Varmblod som hopphäst?

S

_smirnofff_

Någon här som utbildat ett varmblod, som tävlar hoppning med den? :laugh:

Jag har aldrig varit i kontakt med ett varmblod mer än någon enstaka gång.

Men skulle mycket väl kunna tänka mig köpa ett för att utbilda i både dressyr och hoppning.

Vad bör man kolla på exteriört sett för att den ska ha fördelen hos sig som ridhäst?

Tacksam för svar!

Sv: Varmblod som hopphäst?

Testa sökfunktionen till att börja med, finns antagligen HUR många trådar som helst om varmblodstravare som ridhästar.

En bekant till mig tävlade sin travare, som fallit under ponnymått, med viss framgång upp till LB nivå. Den hade lite taskig galopp, men den hoppade bra.
En annan vän tävlade en annan travarponny i ponnysllsvenskan (div 2 gissar jag). Den hade aldrig startat löp, var rund och fin i kroppen (såg inte ut som en travare) med bra galopp. Hade lite knepigt psyke, men hoppade också trevligt.

Tack för ditt svar! :bow:

Jag är vuxen, har lång erfarenhet av hästar. Är egentligen en "halvblodsmänniska". Men varför inte ge ett varmblod chansen? Har hört mycket positivt om rasen, om de hamnar i rätt händer. Tyvärr hamnar det ju ofta hos fel ägare p.g.a att de oftast är såpass billiga.

Antar att jag ska kolla efter en häst med kort rygg? Rund i kroppen?

Jag är oxå " halvblods" människa men jag köpte ett sto ett varmblod för 4år sedan som jag bara rider..
Har inte tävlat hoppning mest för att jag inte har något intresse av det längre jag tävlade i tonåren men nu e det inte lika intressant längre ..
Men mitt sto kan man hoppa banor med lite svårare " disiplin" hinder och hojn kommer lätt runt en bana på 120cm och har även hoppat henne enstaka gånger på högre 130-140 hinder utan problem .
.
Hon hade lite problem med gallopen i början men det var muskelärt då hon inte av van att jobbas i kort gallop..
Men nu går det att samla ihop henne i kort gallop i rätt form hon jobbar bra under sig och e mjuk och fin..
Bär sig otroligt fint i form i alla gångarter men hon har ett stort + för sin luftiga fina trav..

Det du ska kolla efter är en häst som e mera " kompakt" i kroppen..

Samma här, är också halvblodsmänniska. Men har absolut inget emot varmblodatravare i sig. Var mycket förtjust i kompisens sto (häst nr 2 i mitt föregående svar), som jag red en del.

Jag är inte så insatt i ridtravarevärlden, men anser liksom du att med vettig utbildning blr de flesta trevliga ridhästar, och jag har uppfattningen att många hoppar både gärna och väl.

Köper du en häst från banan är den troligtvis inte speciellt rund i kroppen, utan har travarmuskler. Men jag har fått för mig (men som sagt, dålig koll) att de ofta har rättså lätt att sätta muskler (ovan nämnda ponny t.ex. hade riktigt belgian blue lår;) ) Tittar man på före och efter trådar här på buke kan man se hur hästarna ändrat sig.

Och jag menar, det berömda exemplet Baloubet du Rouet har ju travare i sig, inte speciellt långt bak heller och den vet vi ju kan hoppa :D

Har du någon bild att visa på din? Eller kanske även en film?

Vad är bäst, att köpa en häst direkt från banan, eller en lite äldre häst? Jag vill ju egentligen ha en häst att jobba med, som inte flyttat runt en massa.

men om du nu vill ha den sortens träning, och tävla.. varför inte köpa en häst med mer bärighet och har lättare för sig? det är nmkt enklare för både dig och hästen. en travare kan förmodligen hoppa en bana rätt enkelt (nu e jag ingen hoppmänniska) men ett halvblod kan du göra det mkt enklare med och framför allt så är det mkt lättare för dig att rida hästen hälsosammare. mkt lättare.

jag har själv en travare som har bra ridbarhet för att vara varmblod, men det är ju svårt för honom ändå.

Rekomenderar också att använda sökfunktionen.. Men visst finns det fd travare som funkar till både det ena och det andra.. Hade själv en travare (ung,ej startad,men krävde mkt jobb ändå) med fin ridmodell. Visst går det att få dom att hoppa, men som sagt det krävs mycket jobb och sen beror det på individen såklart, och sen beror det ju på på vilken nivå du rider och vilken nivå du vill uppnå, för som sagt (igen ;)) hoppa kanske inte är något problem men att ta sig runt en bana är något helt annat;)

Jag tror att det för ett antal år sedan fanns en travare som gick svår hoppning. De var från Gotland har jag för mig men ryttaren (Jill?) flyttade till fastlandet senare.

Det jag har sett under åren är att travarna verkar ha svårt med breda hinder. Nu är de hästar som tävlat på typ 80-100 cm så de har väl inte hunnit så långt i sin utbildning (och inte ägarna heller).
Frambenen har ofta bra teknik medan bakbenen har lite svårare.

Tack för svaret.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa mig ett varmblod för att utbilda. Har lång erfarenhet och stor unghästvana.

Vad bör jag titta efter extra noga (Förutom att den ska vara kompakt.) när det gäller varmblod för att de ska funka bra som ridhäst?

Lägg gärna in bilder på varmblod med en bra rid exteriör vs ett varmblod med dålig rid exteriör.

Hej! Jag är också engntligen en "halvblods" människa. Men hade innan tillsammans med min mamma ett företag där vi red in och till hästar. Där fick vi ju in någon gång då och då en travare ibland alla halvblod, importer, fullblod och diverse korsningar. Har faktiskt alltid varit himla trevliga hästar men dem flesta har ju det inte så lätt med att bli ridhäst.

Men iaf fastnade jag för en travare och henne har jag kvar än i idag:laugh:
Hon är super trevlig och har riktigt bra galopp. Kort bred rygg och runt musklat kors. Så det är nog något att eftertrakta om man letar travare som ska bli ridhäst.

Hon hoppar rätt okej också faktiskt, har hoppat 140 cm löshoppning. Med ryttare 110 cm enstaka hinder men sen är hon inte hoppad alls mycket, bara mest på skoj och barbacka. Tror säkert hon skulle kunna gå 120 cm klasser med mer träning och lite modigare ryttare:p

Så har man inga jätte stora tävlingsambitioner så vill man hålla sig på 110-120 cm hinder så tror jag det funkar jätte bra. Man ska bara hitta rätt häst :)

Kan lägga in tre olika travare den första dålig extriör även om jag red henne rätt och hon hade välanpassad utrustning mm. Hon var väldigt lätt lärd och välutbildad men hennes bakbenn "paddlade" lite och det gav förslitningar. Det gjorde även att hon hade dålig galopp. När du kolalr på en travare be ägarna springa med den som på en vet. besiktning, "paddlar" den med bakbennen så är det troligt att galoppen aldrig kommer bli något vidareDessutom hade hon lite lätt karp rygg:
1010418_full.jpg

En annan modell dock har jag inga bilder när han var mer musklad. Han här kunde gå i tölt (tydligen kan vissa travare det) han blev aldrig någon bra ridhäst, kunde knappt galoppera alls.
DSC01046.jpg

Den hästen jag har nu:
DSC00926-1.jpg

Hon funkar jätte bra som ridhäst. Super trevlig, lätt lärd. Trevliga gångarter. Lite överbygdd dock och kan bli lite på bogarna. Men i det stora hela mycket bra ridhäst :)

min travare jag sålde va ju aktivt tävlad i hoppning, startade tom 120/130 med plac, plac DM etc. Otrolig rosettplockare. Tog placering efter placering. Enorm vilja.

Jag skulle kolla på bakkärran och hoppa över de som har raka vinklar i bakdelen. Raka vinklar medför ofta "paddling" medan mer spetsiga vinklar gör det lättare att få hästen att böja ihop bakbenen och bära sig rätt. Rumpan måste alltså vara tillräckligt lång för att själva skelettdelarna ska få tillräcklig längd. Sedan skulle jag inte vilja ha för korta framben. Häst nr 2 och 3 på bilderna ovan tycker jag har ganska trevliga bakdelsvinklar för att vara vbltravare, men hästen på bild 2 har för korta framben och du får då den "otrevliga" svängen på ryggen strax bakom manken, som är väldigt svår att få att hästen att räta ut, eftersom frambenen skulle behöva vara längre för att inte ryggen ska se ut så där i landningen. Dvs nästan oavsett hur mycket jobb du lägger ner, kommer hästens exteriör att jobba mot dig. Obs dock att samtliga bilder visar hästar som har en vinkling i hasen som man oftast inte får med en häst avlad för ridning. Jag tror aldrig jag sett en vbltravare som inte ser ut så, men om rumpan är bra och hasen fortfarande vinklar in hovarna under kroppen, känns det som att haserna fortfarande får ta stor belastning i påskjutsfasen, större med ryttare på än med sulky bakom.

Jag skulle välja en mindre häst framför en större, och både min och min omgivning har den erfarenheten att en häst som gått bra på travet ofta får en bättre galopp än den som inte travat bra. Om det sedan stämmer och vad det beror på vet jag inte, men det är inte bara jag som upplevt det.

Senast ändrad:

Tack för ditt svar!

Har du möjlighet att lägga ut en bild på en häst du tycker har en bra kärra? (Behöver inte vara varmblod.)

Min fd medryttarponny tävlade upp till 1m (bland stora hästar), dessvärre satte en gammal skada från travet stopp för hans karriär, så han går nu som sällskapshäst.

Han har en bra galopp, rätt okej teknik och förbannat mycket vilja.
Exteriört är han kompakt, grov och har inte de bästa extremiterna.

DSCN8303.jpg

Hoppbild

Löshoppar, ca 125 cm

Jag har en travare som jag har tävlat hoppning med han är dock 18 år nu så vi har dragit ner en hel del på tävlandet. När han var på topp så hoppade vi 1,25 :D Han går som stor häst är 162 i mkh. Hade honom på strömsholm när jag gick där och fick höra mkt possitiva saker om honom :D

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar