Sv: Varmblod som hopphäst?
Jag skulle kolla på bakkärran och hoppa över de som har raka vinklar i bakdelen. Raka vinklar medför ofta "paddling" medan mer spetsiga vinklar gör det lättare att få hästen att böja ihop bakbenen och bära sig rätt. Rumpan måste alltså vara tillräckligt lång för att själva skelettdelarna ska få tillräcklig längd. Sedan skulle jag inte vilja ha för korta framben. Häst nr 2 och 3 på bilderna ovan tycker jag har ganska trevliga bakdelsvinklar för att vara vbltravare, men hästen på bild 2 har för korta framben och du får då den "otrevliga" svängen på ryggen strax bakom manken, som är väldigt svår att få att hästen att räta ut, eftersom frambenen skulle behöva vara längre för att inte ryggen ska se ut så där i landningen. Dvs nästan oavsett hur mycket jobb du lägger ner, kommer hästens exteriör att jobba mot dig. Obs dock att samtliga bilder visar hästar som har en vinkling i hasen som man oftast inte får med en häst avlad för ridning. Jag tror aldrig jag sett en vbltravare som inte ser ut så, men om rumpan är bra och hasen fortfarande vinklar in hovarna under kroppen, känns det som att haserna fortfarande får ta stor belastning i påskjutsfasen, större med ryttare på än med sulky bakom.
Jag skulle välja en mindre häst framför en större, och både min och min omgivning har den erfarenheten att en häst som gått bra på travet ofta får en bättre galopp än den som inte travat bra. Om det sedan stämmer och vad det beror på vet jag inte, men det är inte bara jag som upplevt det.