Varmblod till körning

gadriel

Trådstartare
Hur brukar varmblod fungera att köra med? Jag gissar att det inte bör vara några problem med tanke på att de är avlade för det men vad har ni för erfarenheter när det gäller "vanlig" körning?

Jag vet...det är nog en korkad fråga men jag är ltei sugen på ett varmblod som behöver en fodervärd, brukar aldirg vara intresserad av annat än kallblod i vanliga fall men tycker det verkar vara en go häst och tänkte att kan jag både köra och rida honom så varför inte :)

Tror han bara är startad ett fåtal gånger och galopp och trav fungerar bra när man rider honom och han verkar lugn och fin det lilla jag ridit honom.

Sv: Varmblod till körning

Travare är avlade för att trava fort framför lätt vagn, inte för att dra "tyngre" vagn.

Om du ska prova köra, så tycker jag du ska börja om från början och köra in han på rätt sätt för köring.
Förutsätt inte att han tycker om att bli körd, eller är lugn. Den lugnaste under sadel kan bli ett "monster" framför vagn, så ta hjälp av någon som är riktigt duktig ;)

Travare kan säkert bli jättetrevliga körhästar om man gör rätt! Lycka till! :D

Dom kan funka jättebra men det är ju individuellt och en träningsfråga. Det man kan se är att dom har svårt att orka ändå bakifrån då dom inte är byggda för att trampa under sig, utan att skjuta ifrån. Men tränar man bara ordentligt så kan dom bli mycket fina!

Humelibumlan skrev:
Travare är avlade för att trava fort framför lätt vagn, inte för att dra "tyngre" vagn.

Om du ska prova köra, så tycker jag du ska börja om från början och köra in han på rätt sätt för köring.
Förutsätt inte att han tycker om att bli körd, eller är lugn. Den lugnaste under sadel kan bli ett "monster" framför vagn, så ta hjälp av någon som är riktigt duktig ;)

Travare kan säkert bli jättetrevliga körhästar om man gör rätt! Lycka till! :D

Jo det är ju de...nordsvenskarna tycker jag egentligen är betydligt bättre till både ridning och körning eftersom de inte är byggda att skjuta ifrån utan att bära sig.

Tänkte mer om man kunde ha han för typ åkvagn och gigg som lite smäkrare ekipage och använda nordsvensken för jordbruksredskap, skogskörning och lite tyngre grejer.

Nej det rä det jag är ltie rädd för, att han kanske fått dåliga vanor från travet eller inte tycker om det, fast jag vet att han bara är startad ytterst få gånger så jag vet inte alls hur han fungera. Frågan är bara vem som ska hjälpa mej...är inte alls kunnig :crazy:, ägaren kanske kan eller iaf brode han känns den som tränat honom innan.

Nora skrev:
Dom kan funka jättebra men det är ju individuellt och en träningsfråga. Det man kan se är att dom har svårt att orka ändå bakifrån då dom inte är byggda för att trampa under sig, utan att skjuta ifrån. Men tränar man bara ordentligt så kan dom bli mycket fina!

Mmm...man får väl träna mycket dressyr och amrkarbete paralellt så han lär sig bära sig på bakdelen. Men ska jag iof bara ha han på foder först så hinner jag ju märka hur det arta sig.

gadriel skrev:
Jo det är ju de...nordsvenskarna tycker jag egentligen är betydligt bättre till både ridning och körning eftersom de inte är byggda att skjuta ifrån utan att bära sig.

Tänkte mer om man kunde ha han för typ åkvagn och gigg som lite smäkrare ekipage och använda nordsvensken för jordbruksredskap, skogskörning och lite tyngre grejer.

Nej det rä det jag är ltie rädd för, att han kanske fått dåliga vanor från travet eller inte tycker om det, fast jag vet att han bara är startad ytterst få gånger så jag vet inte alls hur han fungera. Frågan är bara vem som ska hjälpa mej...är inte alls kunnig :crazy:, ägaren kanske kan eller iaf brode han känns den som tränat honom innan.
Tycker absolut du ska ta hjälp av någon och testa köra honom för "vanlig" rockard först och se hur han är att köra.
Ska du sen använda "kör" utrustning, med draglinor, baksele osv tycker jag du ska börja om från början med inkörning.

Trav och körning är ju helt olika saker. och jag tror inte man kan kalla en travhäst inkörd omman talar om "körning"

*svammel svammel*

Humelibumlan skrev:
Tycker absolut du ska ta hjälp av någon och testa köra honom för "vanlig" rockard först och se hur han är att köra.
Ska du sen använda "kör" utrustning, med draglinor, baksele osv tycker jag du ska börja om från början med inkörning.

Trav och körning är ju helt olika saker. och jag tror inte man kan kalla en travhäst inkörd omman talar om "körning"

*svammel svammel*

Jo det är ju lite så jag tänker med, att det itne alls är säkert han går att köra, fast han borde åtminstone inte vara bakrädd iaf. Känns helt ok att köra in honom från början om man vet att han går att kröa för rockard iaf. Hm...får fundera mer å höra vad ägaren säger. Synd om han ska flytta runt flera gånger till, och han verkar ha ett väldigt trevligt lynne.

gadriel skrev:
Jo det är ju lite så jag tänker med, att det itne alls är säkert han går att köra, fast han borde åtminstone inte vara bakrädd iaf. Känns helt ok att köra in honom från början om man vet att han går att kröa för rockard iaf. Hm...får fundera mer å höra vad ägaren säger. Synd om han ska flytta runt flera gånger till, och han verkar ha ett väldigt trevligt lynne.
Det är svårt att säga hur han är att köra. Han kan mycket väl vara bakrädd, så ta inte det för givet.

Vet du vilken tränare som hade han i träning, så kan du ju ringa o höra med h*n omhur hästen betett sig i tränng o tävling?
vad heter hästen *nyfiken*

Hoppas han slipper flytta runt utan får det bra hos dig! :D

Jag har en travare som jag tävlat en gång med, och förhoppningsvis fler! Det gick jättebra *love*

men problemet kvarstår, hon bär sig inte i svängar, hörnen, tappar lätt bakkärran. Men hon har lätt för konditionsträning, gillar att lära sig nya saker, är oerhärt trevlig att handskas med, van vid allt så att säga.

Nyckeln heter träning, för med träning kan allt bara bli bättre :) Jag har fått jättemycket tips både från tränare och andra som kör hur jag ska öva just det svaga partiet. Kan tipsa om att det blir mycket klättring o sega backar i skritt..

Prova att köra ut en sväng, hur hård han är, och vad han kan.
Min är ganska hård på tränsbett, men på körbett kör jag med rösten bara nästan. Hon kopplar helt olika med olika bett.

/jenny

Humelibumlan skrev:
Det är svårt att säga hur han är att köra. Han kan mycket väl vara bakrädd, så ta inte det för givet.

Vet du vilken tränare som hade han i träning, så kan du ju ringa o höra med h*n omhur hästen betett sig i tränng o tävling?
vad heter hästen *nyfiken*

Hoppas han slipper flytta runt utan får det bra hos dig! :D

Pratade med min kompis igår som har hand om honom tillfälligt och hon visste vem som kört honom och den tjejen hade kört mycket i skogen med honom och så. Han slog över galopp mycket därför blev det ingen travhäst av honom.

Conrad heter han och är 6 år i år :)

Hoppas jag också, det är ngt hos honom som säger att han nog vill bo hos mej. Måste bara övertala min blivande sambo om att jag bara måste ha ytterligare en häst :angel:

snigelfarmor skrev:
Jag har en travare som jag tävlat en gång med, och förhoppningsvis fler! Det gick jättebra *love*

men problemet kvarstår, hon bär sig inte i svängar, hörnen, tappar lätt bakkärran. Men hon har lätt för konditionsträning, gillar att lära sig nya saker, är oerhärt trevlig att handskas med, van vid allt så att säga.

Nyckeln heter träning, för med träning kan allt bara bli bättre :) Jag har fått jättemycket tips både från tränare och andra som kör hur jag ska öva just det svaga partiet. Kan tipsa om att det blir mycket klättring o sega backar i skritt..

Prova att köra ut en sväng, hur hård han är, och vad han kan.
Min är ganska hård på tränsbett, men på körbett kör jag med rösten bara nästan. Hon kopplar helt olika med olika bett.

/jenny

Japp träning blir det. Som sagt är de ju inte perfekt byggda men det kan kännas ltie osm en utmaning också. Har backar i hagen som är ganska kuperad sen blir det som du säger mycket klättring på ridturer också, se bara om jag kan hitta klätterbackar i närheten.

Han bär sig redan bättre nu än när min kompis började rida honom för ett par månader sedan, häromdagen hade hon galopperat han på en ridbana och det hade hon aldrig kunant i början så det går ju iaf frammåt :)

gadriel skrev:
Pratade med min kompis igår som har hand om honom tillfälligt och hon visste vem som kört honom och den tjejen hade kört mycket i skogen med honom och så. Han slog över galopp mycket därför blev det ingen travhäst av honom.

Conrad heter han och är 6 år i år :)

Hoppas jag också, det är ngt hos honom som säger att han nog vill bo hos mej. Måste bara övertala min blivande sambo om att jag bara måste ha ytterligare en häst :angel:
Klart du måste ha en häst till? Har han aldrig hört om behov? ;) :p

Humelibumlan skrev:
Klart du måste ha en häst till? Har han aldrig hört om behov? ;) :p

Ja det är ju klart...hrm...problemet är bara att jag har en ettåring och ska titta på en häst till i juni som vi ska köpa om allt bara känns lika bra som det verkar. Sen ska jag ev låna min grannes ardenner som sällskap till min ettåring så hon har ngn att leka med, fast henne betalar ju ägaren för och pysslar med men jag får se till att hon har mat och är frisk å så.

Så det blir ju i så fall 4 hästar ...men vi har egen mark och de ska gå på lösdrift, har även plats att bygga varsin box till dom så det blir itne så väldigt dyrt ändå, eget foder har vi ju också och billigt strö. Fast jag tycker iof nästan att man bör ha där runt eftersom man har dom hemma , så att det får lite flockkänsla.

Men i så fall tar jag honom på foder ett par månader först så sambon hinner vänja sig lite (saker å ting få inte gå för fort om man ska övertala honom ;) ).

Det är ju roligt med en häst som kan ridas lite mer, ettåringen dröjer ett bra tag till innan jag kan köra och rida och den jag ska titta på är bara 3 år och får inte ridas eller köras särskilt hårt nu innan hon ens vuxit färdigt.

Liknande trådar

Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 145
Senast: Pinus
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 557
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
632
Senast: cowgirl81
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 210
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka