Varmblod+fjording korsning...

Sv: Varmblod+fjording korsning...

Precis, mina hästar är renrasiga halvblod.

Det negativa med korsningar av två helt olika individer är ju att det kan bli väldigt opropotionerligt. Man ärver ju en egenskap från mamma eller pappa, inte ett mellanting. Har t ex exempel sett en korsning shettis/ardenner med en stor rejäl kropp på små shettisben.

jag har sett rätt många fjordkorsningar, mest med halvblod men även med så olika som arab, shettis, bruksnordis, vbltravare och welshmountain. dom allra flesta har varit väldigt trevliga både exteriört och temperamentsmässigt, många av dom ridskole- och turridningshästar. blackanlaget verkar nästan alltid slå igenom...ett antal av dom korsningar jag haft att göra med var efter en o samma halvblodshingst, som var fux med vita tecken...samtliga blev rödbeiga med mer eller mindre tydliga blacktecken i man o svans, ål etc.

i det aktuella fallet får man väl hoppas det blir en ponny eftersom det är mer lättsålt...dessutom inte lika petigt med raser då sålänge det är en bra individ.

Imin_and_Bella_by_blackseagull.jpg

My_horse_by_blackseagull.jpg

Fjord/nordis. Så förmodligen inte ens lik ditt föl, som iaf jag vill se söta bilder på sen ;)

del kl

Jag har träffat på fler fjordkorsningar. Har tyvärr inga bilder dock då det var några år sedan.

1. Var korsning fjord/welsh/arab (halvblod?) och var en riktigt bra hopponny. Mer sportmodell och hade väl mest huvudet som var något likt från fjordingen. Hoppade ALLT hur högt det än var, men kom tyvärr inte så långt pga att hon bröt benet.
Hon var ue. Silver faktiskt (så man vet ju var modet och hoppkapaciteten kom ifrån!). :)

2. Fjording/arab - hetsig men trevlig häst. Rödblack, och det syntes vilka raser hon var.

3. Fjord/hbl (halvsyster till den ovan). Rödblack. Lite ful och oproportionelig faktiskt, men väldigt positiv och trevlig och hoppade bra. Dock framtung.

Sen har jag träffat några till, men det är inga jag själv haft hand om.

Det värsta med att korsa fjordhästar är att det lätt bli så att de får fjordhästens envishet och styrka, men den andra rasens nerver, vilket inte alltid är någon bra kombination.
Exteriört kan det såklart också bli dåligt, men jag har sett mer positivt än negativt hos fjordkorsningar.

Hoppas det går bra med fölisen (om det blir ngn)! :)

1. Var korsning fjord/welsh/arab (halvblod?) Hon var ue. Silver faktiskt (så man vet ju var modet och hoppkapaciteten kom ifrån!). :)

Jo, då måste hon ha varit halvblod också, eftersom Silver var hälften halvblod. :D Du råkar inte komma ihåg hennes mammas namn? :angel: Kanske till och med pappans och hennes? :laugh:

Lippizaner/ fjording även den trevlig av ponnystorlek

Jag känner också en lippizzaner/fjordingkorsning, kan det vara samma?
Hon heter Kvarnåns Pebbles och det är mamman, Pila, som är fjording. Om det inte är samma vore det roligt att veta lite om denna häst.

Nu har jag suttit och gått genom alla våra korsningar/ridponnyer och procenträknat alla per ras :angel: Här är de fjordkorsningar vi har i databasen:

AJ37 Viggen (50%)
f.1971, valack, skimmel
e.Sa'fed ox 841
u.Lycka (fjord/fjordkorsning med okänd stam)
AJ37_VIGGEN.jpg

Chiquita (50%)
f.1997 d.2008, sto, black
e.Opus (e.Ljosen 145 u.Ami 2468)
u.Lill Geisha (e.Glasgow u.Gils Gal)
Chiq.jpg

Sesam (50%)
f.1997, valack, black
e.Opus (se ovan)
u.Franciska (e.Guvernär 495 u.Röda Fjädern 8670)
sesam.jpg

Las Vegas (12,5%)
f.1996 d.2006, valack, isabellskäck
e.Vulcan (e.Trombon 704 u.Wennie ue.Oj-Oj uu.Wally (fjording)
u.Rickina (e.Blixten u.okänd)
LasVegas.jpg

Ljublik (50%)
f.1999, valack, rödblack. Placerad LA hoppning.
e.Ernford Jester RWR 3
u.Gräbban 1446
Ljublik.jpg

Ronya (50%)
f.2000, sto, musblack
e.Tin Tin (e.Dovang 72 u.Sannie 2174)
u.Michelle Trot (e.Rosalind's Guy u.Vinda Melody)
Ronya.jpg

Snekkerups Baron (25%)
f.2000, valack, fux imp.Danmark
e.Enhöjs Favör SPH 88 (connemara)
u.Snekkerups Sussi SF 516
ue.Astara ox
uu.Blenda D 6411 (e.Kölle D 501 u.Fylla D 5003)
SnekkerupsBaron.jpg

Senast ändrad:

Våra ridskolehästar som varit fjordkorsningar

Wiggen
f.1998, valack, rödblack, 146 cm SÅLD
e.Flush (e.Carriär 609 u.Bogar)
u.Stina (fjordkorsning)
Wiggen.jpg

Soleil
f.1995, sto, black, ca 150 cm. Tävlad 1 meter hoppning och LA dressyr.
e.Flush (se ovan)
u.Frida (f.1974 fjordkorsning och 2008 levde hon fortfarande, 34 år)
Soleil.JPG

Cibell
f.2003, fjordkorsning utan stam, ca 134 cm
cibell.jpg

Claus
f.2001, fjordkorsning med förmodligen islandshäst, 137,8 cm. Enligt utsago ska Claus och Cibell vara syskon på något sätt.
claus1.jpg

Mozart
f.1991, valack, gulblack
mozart.jpg

Kelly
f.1980 d.1997, gulblack utan stam, fjord+hbl
Kelly1.jpg

Melody
enligt uppgift korsning fjord+arab utan stam
melody1.jpg

Tobias
Kom till ridskolan med ett sto som hette Solglimt som dom sa skulle ha varit hans mamma men vet inte om det är korrekt.
tobias1.jpg

Också en som mycket väl kan ha varit korsning fjording/connemara, Lotta hette hon f.1977 d.2001
Lotta1.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka