Varmblod mankhöjd

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Midnight_Rose
  • Startdatum Startdatum
M

Midnight_Rose

Hur stora är era varmblod? Min är nästan 1,70 i manken tycker det låter högt för ett varmblod. Hon bedömdes inte kunna gå på travet då hon snabbt skulle bli utsliten så hon går som ridhäst istället ;)

Sv: Varmblod mankhöjd

Många travare är stora och fungerar utmärkt ändå. Men en stor häst med exteriöra defekter håller troligen betydligt sämre än en liten dito.
Jag har 4 st med mkh mellan 165-170 cm, de har inte haft några speciella problem av det.

Mitt första varmblod var ca 170cm.. Han fick anabola som unghäst (köpte honom som fyraåring) för att muskla på sig bättre:crazy:
Inte tillåtet i dag, dock!
Han hade lite svårt att hålla ihop, ja!

Åjo, nog finns det en hel del stora hästar också... Vi har tre i stallet som är 175+ i mankhöjd, av sex hästar... En är 1.64 och de andra är 1.55 resp. 1.52
Problemet med stora hästar är att man ofta får svårt att hålla ihop dem så de är fräscha när de ska tränas hårt som yngre.

Men jag tycker det finns en hel del bjässar som är framgångsrika och utan att ha någon statistik i ryggen tror jag det finns fler framgångsrika som är 1.65+ än som är under 1.55...

Men jag tycker det finns en hel del bjässar som är framgångsrika och utan att ha någon statistik i ryggen tror jag det finns fler framgångsrika som är 1.65+ än som är under 1.55...

Commander Crowe är väl 170?
Mr Muscleman är väl ingen liten duva heller..?

Vi har iaf (tävlar inte längre) : 168, 166,164, 2 st 161 & 160.

156 och 157

2åringen mäter för dagen 153

Ingen aning om hur stora de är, men det känns som att de flesta tränare hellre skaffar hästar som är större än medel än mindre än medel... Medel på en travhäst är vbäl mellan 1.55-1.65, men jag kan ju ha fel?

Och nu när montén kommit tycker jag att det finns många stora hästar ute på banorna.

Min förra var 172 cm, väldigt lätt i typen.

nylle6.jpg

Face by Face

Senast ändrad:

Jag vet av en bloding som jag har lite kontakt med .. han är lätt över 170 .. skulle tippa att han är runt 173 kanske, jag ser inte över manken på honom när jag leder honom .. :D Och han startar :D Han är väldigt lätt i typen med, tycker jag iaf .. ingen grov liten köttbulle inte .. :smirk:

Vet även av en liten myra med .. ;) Hon är väldigt liten .. runt ponnymåttet, 150 kanske :P

Hästarna jag håller på med är kring 171, och den andra just över ponnymåttet.

Just nu varierar stallet mellan 155 och 163 cm.

152 cm är lägsta hästen jag haft (och bästa) och så har jag haft tre kusar mellan 172 och 174 cm.

mitt varmblod e bara 150 så han e väldigt liten . min föra va lika liten hon me, gillar små hästar:D

Hihi såg GIdde idag. Så liten har är. Vad är det nu? 157 eller nåt?
Sedan såg jag Hövding Lavec. Det var en gigant. Nåt på 170 va?

gamlingarna i stallet

Valack
Callit - Pershing
163,5 cm, grövre modell

Sto
J.R.Broline - Vibrante
168 cm, grov modell

Sto
Al Joe - Clipper Scott
160 cm, lätt modell

Valack
Delvin Kosmos - V.I.P
förmodligen strax över 160 cm, lätt modell

5-årig valack efter Super Arnie 170 cm. Rejäl och fin utan att vara klumpig. Rejält "underrede". :)

2-årigt sto efter Conway Hall ca 150 cm. Nätt, supersöt prinsessa. :love:

(Slänger in Peppe också, som önskar att han var ett varmblod. ;)
13-årig valack, 82 cm minishettis.)

Liknande trådar

Hemmet Har problem med att verkstaden ofta blir belamrad fort. Mycket hamnar på golvet eller närmaste bänkyta och det är så enerverande...
Svar
6
· Visningar
448
Senast: Badger
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 689
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon