugna att leda med kedja och tyvärr så var det just Christina :crazy:

Bifogar en bild på Christina själv här:

christina.jpg

Och en av syskonen till din
Piece

piece.jpg

AM

Om man ska lyssna på Nafayette (och det ska man) så vet jag bara en halvblodshingst som är i avel nu där jag bara träffat mentalt bra avkommor blan de jag träffat ska kanske tilläggas. Tyvärr ger han också ofta lite storlek till sina avkommor, även med små ston. Hingsten är Nobel som finns på Gränsbo.
Lambourgini har också gett "snälla" lätthaterliga hästar men som ändå är känsliga och explosiva. Tyvärr kan ju det slå helt fel ut med ett sto som kan riskera att ge humör till avkomman.
Möjligen att Haydn skulle kunna ge "rätt". Men för att använda honom krävs ju att man finns på rätt ställe rent geografiskt efter som han verkar på naturlig betäckning.

Kan väl tillägga till TS fördel att Christina själv fick ju till att börja med en radda ungar efter Self Confident.
En kille som när han väl togs bort så la dom en så pass stor sten över hans grav att han aldrig mer skulle kunna komma upp igen..sägs det.

Dom sista ungarna fick hon sedan efter Foreign Office vilket inte alls var lyckat varken på Christina själv eller hennes dotter Piece.

MEN, Ts sto är då efter Västerbo Gracias som har Crowntron.
Kan vara en fördel i hennes sits.
Crowntron märrar har vi också haft. Stora snälla lufsiga och väldigt timida.
Men kan inte svara för övriga Crowntron avkommor än det vi själva sett.

Finns säkert nån här som kan den stammen bättre.

(som kuriosa kan jag väl ändå berätta att Crowntron är den ende någonsin som fått dispens för att använda hans sperma ett år efter hans död. Annars är det ju så inom travaveln att dör en hingst då får man inte använda hans "lagrade" sperma året efter)

För att återgå till just moderstammen så fick ju TS hästs syster Piece även efter andra hingstar och DÅ blev det bättre uppe i hjärnkontoret.

Men som sagt. Gissar ändå att med dessa gener så ska man nog passa sig.

Silva Go, eller vad vi säger här, Gollumstammen, är sylvass.
Ägaren brydde sig aldrig om hur avkommorna blev mentalt utan ju vassare destå bättre tyckte han.
Och så blev det som det blev också..

Nu svävade jag ut lite från ämnet men TS kanske tycker det ändå är lite spännande att få veta lite historia om sin "tant" :D

Och tänk på att jag absolut inte vill trampa någon på tårna.

AM

Jag håller helt med dig och tror inte du trampar nån på tårna. Jag själv har haft en varmblodsvalack med tuff stam...Mormor var Silva Go och farfar var Nevele Pride...och det var hett, inte omöjlig...men hett ;)

Håller med dig om att man absolut ska lyssna på Nafayette!

Mitt hingstförslag är Hip Hop. Ska man korsa travare med halvblod för att få ridhäst är det stört chans att få en vettig hopphäst och inte dressyrhäst. Hip Hop hoppar mycket bra, har även gett avkommor med god gång så man kan ha tur att få det också, och framför allt ger han väldigt trevliga och hanterbara avkommor.

Senast ändrad:

o jag håller med Görel. Betydelsen av en väl använd hingst kan inte understrykas nog i fall som detta! Hans far feliciano är ju också väldigt lugn o trevlig, men han rör sig inte lika väl!

Hip Hop kan ju också vara ett alternativ, han har lämnat flera med fin galopp vad jag fått intryck av iallafall.
/U

Hej! Har ett sto som är varmblod korsat med fullblodshingsten krius xx. Avkomman blev superfin med fin hals, och typ och rör sig riktigt bra. Hon är under inridning nu och det går super.. En hingst som är riktigt fin och kanske skulle passa är Figaro R bra typ och bra trav. Han har avkommor som gått riktigt bra på tre års testerna. På hoppsidan kanske cuper skulle passa el camaro m. Ska lägga in en bild på mitt sto..

Krius XX ska nog undvikas i det här fallet när TS eget sto kan riskera att ha med sig humör. Krius själv är ökänd för att inte vara direkt lätthanterlig. Så att använda honom kommer att öka risken markant för att få en svår avkomma.
Feliciano har ju samma problem som Haydn, man måste finnas rätt geografiskt. Figaro R är ju mer en en dressyrhingst och kanske inte heller det bästa alterntivet för ett travsto och en avkomma som kan hoppa.

kl
En gammal kompis till mig använde sig av Aerline h till sitt travarsto. Den avkomman blev väldigt lyckad, har för mig att stoet hade ett ganska skarpt humör, men avkomman verkar bra i skallen.
Själv har jag ett sto E. Simsalabim hemma (inte min uppfödning..) Hon är fin, men det är nog ett rent lyckokast att det blev bra. Skulle tro att uppföddaren ville ha ett föl och Simsalabim var en billig hingst som stog i närheten.

Att Simsalabim var skäck bidrog antagligen också att han valdes.

Till den som föreslog Krius, han sänktes till C 2006 och har inte varit i avel sen dess.

Görel han är inte i ASVH avel sedan sänkning men finns forfarande i angloaveln. Så det går att använda honom om man vill fortfarande.

Antagligen. Vet inte vad han har för färger i generna bakom sig, men känns som en rätt liten chans att få en skäck på ett mörkbrunt travarsto.. Och fölungen blev ju mörkbrun så. Att stoet dessutom var knappt stor häst gör mig ännu mer övertygad om att det inte var så genomtänkt. Min häst ligger på dryga 155.

Ajdå!

Kollade bara på blup när han betäckte sist:o

Håller i alla fall med dig om att han inte är lämplig till ett sto som behöver en hingst med stabilt temperament!

Chansen för skäck med en (heterozygot) skäckförälder är 50/50, så liten var den väl inte.

Nu svävade jag ut lite från ämnet men TS kanske tycker det ändå är lite spännande att få veta lite historia om sin "tant" :D

AM

Jag tycker absolut att det är super intressant att läsa, och jätte kul med en bild på hennes mamma!

Mitt sto är lätthanterlig, hon är inte det minsta dum eller svår i hanteringen. Och vi kan låta småbarn borsta på henne, då står hon blixt stilla. Men hon kan i vissa fall när hon blir stressad "stänga av" hjärnan. Senast när vi skulle lasta, men det är ju med en tränesak.
I ridningen märker man också det där att när jag rider testar hon ju ganska mycket för att komma undan arbetet men om någon som inte kan rida rider är hon hur snäll och försiktig som helst :)
Hon är ju en humörhäst, men hon är ju ett sto med, med rödbrun färg, dock svart man och svans.

Men somsagt skarpheten finns ju i hennes gener, så din varning tar jag på stort allvar.

Därför är det bra att ni kommer med förslag och jag har sätt att ni kommit med hiphip och några till och ska absolut kolla närmar på dessa hingstar :)

Jag vill ju som sagt ha en häst mot hopphållet, men ändå ganska allround för jag tycker om att träna dressyr med. Sen har jag ju inga direkta ambitioner att hoppa 150klasser då förstår jag ju att jag borde köpa mig en häst som är mer avlad för det. Men jag skulle ju ändå vilja komma ut på lite större tävlingar kanske upp till 120. Men annars en vän och träningskompis! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka