varmblodssto och halvblods hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare juljah
  • Startdatum Startdatum
J

juljah

Jag har funderat på att ta ett föl på mitt varmblodssto med en halvblods hingst, inte bestämt mig för vilken ännu men det lutar väl lite åt dirco hästak. Men jag undrar lite saker och tänka kolla om det är någon som har koll.

Eftersom hästen blir en korsning, kan man regestrera hästen i ASVH och vilken färg skulle papprena få?
Får jag ställa upp i treårstestet med den hästen?

Någon som är bra på det här ?

Och ni som klankar ner på att blanda varmblod med halvblod, ni behöver inte göra er besväret att komentera detta. Mitt val att ta fölet, sedan om det är osåldbart eller oduglig som ridhäst är ju endast mitt problem, inte erat. För ni har ingenanning om mitt stos kvaliteter.
Så experter på det området kan gå någon annanstans.

Men ni andra är jag tacksam för hjälp :)

Sv: varmblodssto och halvblods hingst

En sådan avkomma får registreras i ASVH med grå papper. Du får deltaga i treårstest i mån av plats men utom tävlan.

om jag vore dig så skulle jag ta en hingst med VÄLDIGT bra typ. rörelseschemat kommer antagligen alltid att slå igenom, iaf på första generationen. Men har du rätt typ på hästen har den mkt lättare att kunna utföra rörelser i en endamålsenlig form och med bra teknik. Dirco är i så fall inte den första hingst jag tänker på!

Vilken hingst skulle du föredra då? Jag skulle gärna vilja ha en lite mer åt hopp hållet och inte allt för stor,

Jag har funderat på att ta ett föl på mitt varmblodssto med en halvblods hingst, inte bestämt mig för vilken ännu men det lutar väl lite åt dirco hästak. Men jag undrar lite saker och tänka kolla om det är någon som har koll.

Eftersom hästen blir en korsning, kan man regestrera hästen i ASVH och vilken färg skulle papprena få?
Får jag ställa upp i treårstestet med den hästen?

Någon som är bra på det här ?

Och ni som klankar ner på att blanda varmblod med halvblod, ni behöver inte göra er besväret att komentera detta. Mitt val att ta fölet, sedan om det är osåldbart eller oduglig som ridhäst är ju endast mitt problem, inte erat. För ni har ingenanning om mitt stos kvaliteter.
Så experter på det området kan gå någon annanstans.

Men ni andra är jag tacksam för hjälp :)

Titta på blup.se välj en hingst som ligger i toppen på typ och det du är intresserad av. Oansett vad bör den ligga högt i galopp. Jag tycker absolut att du ska välja en etablerad hingst som visar att nedärver sig hyfsat säkert. Satsa gärna på en elit-hingst om du hittar någon du gillar.
/U

Vilken hingst skulle du föredra då? Jag skulle gärna vilja ha en lite mer åt hopp hållet och inte allt för stor,

Du måste rota lika noggrant, till och med noggrannare i moderstammen då det gäller storlek.
Små travston kan lämna väldigt stort trots betäckning av liten ridhingst.

AM

Hade nog inte heller valt Dirco. Möjligtvis Cuper om du vill hålla dig på Hästak.

Men en hopphingst med väldigt bra typ, ben och bra gång. Bra psyke.
Typ en Corlensky G fast med mindre nerv. Majim G kanske?

Hm.. lite stiltje i min hjärna nu.

Önskar nästan att jag hade kvar min gamla travare, hade varit skitkul att klura hingst igen. Betäcktes 2004, då var man rätt ung och grön. Hade kanske valt en annan hingst idag när man har lite mer kött på benen.

Men det blev bra ändå, avkomman gick förra året 110 cm som 4-åring med en young rider.

Bara ta dig tid och välj vad du tror blir bra, inte det billigaste du kan hitta!

Men 4-åringar får väl inte gå mer än 100 enligt TR ?

Sen vet jag inte om Corlensky G ungarna direkt har visat att de har nerv. De flesta som jag har sett är coola - jag har nog sett ett 30 tal.

Men 4-åringar får väl inte gå mer än 100 enligt TR ?

Sen vet jag inte om Corlensky G ungarna direkt har visat att de har nerv. De flesta som jag har sett är coola - jag har nog sett ett 30 tal.

Sorry, rörde ihop begreppen lite. Han gick 1 meter förra året, i år har han gått 1,10 som 5-åring.

Men min personliga gissning är att travare + Clinton-blodet kan bli väl hett, speciellt om stoet har lite hetare blod bakåt.

Dessutom är väl de äldsta avkommorna bara 3 i år, blir spännande att se när de kommer ut på tävlingsbanorna och kommer under lite mer press.

Men jag hade i alla fall inte vågat chansa.

Det är kul att höra andras åsikter, jag själv har ju inte tagit något föl någon gång så jag behöver all hjälp jag kan få.

Det måste nog va en hingst som inte har så mycket nerv, hon är nämligen ledarsto och vill gärna bestäma och så ska det ju va bra galopp. Har funderar lite på Quite easy med, han låg ganska högt på galoppen på blups hemsida om jag fattade rätt, men de avkommorna blir väl ganska orädda men ändå bestämda i ridningen?!

Cortez finns väl i tankarna med, även cabachon som är efter casall, men han har ju inte lämnat så många avkommor ännu.

Hade nog inte heller valt Dirco. Möjligtvis Cuper om du vill hålla dig på Hästak.

Men en hopphingst med väldigt bra typ, ben och bra gång. Bra psyke.
Typ en Corlensky G fast med mindre nerv. Majim G kanske?

Hm.. lite stiltje i min hjärna nu.

Önskar nästan att jag hade kvar min gamla travare, hade varit skitkul att klura hingst igen. Betäcktes 2004, då var man rätt ung och grön. Hade kanske valt en annan hingst idag när man har lite mer kött på benen.

Men det blev bra ändå, avkomman gick förra året 110 cm som 4-åring med en young rider.

Bara ta dig tid och välj vad du tror blir bra, inte det billigaste du kan hitta!
Va kul att det gick så bra för det fölet, det visar ju att travare+halvblod inte är så värdelöst som alla påstår! :) Vilken hingst använde du då, då?

Har stoet haft föl förut ?

Om inte så skulle jag nog inte satsa på vare sig Cortez eller Quite Easy eftersom bägge endast finns på FAI.

Nej det har hon inte, det blir första och hon blir 14 nästa år så det är dags. Är det svårare att få henne betäckt med FAI om det är första gången?

Ja, man kan säga att det är svårare.

Det krävs väldigt bra seminveterinärer som kan pricka ovuleringen, stoet måste alltså kollas var 4-6 timme.
Dessutom så brukar man inte rekommendera äldre maidenston till fryst och jag tror helt enkelt att det beror på att man inte vet hur stoets fertilitet är öht så det kan bli väldigt dyrt om det inte tar sig.

Va kul att det gick så bra för det fölet, det visar ju att travare+halvblod inte är så värdelöst som alla påstår! :) Vilken hingst använde du då, då?

Jag kan nog upplevas som att jag är lite "anti"
(Kanske därför att jag själv föder upp travare i mitt yrke, och vet vad stor roll moderstammen har inom travet och vet att travaraveln är hårt inriktat på prestation där den mentala biten inte är så viktig. Och vet att en mycket stor del av travstona för med sig lösa benbitar)

Men det beror på att väldigt många travston har så pass skarpa stammar, som inte visar sig hos stoet men väl hos avkomman.

Har man full koll på vad travstoet har bakåt och kan skillnaden mellan t.ex. Smokin Yankee och Tap In så är det bara att prova.

Men att betäcka med en ridhäst för att förbättra "mammans gångarter" är att chansa hej vilt.
För man kan likväl få en unge med klassisk 1.10 trav, lösa benbitar på alla fyra, tung som ett halvblod och en skalle som ingen vill veta av.

Detta har alltid varit mit motargument till denna korsning då det ÄR bevisat i kvadrat att många även misslyckas.

Men som sagt, har du full koll på stammen så blir det säkert bra.

AM

Och jag är ju lite som du - avkomman lär ju trava sämre än de flesta travhästar och ha lägre ridbarhet och gångarter än de flesta ridhästar...

Men som sagt har TS koll på stammen och stoets fördelar och nackdelar och kan kompensera det med rätt hingst så *kan* det ju iaf bli en bättre ridhäst än mamman

Jag som håller på med bägge raserna skulle vilja säga oavsett ras så är det svårt att förbättra stoets dåliga sidor genom hingstvalet. Det är betydligt enklare att förstärka hennes bra sidor genom att välja en hingst som har samma bra egenskaper. Av den anledningen så är det svårt att få fram en avkomma som inte är som stoet bara genom att välja en hingst som har "rätt" egenskaper för den önskade avkomman. Man har en stor chans att få precis det man inte vill ha i avkomman.
Det är svårt nog att få fram "rätt" avkomma även om stoet har alla egenskaper man vill och även hingsten.

Så i det här fallet när TS inte lämnar mer info än det som lämnat i tråden är det otroligt svårt för att inte säga omöjligt att tipsa om vilken hingst som skulle kunna passa.

Hon betäcktes med Cathageno, stod då på Flyinge men såldes för några år sen till Schockemöhle.

Som sagt hade man kanske gjort ett annat val idag, förmodligen hade jag inte vågat välja en så ung och oprövad hingst.

Men hans pappa Caretino är ju inte direkt okänd och sägs dessutom lämna hög ridbarhet, plus att jag såg Cathageno själv vid ett par tillfällen och tyckte om vad jag såg.

Gick nog mycket på magkänsla, och det blev ju bra det också.

Jag som håller på med bägge raserna skulle vilja säga oavsett ras så är det svårt att förbättra stoets dåliga sidor genom hingstvalet. Det är betydligt enklare att förstärka hennes bra sidor genom att välja en hingst som har samma bra egenskaper. Av den anledningen så är det svårt att få fram en avkomma som inte är som stoet bara genom att välja en hingst som har "rätt" egenskaper för den önskade avkomman. Man har en stor chans att få precis det man inte vill ha i avkomman.
Det är svårt nog att få fram "rätt" avkomma även om stoet har alla egenskaper man vill och även hingsten.

Så i det här fallet när TS inte lämnar mer info än det som lämnat i tråden är det otroligt svårt för att inte säga omöjligt att tipsa om vilken hingst som skulle kunna passa.
Jag är väl inte så jätte insatt i hennes stam tyvärr, kan inte spec mycket om travhästar och deras stam men hennes ägare tror jag har större koll (jag är bara halvfodervärd). Men stoet är som sagt ledarsto och bestämer gärna i hagen och hon skulle väl om hon fick bestäma även över mig och hennes ägare. Har tränat lite trav men passa inte som det, då hon blir för nervös innan och gör av med all energi på det (jag vet att hon inte är det optimala avelsstoet) så en lugn hingst tror jag skulle passa henne iaf.

Vi har tränat mycket dressyr det senaste 2,5åren och det funkar okej, hon är en lite dag till dag häst. Men när hon och jag kommer till ridning är hon mycket trevlig, Fin form och fin trav. Det tycker även min tränar. Hennes svaga sida i gångarter är helt klart galoppen iaf när jag sitter på. Vid longering och löst galopperar hon fint och avslappnad med väldigt mycket tryck, hon är nog ganska kort i galoppen. Men med ryttare på blir det lite mer stressat och hon hetsar upp sig lite med, kan väl även bero på mig till viss del!

Hoppa tycker hon är super roligt och vi har varit ute på några träningstävlingar och på alla dem har hon hållt sig lugn och avslappnad både ensam inne på banan och tillsammans med andra hästar. Hon väljer helt själv galopp efter hindrerna då, och då är galoppen lugn. Vi har löshoppat henne upp till 120 än så länge men hon klarar nog lite till. Vi har bara tränat hoppnign i drygt ett halvår. Men vi har märkt att det är det som hon trivs bäst med.

Någon mer info ni vill ha?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka