Sv: Varmblod som fälttävlanshäst?
Haha, klart jag orkar läsa allt, jag vill ju inget hellre än att få svar.
Jo alltså, visst det är ju sant att om jag köper ett fullblod som passar till fälttävlan kommer jag antagligen inte behöva byta häst (vilket man helst slipper) men det finns ju en möjlighet att det går bra med en travare med
Plus att galoppörer faktiskt är betydligt mycket dyrare än varmblod, iaf alla jag har sett, och jag har mer eller mindre dreglat över annonser hela mitt liv
Alltså på ett sätt känner jag att varmblod verkar mysigare, men det är de säkert inte, allt är ju individuellt. Men om man vill ha ett halvblod som inte har några tidigare skador eller så, måste man ju nästan alltid hosta upp 30-35 tusen, och jag vet att det inte är så mycket jämfört med halvblod, men det är ju i stort sett 3 gånger mer än ett varmblod normalt sett kostar
Vill verkligen inte att ni ska tro att jag bara köper ett varmblod för att: "Det är ju nästan lika bra som ett halvblod, och det har jag ju råd med." Verkligen inte så jag resonerar, inte så att jag tar det bara för att jag inte har råd med annat. Men om jag ska ha råd med något annat måste jag ju spara i minst något år. Så kanske jag hellre tar ett varmblod, som kanske inte har samma förutsättningar (jag ska varken säga att de har det eller inte, för det finns ju både för och nackdelar med allt och jag har aldrig haft ett varmblod sj) och inte satsar lika högt utan har mest för att få lite rutin och ha skoj och sen satsar på en mer lovande unghäst. Iof skulle det vara kul att satsa på toppen lagom till YR, för det är ju alldeles för sent att satsa på att bli ngt under juniortiden eftersom jag fyller 17 iår
och sen på seniortiden är det ju så himmla tufft. Jag skulle bli asnöjd om jag kom upp till CNC* Om man ska ta en mål på kanske några år (typ 5). Dit kan ju varmblod säkert ta sig med rätt träning, även fast man kanske inte skulle bli placerad så ofta (vet ej, vill inte ha fördomar men alla säger ju d så
). Fast om jag sen känner att den första hästen jag köper inte räcker till och vill köpa en ny för mer pengar kommer jag ju definitivt få mer pengar för jobbet jag lagt ner, priset på ett varmblod skulle ju knappt höjas pga. alla fördomar
Å då skulle jag slippa göra av med så mycket nya pengar utan mest det jag får för gammla pollen plus en del.
Vet inte vad jag ska göra, vill ju ha häst nu. Och egentligen vill jag ju satsa, men eftersom min ekonomiska sits inte tillåter det riktigt köper jag ju hellre en häst att bara ha kul med och kanske tävla lätta klasser än att inte få ha någon alls
Jobbigt
Men man kan ju ha grymmt kul även fast man inte når toppen, som är mitt mål, men jag förstår att det är rätt orimligt om man inte har haft ponny sen man var typ två år och framförallt har föräldrar som inte vill/kan ställa upp.
Får hoppas på att mina kmpisar och bekant orkar vara sjyssta och ställa upp på att träna mig lite, men en enda av mina kompisar som tävlar fälttävlan är ju i stort sett lika gammal som mig, så jag vet inte om hon är lämplig som träare, vad säger ni??