varmblods föl....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Manatee
  • Startdatum Startdatum
M

Manatee

satt o kollade lite annonser på travare. Då jag fundrar på o skaffa en och starta lite o så.. =)
alltid varit intresserad o haft koll på travbiten, men inte avelsarbetet.

så nu undrar jag om nån vet någe om dessa två unghästars stam?
Föl stog det i annonsen, så jag skriver som det stog.

Föl, E: Indian Silver
Morfar: Tibur, svart till färgen, stor.

Föl (2) E: Indian Silver
morfar: Historic Freigth

Sv: varmblods föl....

Har du haft travare innan? Om inte, varför inte köpa en som är inkörd, upptränad och kanske redan startad? Det är så mycket som kan gå fel om man köper ett föl... och det tar lång tid tills den startar, om den kommer till start överhuvudtaget... Men samtidigt är det roligt att ha den från början. :)

Indian Silver var själv en bra tävlinghäst. Hans äldsta avkommor är två år och en har startat. Jag såg den i går och den galopperade och såg inte jättefin ut... Men jag vet folk som har tvååringar efter honom som är nöjda med dem hittills. Indians Silvers stam är okej utan att vara väldigt bra. Med Tibur som morfar får man lite franskt i och det vill jag gärna ha(även om jag inte är Tibur-fan), men det finns lite olika uppfattning om det är önskvärt eller inte... ;)
Historic Freight har jag inget bra "grepp på", någon annan med mer koll får hjälpa till... Men han vann Hambletonian själv, dog nyss och har lämnat bl. a. Zenit F.(Derbyvinnare)

Jag tycker det är mycket viktigt med mammans resultat, har någon av stona gjort bra resultat själva? Eller lämnat avkommor som gjort bra resultat?

Vad gäller storleken har jag hellre lite för litet än lite för stort. Stora hästar tar ofta längre tid på sig, behöver mer träning för att orka med sin kropp och har svårare att hålla ihop. Runt 160 när de är färdigväxta är lagom för mig.

Har enbart ridit travare förut.
Men har god hjälp av kunnigt folk. =) har ju alltid hållt på med hästar i hela mitt liv o tävlat o så, men det är ju ridning det.
Men efters. jag har kunnigt folk runtomkring mej som ä beredda på att hjälpa mej med det mesta som ja inte fixar sj osv, så tror jag det ska gå.
Nej vill köpa ett föl/åring för att själv forma den och funkar den inte som travare kan jag alltid skola om den.
Okej
Tibur har jag ju hört talas om lite..
Låter som om dem inte har sååå tokig stam då ;)

Man kan inte veta om Indian Silver är bra eller inte än... Även om folk säger sig vara nöjda med tvååringarna så säger det inte så mycket. Nästa år ska de visa vad de går för på banorna. Jag tror inte han blir en stor succe i aveln men skulle kanske kunna tänka mig att köpa en unghäst efter honom om den har en mycket bra mamma. :)

Det viktigaste är nog först o främst att de ser vettiga ut i benen. En krokhasig häst t.ex har svårt för att hålla o tävla med.
Annars så kan de nog vara lite smaksak om man vill ha tibur eller Historic freight. Nåt som är positvt är om alla eller de flesta syskonen har startat(Om de är flera).

Självklart är det viktigaste hur det ser ut, jag kommenterade bara stammen. ;) Om man läser annonser tittar man ju i första hand på stammen och sorterar bort de man inte är intresserad. Om man som Manatee här ska köpa en häst för att ha hemma och sköta själv är det viktigaste att h*n trivs med individen. Visst är krokhasighet icke önskvärt men det är inte heller sabelbenta framben.

Det viktigaste för en travhäst är viljan att vinna och att den fortsätter ta i när mjölksyran bränner och svider i musklerna... Det kan man aldrig se på hästen men visar sig när den börjar tävla. Genom att välja en häst efter föräldrar med dessa egenskaper ökar ju chansen att detta har nedärvts till avkomman. Jag har sett massor av bra hästar med exteriöra defekter, men naurligtvis vill man ha en så felfri som möjligt. Då ökar chansen att den håller för de påfrestningar den kommer att utsättas för som tävlingshäst... :)

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Ridning Hej alla travarälskare (varmblod som kallblod):love: Tycker att vi ska ta o berätta om våra älskade djur:laugh: När vi köpte dem o...
2
Svar
31
· Visningar
4 258
Senast: Nominous
·
C
Gnägg Snacka om att dem måste ha blivit snopna vid fölningen :D Kopierat från tidningen ridsport.se: " Skäckig travare född! Att det...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
65 098
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025