Varmblod som fälttävlanshäst?

Weeazel

Trådstartare
Hej

Jag undrar om man kan träna och tävla fälttävlan med ett varmblod som aldrig gått som travare (och som nu är 6 år). Funderar nämligen på att köpa ett, vill satsa på fälttävlan/hoppning eller distans, vet inte riktigt än, men sen har jag inte spec. mkt pengar att spendera på en dyr välstammad häst heller eftersom jag ska betala rubbet själv. Har nån hört talas om något bra varmblod inom fälttävlan, eller är det nästan uteslutande fullblod och fullblodskorsningar?
Jag menar varmblod borde ju också ha en bra lungkapacitet och så. De har väl tyvärr inte så mycket gratis i och med galoppen, men iaf.
Tacksam för svar

Sv: Varmblod som fälttävlanshäst?

Beror på din ambitionsnivå och målen med ditt tävlande......

I de lättare klasserna funkar travarna alldeles ypperligt, det det hänger på är hur mycket energi du vill lägga på att skola dem i dressyren för som du säger så har de inte allt gratis vad avser gångarter, men man kan få en jättefin tävlingshäst om man lägger lite jobb på dem.

Min gamla travare (fyller 20 tillsommaren) :love: gick upp till 110 klass innan jag pensionerade henne (nu går hon en och annan 90 klass för att hon tycker det är kul)

Med ett varmblod får du definitivt en mycket intelligent häst, som ofta är spänstig, rädd om bena och mycket modig. Har du fått dens förtroende gör den vad som helst för dig

Min gamla tant har startat i alla ridsportens dicipliner utom voltige, där har vi bara haft uppvisning:rofl:
Man har inga större krav och förväntningar på sig om man har en travare och man kan ha sååååååååååååå himla kul med dem

Lycka till!

Det är klart man kan träna och tävla ett varmblod i fälttävlan. Men det är ju inte säkert han/hon håller för det. Fullblod är nog ett smartare val skulle jag säga. Där har du galoppen som ett plus också. Men visst går det med ett varmblod. Det är bara frågan om vad domarna säger. Det är oftast dem som är skeptiska till det och dömer dåligt för att dem vet vad det är för ras. Tyvärr godkänns inte varmblod i ögonen på domare inom ridsport. Lite synd med tanke på att det är fina hästar. Bra psyke på dem ju. Lycka till

Eller korsning med varmblod alt fullblod El liknande?
Brukar ju vara lite billigare.
En vblkorsning kanske har en lite bättre galopp än vad en renrasig har också, är ju ett stort plus om du tänker hoppa/tävla ft..

Du kan träna alla hästar i terräng och fälttävlan! Kallblod som travare :D Vill du bara rida låga klasser för att det är kul och inte har några krav på reslutat så går det ju lika bra med en travare som någon annan.

Vill du däremot satsa lite mer, både i hoppning och fälttävlan (om inte nu, så kanske du vill det om några år..) så är det nog bättre att satsa på ett fullblod.
De behöver inte vara dyrare att köpa än en travare, men har mycket bättre förutsättningar för att bli en bra ridhäst eftersom de är mer avlade för det.
Om du hör dig för i galoppstall kan du ofta hitta hästar som inte funkar på banan av olika orsaker, kanske har dåligt löphuvud eller liknande, men som kan bli riktigt fina ridhästar.
Tank bara på när du letar häst (samma sak med travarna) att den inte har haft någon allvarlig skada och att den har ett bra temperament. Samt har bra ridhästmodell, många fullbod är lite överbyggda med lågt ansatt hals vilket gör att de har svårt med samling.

Men jag tycker också du ska fundera på om du verkligen ska köpa häst nu. Eller om du ska vänta lite tills du har mer pengar och kan få en bra häst som är välutbildad och mer riden.
Allt blir så mycket lättare då ;) Vet inte hur mycket du har ridit, men om du inte är så erfaren kanske det är bättre att vänta...

Jag har väl ridit sen jag var 4år (fyller 17 i år så d e ett tag) och har väl drömt om häst minst lika länge. Men kan det inte vara bra att ha en travare eller ett fullblod för mig till jag har blivit 18 eller lite äldre. Såhär tänker jag:
Erftersom jag inte riktigt vet jag vill satsa på, hoppning, fälttävlan eller kanske distans, kan det ju va bra att ha ett varmblod/fullblod att testa på, jag menar efter 2 år på den (när jag är 18år och har råd med dyrare häst) så kommer jag antagligen vara säkrare på vad jag vill satsa på och då kunne köpa en mer passande häst till just det området. Visst det kanske inte är så bra att börja med så pass unga hästar, vad vet jag, men jag tycker att det är roligare att få utbilda en häst själv än att sen om man tar ngn placering veta att det var ngn annans förtjänst. Plus att jag har många duktiga hästmänniskor omkring mig som kan hjälpa mig.
Jag menar, det gör ju inte mig så jättemkt om jag inte kommer så långt på min travare eller så, och sen när jag är 18 kanske jag känner att mitt varmblod funkar alldeles utmärkt för mig och då behöver jag ju inte byta heller. :d
Bara en tanke... :crazy:

Dock får du nog räkna rätt mkt mer tid än ett år för att få en travare (utan ngn ridutbildning) att gå såpass bra att du kan tävla den. Och med bra så menar jag att utbilda och stärka hästen rätt så den bär upp dig som ryttare på ett så skonsamt sätt att det inte sliter för mkt att hoppa o tävla den. De är ju som sagt inte avlade för att ridas o har inte samma förutsättnignar, spec inte i galoppen som ju en fltbana innehåller mkt av. Blir hästen trött o inte orkar bära sig efter 1 km så känns det i kroppen om hästen går de sista 2-3 km "på knäna", det är nog mest det jag ser som ett hinder. Dock har jag ingen erfarenhet alls av travare, vissa här ju klart bättre galopp än andra. Och har du möjligthet så kan du ju titta på mer utbildade hästar så kanske du hittar en som redan kommit en bit på väg :)

Dock får du nog räkna rätt mkt mer tid än ett år för att få en travare (utan ngn ridutbildning) att gå såpass bra att du kan tävla den. Och med bra så menar jag att utbilda och stärka hästen rätt så den bär upp dig som ryttare på ett så skonsamt sätt att det inte sliter för mkt att hoppa o tävla den. De är ju som sagt inte avlade för att ridas o har inte samma förutsättnignar, spec inte i galoppen som ju en fltbana innehåller mkt av. Blir hästen trött o inte orkar bära sig efter 1 km så känns det i kroppen om hästen går de sista 2-3 km "på knäna", det är nog mest det jag ser som ett hinder. Dock har jag ingen erfarenhet alls av travare, vissa här ju klart bättre galopp än andra. Och har du möjligthet så kan du ju titta på mer utbildade hästar så kanske du hittar en som redan kommit en bit på väg :)

Jo allt du säger är sant, men det är ju inte så att jag ska köpa en travare som kappt är riden innan, vilket alla verkar tro :d, utan en som är 6åt och som knappt blivit inkörd, med andra ord, i stort sett ridträning hela livet :)

Aha! Jag trodde du bara ville ha en lite äldre som inte passade för travet för de brukar ju vara rätt billiga :)

ja, de har ju sina begränsningar de flesta travare, men de har mkt fördelar iom sin uthållighet, de är rädda om benen, otrolig vilja och ställer upp i alla väder + ofta superpsyke och inställning. travare brukar ha mer uthållighet eftersom att iom deras ofta lite bredare bog så har de även större lungor.. och de flesta travare är otroligt lätta att få i kondition och sedan bygga upp den.

ja, de har ju sina begränsningar de flesta travare, men de har mkt fördelar iom sin uthållighet, de är rädda om benen, otrolig vilja och ställer upp i alla väder + ofta superpsyke och inställning. travare brukar ha mer uthållighet eftersom att iom deras ofta lite bredare bog så har de även större lungor.. och de flesta travare är otroligt lätta att få i kondition och sedan bygga upp den.

Tack, kul att höra, jag förstår att varmblod har sina nackdelar, som alla raser, men det folk glömmer bort är att nämna att det finns en del fördelar med :) Jag siktar ju inte på SM precis, jag vill ju mest bara ha en häst att hoppa ute i skogen å träna å tävla å ha kul med, spelar inte överstor roll om hindrarna ligger på 80ccm eller 120cm liksom :d

Även fast det skulle vara jättekul att komma lite längre än debutant :d :p

Det är sällan någon annans förtjänst att det går bra på tävling. Det är ju du som rider.
Första månaderna kanske man kan rida på det någon annan har gjort. Men sen är det du som måste fortsätta att utbilda hästen så den inte tappar det den har lärt sig.

Om du hade tänkt dig att bara ha din första häst ett par år och sen sälja hade jag absolut satsat på ett fullblod istället för travare.
Om du verkligen kan utbilda en unghäst som du säger så kan du få betydligt mer för ett fullblod som har gått lite fälttävlan än en travare när du säljer. Och varför inte köpa en häst direkt som inte har så kraftiga begränsningar som en tavare har? Om du nu vill tävla, då kanske du slipper sälja sen.
Det finns hyfsade halvblod och bra fullblod för ok pengar om man bara letar. Det är inte alls säkert att de kommer gå bra i fälttävlan eller hoppning, men chansen är mycket större än om du har en travare. I distans kanske det spelar mindre roll dock, det borde ju passa en travare rätt bra :)

Dessutom är det faktiskt så att man lär sig rida bättre på bra hästar. Jag menar inte lätta hästar, men bra. När man gör på rätt sätt så har hästen kapaciteten för att också göra rätt.
På en häst som har svårt för sig kvittar det om man gör rätt eller fel, den kanske ändå inte kan göra det man frågar efter. Och får mna inte den rätta känslan när man gör rätt är det svårt att lära sig.

Men är det så att du verkligen vill ha den här hästen du pratar om så köp den! Det viktigaste är att man trivs med sin häst och alla vill ju som sagt inte tävla och satsa utan bara ha kul.
Det får du ju komma fram till själv vad du vill....

Det blev långt och svamligt... hoppas du orkar läsa allt ;)

Senast ändrad av en moderator:

Haha, klart jag orkar läsa allt, jag vill ju inget hellre än att få svar.

Jo alltså, visst det är ju sant att om jag köper ett fullblod som passar till fälttävlan kommer jag antagligen inte behöva byta häst (vilket man helst slipper) men det finns ju en möjlighet att det går bra med en travare med :) Plus att galoppörer faktiskt är betydligt mycket dyrare än varmblod, iaf alla jag har sett, och jag har mer eller mindre dreglat över annonser hela mitt liv :(

Alltså på ett sätt känner jag att varmblod verkar mysigare, men det är de säkert inte, allt är ju individuellt. Men om man vill ha ett halvblod som inte har några tidigare skador eller så, måste man ju nästan alltid hosta upp 30-35 tusen, och jag vet att det inte är så mycket jämfört med halvblod, men det är ju i stort sett 3 gånger mer än ett varmblod normalt sett kostar :( Vill verkligen inte att ni ska tro att jag bara köper ett varmblod för att: "Det är ju nästan lika bra som ett halvblod, och det har jag ju råd med." Verkligen inte så jag resonerar, inte så att jag tar det bara för att jag inte har råd med annat. Men om jag ska ha råd med något annat måste jag ju spara i minst något år. Så kanske jag hellre tar ett varmblod, som kanske inte har samma förutsättningar (jag ska varken säga att de har det eller inte, för det finns ju både för och nackdelar med allt och jag har aldrig haft ett varmblod sj) och inte satsar lika högt utan har mest för att få lite rutin och ha skoj och sen satsar på en mer lovande unghäst. Iof skulle det vara kul att satsa på toppen lagom till YR, för det är ju alldeles för sent att satsa på att bli ngt under juniortiden eftersom jag fyller 17 iår :( och sen på seniortiden är det ju så himmla tufft. Jag skulle bli asnöjd om jag kom upp till CNC* Om man ska ta en mål på kanske några år (typ 5). Dit kan ju varmblod säkert ta sig med rätt träning, även fast man kanske inte skulle bli placerad så ofta (vet ej, vill inte ha fördomar men alla säger ju d så :(). Fast om jag sen känner att den första hästen jag köper inte räcker till och vill köpa en ny för mer pengar kommer jag ju definitivt få mer pengar för jobbet jag lagt ner, priset på ett varmblod skulle ju knappt höjas pga. alla fördomar :( Å då skulle jag slippa göra av med så mycket nya pengar utan mest det jag får för gammla pollen plus en del.

Vet inte vad jag ska göra, vill ju ha häst nu. Och egentligen vill jag ju satsa, men eftersom min ekonomiska sits inte tillåter det riktigt köper jag ju hellre en häst att bara ha kul med och kanske tävla lätta klasser än att inte få ha någon alls :( Jobbigt :( Men man kan ju ha grymmt kul även fast man inte når toppen, som är mitt mål, men jag förstår att det är rätt orimligt om man inte har haft ponny sen man var typ två år och framförallt har föräldrar som inte vill/kan ställa upp. :( Får hoppas på att mina kmpisar och bekant orkar vara sjyssta och ställa upp på att träna mig lite, men en enda av mina kompisar som tävlar fälttävlan är ju i stort sett lika gammal som mig, så jag vet inte om hon är lämplig som träare, vad säger ni??

Ålder spelar ingen roll (ang din kompis nu), det är ju kunskapen som räknas (iofs innebär ju högre ålder ofta mer erfarenhet, men man ska kunna förmedla den på rätt sätt åxå)

fullblod som inte räcker till på banan kan man nog få tag på billigt, du känner ingen som typ jobbar i nåt stall på täby galopp eller så? de hästarna kommer kanske inte ut på annons på samma sätt som de som säljs av privatpersoner och går nog att få tag på till hyfsat pris.

Ålder spelar ingen roll (ang din kompis nu), det är ju kunskapen som räknas (iofs innebär ju högre ålder ofta mer erfarenhet, men man ska kunna förmedla den på rätt sätt åxå)

fullblod som inte räcker till på banan kan man nog få tag på billigt, du känner ingen som typ jobbar i nåt stall på täby galopp eller så? de hästarna kommer kanske inte ut på annons på samma sätt som de som säljs av privatpersoner och går nog att få tag på till hyfsat pris.

Nja, jag kan väl inte riktigt säga att jag känner någon sån. Men man kan ju alltid åka och höra. Jag är bara lite rädd för att ett fullblod som kommer från banan kommer vara helt galen, har ju inte lust att dö bara för att provrida, haha :d För man har väl sett ett å annat fullblod innan ett lopp. I och för sig borde de ju bara vara så vid de tillfällena när de vet att nu gäller det och så. :)
Får försöka koll aupp sånt. Är det svårt att hoppa in en häst och hur gör man? Är det bara att börja hoppa på väääldigt låga hinder (efter en hel del dressyr och markarbete såklart) och sen fortsätta och sen hoppa högre och högre succesivt varefter de får kontroll på vad som händer där nere i benen?? :p

Ta hjälp av en tränare/annan kunnig om du skulle hoppa in en häst. Det finns inga generella lösningar utan man måste se till individen/ekipaget.

Ska du köpa häst, travare, fullblod, vad som helst, så måste du räkna in att träna för tränare i din budget. Speciellt om du köper en unghäst. Då får du bra hjälp och kan hoppa in din häst på rätt sätt.
Sen kan säkert din kompis hjälpa dig mellan träningarna, och du henne! Det är jättenyttigt med någon som kan säga om det ser bra ut.
Jag brukar få hjälp av min tränares 11-åriga dotter när vi rider, varken jag vill eller inte :angel: :D

Men börja hoppa lite smått kan du göra så fort du har koll på broms, gas och höger och vänster i alla gångarter :D

Det är inte så lätt att nå toppen som junior eller ponnyryttare om man inte har föräldrar som kan hjälpa till, tyvärr... Men det behöver inte betyda att man har mindre möjlighet att bli bra sen, du får bara jobba lite hårdare ;)
Nu vet jag inte var du bor, men mitt tips är att söka dig till något tävlingsstall som har fälttävlanshästar. Fråga om du kan få börja hjälpa till i stallet och när du slutar skolan börja jobba.
Om du bara är tillräckligt flitig och jobbar hårt och tränar kanske du får börja rida en del av deras hästar och även få hjälp med din egna.
Det kommer du att lära dig massor på och du kan få någon att åka med till tävling om dina föräldrar inte kan köra

Ska du köpa häst, travare, fullblod, vad som helst, så måste du räkna in att träna för tränare i din budget. Speciellt om du köper en unghäst. Då får du bra hjälp och kan hoppa in din häst på rätt sätt.
Sen kan säkert din kompis hjälpa dig mellan träningarna, och du henne! Det är jättenyttigt med någon som kan säga om det ser bra ut.
Jag brukar få hjälp av min tränares 11-åriga dotter när vi rider, varken jag vill eller inte :angel: :D

Men börja hoppa lite smått kan du göra så fort du har koll på broms, gas och höger och vänster i alla gångarter :D

Det är inte så lätt att nå toppen som junior eller ponnyryttare om man inte har föräldrar som kan hjälpa till, tyvärr... Men det behöver inte betyda att man har mindre möjlighet att bli bra sen, du får bara jobba lite hårdare ;)
Nu vet jag inte var du bor, men mitt tips är att söka dig till något tävlingsstall som har fälttävlanshästar. Fråga om du kan få börja hjälpa till i stallet och när du slutar skolan börja jobba.
Om du bara är tillräckligt flitig och jobbar hårt och tränar kanske du får börja rida en del av deras hästar och även få hjälp med din egna.
Det kommer du att lära dig massor på och du kan få någon att åka med till tävling om dina föräldrar inte kan köra

Haha, japp, fast inhoppad tänkte jag nog att min nyförvärv skulle vara, men det vet man aldrig :p

Jag säger åter igen: Skönt att höra :)

Tror nog att man kan börja träna hoppning (terränghoppning med eller?) ganska så direkt då :d

Japp, kommer nog inte bli körd spec många gåger per säsong, vi har ju inte en transport och det vill de nog inte köpa bara för att jag bestämt mig för att skaffa häst :( Men men, bra idé, jag kanske kan åka med kompisen om hon har någon ledig plats i transporten :p Hehe *snyltar*.

Liknande trådar

Fälttävlan Det här är egentligen två frågor i en. Ni med erfarenhet, vad kollar ni efter och vad anser ni vara viktigast när ni kollar på...
Svar
4
· Visningar
4 757
Senast: Janni
·
Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 111
Senast: Karoliten
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 803
Utrustning Hej, Nu har jag läst många trådar om akademiska sadlar men inte riktigt fått svar på de funderingar jag har. Jag vill skaffa en...
Svar
11
· Visningar
4 620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar