varmblodssto och halvblods hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare juljah
  • Startdatum Startdatum
Sv: varmblodssto och halvblods hingst

jag vet, råkade bara skriva fel :p var ju trots allt söndag morgon :p

Jag hade nog faktiskt kört på Hiphop eller Feliciano.
Cortus är väl en till som anses ge rätt stabila ungar.

Satsa på nåt beprövat med bra temperament!

Jag föreslog aldrig krius xx. Jag skrev att jag hade en fin avkomma efter honom. Jag föreslog Figaro r eller camaro m eller cuper! Om man vill få en avkomma som rör sig bra och har en bra typ. Camaro m är en riktigt fin hopphingst som även rör sig bra, det har ju tre års testerna visat...

Med ett travarsto får man räkna med att inte få så bra gångarter även om man tar en dressyrhingst. Jag har själv ridit en avkomma till dressyrstjärnan Gaspari och travarmamma och den rörde sig mediokert. Däremot hoppade den bra liksom många travarkorsningar gör, därför är det inte lämpligt att använda en hingst som Figaro som inte kan hoppa utan det är bättre att satsa på en hopphingst som även ger bra rörelser.

Jag håller med..

Ta inte någon som inte kan hoppa, du lär aldrig få gångarter som räcker till några högre dressyrklasser.
Tar man en bra hopphingst brukar ändå gångarterna förbättras på köpet om man jämför med den rena travaren.

Min uppfödning har faktiskt (trots hopphärstamning) startat några klasser dressyr med sin ägare, så visst kan det räcka till lite lägre klasser om man vill. Men man ska nog inte lägga största vikten på dressyren.

Chansen för skäck med en (heterozygot) skäckförälder är 50/50, så liten var den väl inte.

Kan absolut inget om färggenetik, men kan inte förstå varför man betäcker sitt sto med en opassande hingst för att hingsten har rätt färg. Vill man ha en skäck så kan man köpa en istället för att chansa.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka