Varmblodskorsningar, nsv?

Sophia_

Trådstartare
Nu startar jag en helt ny tråd i ämnet.

Jag vill betäcka mitt varmblodssto med en lite bastantare, lugn ras och har själv fastnat för nordsvensken. Men från vissa håll har jag fått tveksamma reaktioner på denna blandning. Även att betäcka med t ex welsh cob har jag också delgivits tveksamheter om. En uppfödare som jag var i kontakt med fnös och avslutade samtalet kort med att "de minsann inte tog emot varmblodstravare till sina hingstar". :o

Jaha, så vad tycker ni, är det rentav fel att betäcka henne med en nordis till exempel ?
Varför, isf ?

Andra förslag på hingstar ?

Har någon tidigare erfarenheter ?

:confused: :confused: :confused: Behöver lite råd och hjälp ! :crazy:

Sv: Varmblodskorsningar, nsv?

Okey....
Får ja komma me mina åsikter..? :)
Egentligen tycker ja om man har en varmblodstravarmärr fast man har den till hobbyridningen eller ngt. annat å sedan vill man ha ett föl efter sitt sto me en hingst av en annan ras....Tja, ja tycker det är sisådär.
Har faktiskt inge emot blandisar, fast ja har ju en travmärr här å har haft en gammal märr. Båda har endast fått TRAVföl, oavsett om det va en fransk, rysk eller amerikansk hingst...
Ja tycker faktiskt att man kan ta föl på sitt sto me en travhingst, och inte me nån annan ras...
Men det är rätt så vanligt att man tar föl på sina stona me halvblodshingstar (finns både för- & nackdelar på avkommor, men dom är fina ändå)
Nordisar å varmblod-blandisar....Sisådär...

Frågan är; om DU nu tänker ta föl på ditt sto me en nordishingst, så se till att behålla den,bara :)
Det är lite svårt å hitta en nordishingst, den rasen är nästan utrotad......Eller rättare sagt, dom försöker bevara den rasen.
Det är ju en urgammal ras.

Äh, men du gör faktiskt som du vill :)
Bara du vet va du vill ha fölet till det du vill använda till.
Men fundera extra på detta,du :)

/Carolrita

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka